تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

سومین تابستان کرونایی و چالش ۱۵ میلیون واکسن نزده

سومین تابستان کرونایی هم از راه رسید، با این تفاوت که دیگر از آمار بالای ابتلا و مرگ و میر بیماران در کشور خبری نیست.

شمار مبتلایان ویروس کرونا

رویداد۲۴ از ابتدای شیوع پاندمی کرونا در کشور تا امروز، شاهد گذر از دو تابستان همراه با آمار بالای افراد مبتلا و فوتی‌ها بوده ایم. به طوری که در تابستان دوم که در سال ۱۴۰۰ تجربه کردیم، شرایط بسیار تلخ و سخت بود.

در تابستان ۱۳۹۹ که اولین سال کرونایی را تجربه می‌کردیم، شاهد نوسان در روند آمار کرونا بودیم. به طوری که در تیر و مرداد ۹۹، به یکباره آمار کرونا صعودی شد و دلیل آن نیز، خروج مردم از روزهای قرنطینه خانگی بود. زیرا، در ابتدای شیوع کرونا که مقارن شده بود با اسفند ۹۸، مردم از بیماری وحشت داشتند و همین موضوع سبب شد تا نوروز ۹۹ را در خانه‌ها بمانند و درصد اندکی همچنان در سفر بودند. اما، بعد از گذشت چند ماه، خستگی قرنطینه بر مردم غلبه کرد و تصمیم گرفتند در خرداد ۹۹، دوباره سفرها را از نو شروع کنند و این گونه بود که آمار کرونا در تابستان ۹۹ به یکباره صعودی شد.

این در حالی بود که هنوز از واکسن خبری نبود و تنها گزینه برای مصون ماندن از ابتلاء به ویروس کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک بود.

و اما، دومین تابستان کرونایی در ایران، با تلخی همراه بود تا جایی که آمار روزانه کرونا از ۵۰ هزار مبتلا هم عبور کرد و فوتی‌ها نیز به بالای ۷۰۰ نفر رسید.

تابستان ۱۴۰۰، با موج پنجم همراه بود و شاید، برای همیشه از یادمان نرود که در دومین تابستان کرونایی، چه سختی‌ها و تلخی‌هایی را تجربه کردیم.

روند واکسیناسیون نیز قطره چکانی بود و شاید کمتر از ۷ میلیون دوز واکسن تا آن زمان در کشور تزریق شده بود.

همه این چالش‌ها، دست به دست هم داد تا شاهد روزهای سختی در تابستان ۱۴۰۰ باشیم. اما، این روند در شهریور ۱۴۰۰ تغییر کرد و به یکباره روند واردات واکسن سرعت گرفت و همین موضوع باعث شد تا تعداد زیادی از هموطنان موفق به دریافت واکسن کرونا شوند.

حالا در آستانه ورود به سومین تابستان کرونایی در کشور هستیم، با این تفاوت که شرایط در تابستان ۱۴۰۱ با دو تابستان قبلی، به شدت تغییر کرده است.

آمار فوتی‌های روزانه به صفر رسید و موارد ابتلاء نیز ۲ رقمی شد. اما، نکته مهم در این بین، حفظ شرایط موجود است و اینکه سومین تابستان کرونایی را بدون بحران پشت سر بگذاریم. برای عبور از سه ماه تابستان، لازم است که پروتکل‌ها را همچنان رعایت و نسبت به تکمیل واکسیناسیون اقدام کنیم. زیرا، هنوز کمتر از ۲۸ میلیون نفر در کشور ۳ دوز واکسن کرونا زده اند.

کرونا تمام نشده است

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، با بیان اینکه کرونا هنوز تمام نشده است، گفت: بر اساس پیش بینی‌های متخصصان به نظر می‌رسد که تا سه ماه آینده موج جدیدی از کرونا و افزایش چشمگیری در ابتلاء به این بیماری نداشته باشیم و اما بعد از آن و در فصول سرد سال، نمی‌توان پیش بینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی افزود: در حال حاضر زیرسویه های دیگر اومیکرون مانند BA4، 5BA و BA.X که در آمریکا و کشورهای آفریقایی غالب است، در کشور ما شیوع پیدا نکرده بنابراین تا زمانی که مطمئن نشده‌ایم که این زیرسویه ها در آن کشورها چگونه رفتار می‌کنند، باید جوانب احتیاط و پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت رعایت کنیم.

جماعتی تاکید کرد: توصیه کمیته علمی کشوری کرونا این است که گروه‌های پرخطر مانند سالمندان، بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، نوبت چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند. کودکان ۵ تا ۱۱ ساله هم حتماً واکسیناسیون را انجام دهند چراکه کودکان می‌توانند عامل انتقال بیماری باشند بنابراین تکمیل واکسیناسیون همچنان مورد تاکید کمیته علمی کرونا است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ضمن تاکید بر استفاده از ماسک و پروتکل‌های بهداشتی، خاطرنشان کرد: درست است که پاندمی از مرحله حاد عبور کرده، اما ویروس همچنان در کشور در چرخش است و پاندمی به پایان نرسیده است لذا باید گوش به زنگ باشیم تا دوباره گرفتار نشویم.


بیشتربخوانید: ماجرای سویه جدید ویروس کرونا

تکمیل واکسیناسیون مهم است

جماعتی گفت: تکمیل واکسیناسیون کودکان به ویژه در گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال، مورد تاکید کمیته علمی است چراکه ممکن است با توجه به شرایط ماه‌های آینده، بازهم با موجی از بیماری کرونا با جهش‌های جدید روبرو باشیم بنابراین باید از این فرصت طلایی برای تکمیل واکسیناسیون استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: با عبور از مرحله حاد پاندمی کرونا، واکسیناسیون روند کاهشی داشته و توصیه تمامی صاحب نظران حوزه سلامت در دنیا این است که مردم حتماً واکسیناسیون خود را به ویژه تزریق نوبت سوم و چهارم انجام دهند تا بتوانیم در آینده از ایجاد موج‌های جدید با سویه ها و زیرسویه های جدید، پیشگیری کنیم.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به لزوم اجرای دوباره طرح شهید سلیمانی برای تقویت واکسیناسیون به ویژه در نوبت سوم و چهارم و گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال، گفت: در این طرح می‌توان با مشارکت بسیجیان، به تقویت پوشش واکسیناسیون کمک کرد. برخی پیشنهادات برای ارائه واکسن کرونا در داروخانه‌ها بوده که نیاز به ساختار قوی و برنامه ریزی مدون دارد.

عادی انگاری‌ها می‌تواند خطرناک باشد

در همین حال، عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در واکنش به عادی انگاری‌ها و پایان کرونا در کشور، گفت: متأسفانه عادی‌انگاری‌هایی رخ داده است. اگر چه شاید موج بیماری نداشته باشیم اما با چنین عادی‌انگاری‌هایی ممکن است افراد سالمند، کسانی که نقص ایمنی و بیماری زمینه‌ای دارند دچار مشکل شوند. به هر حال چرخه انتقال همچنان وجود دارد؛ شاید در خیلی از افراد بروز چندانی نداشته باشد اما ممکن است این چرخه به کسی برسد که نقص ایمنی دارد و به همین دلیل درگیر مشکلات جدی شود. تاکید می‌کنم که حداکثر تا ۱۰۰ روز پس از تزریق دوز اول و دوم واکسن، ایمنی خوب داریم و این وضعیت پس از تزریق دوز سوم به ۶ ماه می‌رسد.

۱۵ میلیون نفر هنوز یک دوز واکسن هم نزده اند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند دوز واکسن تزریق شده است، گفت: حدود ۶۴.۵ میلیون نفر نوبت اول را تزریق کرده‌اند، بیش از ۵۸ میلیون نفر دوز دوم را زدند و نزدیک به ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نوبت سوم را دریافت کردند. بر این اساس، نزدیک به ۱۴-۱۵ میلیون نفر اصلاً واکسن نزدند. این موضوع از سوی نظام سلامت پذیرفته نیست و آنان نیز باید واکسینه شوند.

شاید تنها نگرانی برای برداشتن ماسک‌ها، همین ۱۵ میلیون نفری باشند که حتی یک دوز واکسن کرونا تزریق نکرده اند. اگر چرخه واکسیناسیون تکمیل شود و به این سمت برویم که دوز یادآور نیز در دستور کار قرار گیرد، قطعاً سطح ایمنی جامعه بالاتر خواهد رفت.

حالا که آمار روزانه فوتی‌های کرونا در کشور صفر شده و در روزهایی فقط یک مورد فوتی داشته ایم، نباید اجازه دهیم این ویروس منحوس، دوباره جان بگیرد. بهتر است که سومین تابستان کرونایی کشور، متفاوت از دو تابستان قبل به پایان برسد.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان