تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۳ تير ۱۴۰۱

هرگز در خیابان فحش ندهید، مجازاتش سنگین است

مشاوره حقوقی آنلاین؛ مجازات فحاشی در قانون مجازات اسلامی مورد تاکید قانونگذار قرار گرفته است و مجازات آن سنگین است.

مجازاتش فحش دادن

رویداد۲۴ طبق قانون فحاشی بیان الفاظ رکیک و ناشایستی است که موجب جریحه‌دار شدن و آزار روحی طرف مقابل شود. همان‌طور که افراد می‌توانند با وارد کردن ضربه علیه جسم دیگری مرتکب جرم شوند، به کار بردن کلمات ناروا نیز باعث صدمه روحی می‌شود و چه بسا آبروی افراد را خدشه‌دار کند و غیر قابل جبران باشد.

مجازات فحاشی در انظار عمومی

بر اساس ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی: «توهین به افراد از قبیل: فحاشی و استعمال الفاط رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.»

توهین یک جرم قابل گذشت است

طبق ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی، جرم توهین و فحاشی به عنوان یک جرم قابل گذشت شناخته می‌شود اما جرم قابل گذشت به چه معناست؟
وقتی از نظر قانون یک جرم قابل گذشت محسوب می‌شود، یعنی شروع و ادامه‌ تعقیب و رسیدگی و اجرای مجازات آن جرم، منوط و وابسته به شکایت شاکی و عدم گذشت وی است. پس اگر در هر مرحله شاکی از شکایت خود صرف نظر کند، پیگیری و اجرای مجازات آن حکم متوقف می‌شود. (ماده ۱۰۰ قانون مجازات اسلامی)
اثبات جرم توهین و فحاشی

طبق ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی در مورد راه‌های اثبات جرم:
«ادله‌ اثبات جرم عبارت است از اقرار، شهادت، علم قاضی و قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی.»
از مهم‌ترین مواردی که به اثبات جرم کمک می‌کند، شهادت شهود است. اگر در هنگام وقوع توهین افرادی حضور داشته‌اند که می‌توانند با قطعیت اتفاقات پیش‌آمده را نزد قاضی و در دادگاه شرح دهند، می‌توان از گواه آن‌ها در اثبات جرم توهین و فحاشی استفاده نمود.

علم قاضی از دیگر موارد تاثیرگذار در اثبات جرم است. می‌توان از مدارک و مستندات محکمه‌پسندی که موجود است، در جهت افزایش آگاهی علم قاضی سود برد. مواردی همچون تحقیقات محلی، اظهارات مطلع و گزارش ضابطان از این نوع مدارک است. همچنین فیلم، عکس، صوت، پیامک، چت، اسکرین‌شات و مواردی از این دست دلیل قطعی نیستند. می‌توان آن‌ها را به عنوان اماره (کمک به علم قاضی) به دادگاه ارائه نمود.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان