تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

رفتار نگران‌کننده گزینه سرمربیگری استقلال/ هشدار مهم به بازیکنان

آبی‌ها قرار است سرمربی جدید خود را معرفی کنند. باید دید آیا نیمکت استقلال به مرد پرتغالی می‌رسد؟

جانشین فرهاد مجیدی در استقلال

رویداد۲۴ سرمربی آبی‌ها برای لیگ برتر بیست و دوم هنوز مشخص نشده است. در روزها و هفته‌های گذشته نام‌های زیادی در اطراف این باشگاه به گوش رسیده‌اند و به‌نظر می‌رسد شمارش معکوس برای رونمایی از سرمربی جدید تیم بالاخره آغاز شده باشد. «صبری لموشی» در بسیاری از زمزمه‌ها به نیمکت استقلال نزدیک بود اما این خبر از حد یک شایعه فراتر نرفت و مذاکره بین باشگاه و این مربی چندان جدی نشد. حالا استقلال به مذاکره با آخرین گزینه‌های انتخابی رسیده و به‌نظر می‌رسد شانس یک مربی پرتغالی برای نشستن روی نیمکت باشگاه بیشتر باشد. «ریکاردو سا پینتو» هنوز به آخرین پیشنهاد رسمی استقلال پاسخ نداده اما در یک قدمی توافق با باشگاه قرار دارد. او می‌تواند چهارمین سرمربی اروپایی استقلال در همه ادوار لیگ برتر ایران باشد.

سا پینتو در سال‌های نوجوانی محصول باشگاه پورتو بود و در همین باشگاه به دنیای فوتبال معرفی شد اما هرگز برای تیم بزرگسالان این باشگاه به میدان نرفت و بهترین سال‌های بازی را در باشگاه رقیب یعنی اسپورتینگ لیسبون سپری کرد. او با اسپورتینگ یک‌بار قهرمان لیگ پرتغال شد و یک‌بار هم به فینال جام یوفا رسید. ریکاردو ۷ سال عضو تیم ملی پرتغال نیز بود و با این تیم در جام ملت‌های اروپا هم شرکت کرد. ۲ سال بعد از وداع با فوتبال، این مربی در جایگاه مدیر ورزشی به اسپورتینگ برگشت اما بعد از مدت کوتاهی به‌دلیل درگیری فیزیکی با یکی از بازیکنان تیم، برکنار شد. او مدتی را نیز به‌عنوان دستیار در یک باشگاه پرتغالی سپری کرد و کمی بعد به‌عنوان مربی تیم جوانان به اسپورتینگ برگشت.

تجربه‌ای که بعد از مدتی فرصت کار کردن با تیم اصلی باشگاه را نیز برای این مربی فراهم آورد. او در ۳۰مسابقه سرمربی اسپورتینگ بود و ۱۵بازی را روی نیمکت این تیم با برد پشت سر گذاشت. با این حال راه ریکاردو و باشگاه از هم جدا شد. مقصد بعدی این مربی، ستاره سرخ بلگراد در لیگ صربستان بود. تیم این مربی در ۸ بازی اول در لیگ به برتری رسید اما مشکلات بین سا پینتو و مدیران باشگاه هر روز جدی‌تر می‌شد. این اختلاف‌ها موجب شدند او بعد از رسیدن به ۸ برد در ۱۱ بازی، تیم را ترک کند. او سپس هدایت ۲ تیم در لیگ یونان را بر عهده گرفت و در سال۲۰۱۵ به کشورش برگشت تا این بار سرمربی بلننسه شود. او در آخرین روزهای سال میلادی۲۰۱۵ از این تیم هم جدا شد و مدتی بعد هدایت الفاتح در لیگ عربستان را پذیرفت.


بیشتربخوانید: اتفاقی که باید در مورد استقلال رخ بدهد


این تجربه البته فقط بعد از ۵ بازی و با ۳ شکست به پایان رسید. او سپس به یونان و باشگاه آترومیتوس برگشت و در سال‌های بعدی در بلژیک، لهستان، پرتغال، برزیل و ترکیه کار کرد. آخرین باشگاه این مربی تا امروز موریرنسه در لیگ پرتغال بوده است. کار کردن در باشگاه‌های شاخصی همچون استاندارد لیژ، واسکودوگاما و لخیا ورشو، تجربه‌های بسیار خوبی را برای این مربی به ارمغان آورده است. هر چند که او در قامت سرمربی به جز یک قهرمانی در جام حذفی بلژیک و یک نایب قهرمانی در جام حذفی پرتغال، موفقیتی نداشته است.

ریکاردو سا پینتو، به لحاظ فنی علاقه‌مند به سبک فوتبال هجومی است. این مربی پرتغالی در «۳‌قاره» مختلف کار کرده، در «۸ کشور» مختلف حضور داشته و هدایت «۱۲ باشگاه» مختلف را بر عهده داشته است. تنها نکته نگران‌کننده در مورد این مربی، سابقه نه چندان خوبش در جام بردن به اضافه عصبانیت‌های او خواهد بود. سا پینتو چندبار سابقه درگیر شدن با بازیکنان تیم خودی را داشته و چندبار هم در کنفرانس‌های مطبوعاتی به‌شدت از خجالت مهره‌ها و مدیران تیمش درآمده است.

اتفاقی که به‌خصوص در فوتبال ترکیه چندین بار برای او رخ داد. در حقیقت مدیران و بازیکنان استقلال باید به دقت مراقب باشند تا این مربی را عصبانی نکنند و موجب نشوند که او قید ادامه همکاری با تیم را بزند. اتفاقی که در چند تیم مختلف برای این مربی رقم خورده است.

استقلال البته هنوز چند گزینه دیگر هم روی میز دارد. از دارکو میلانیچ اسلوونیایی که سال۲۰۱۴ سرمربی لیدزیونایتد در سطح دوم فوتبال انگلیس بوده و در جایگاه مربی «۶ بار» لیگ اسلوونی را فتح کرده تا رادووان چرچیچ سرشناس که سابقه سرمربیگری تیم ملی صربستان را دارد و سال۲۰۱۴ جایزه مربی سال فوتبال صربستان را به‌دست آورده است. با وجود این به‌نظر می‌رسد اولویت باشگاه امضای قرارداد با ریکاردو سا پینتو باشد. مردی که شاید برای دومین بار به قاره آسیا بیاید تا سیزدهمین باشگاه دوران مربیگری‌اش را در فوتبال ایران هدایت کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: استقلال تهران
نظرات شما
پیشخوان