تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۶ تير ۱۴۰۱

ازسرگیری مذاکرات حال بورس را خوب می‌کند؟

کارشناس بازارسرمایه گفت: پالس مثبتی درباره آغاز مجدد مذاکرات برجامی در بازار سرمایه احساس می‌شود. با احیای برجام، صنایع برجامی و صنایع بورسی، بدون شک دچار تلنگری رو به مثبت خواهند شد.

پیش بینی بازار بورس

رویداد۲۴ حال ناخوش بازار سرمایه با وجود توصیه‌های کارشناسان بازار، با تداوم وضعیت قرمز به کار خود ادامه داد. در این بین اتفاقات سیاسی چه در سطح بین الملل و چه در داخل کشور، بی‌تاثیر در روند بازار سرمایه نبوده است. گمانه زنی‌های اخیر بر سر استیضاح وزاری رئیسی نیز شاید مزید بر علت شد تا بورس نتواند از سطح مقاومت یک میلیون و ششصد عبور کند. در این رابطه با بهنام صمدی کارشناس بازارسرمایه در خصوص عوامل تاثیر گذار بر بورس صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانیم.

    بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گفتگوی فاطمی امین در نشست خبری گفت: وزیر صمت در نشست خبری درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت «عرضه خودرو در بورس کالا باعث ایجاد رانت می‌شود»، این جمله با ماهیت بورس کالا در تناقض است. ما سال گذشته شاهد بودیم عرضه سیمان در بورس کالا باعث شد، قیمت این کالا به تعادل برسد. خود آقای وزیر از عرضه سیمان در بورس کالا دفاع کرد.

    کشف قیمت واقعی کالا در بورس

    وی افزود: وزیر صمت در جمله بعدی خود تاکید کرد در هیچ جای دنیا خودرو در بورس عرضه نمی‌شود اما لازم است به آقای وزیر یادآوری شود که در هیچ جای دنیا چیزی به اسم لاتاری هم وجود ندارد. کجای دنیا خودرو را با قرعه کشی به فروش می‌رسانند؟ کجای دنیا دولت در قیمت‌گذاری خودرو دخالت می‌کند؟ ما شاهد هستیم صورت حساب‌های مالی خودروسازان منتشر شد و زیان سنگینی را به ثبت رساندند. این نتایج همه بخاطر دخالت دولت در صنعت خودرو است. نه تنها این ادعا که بورس کالا باعث رانت می‌شود درست نیست بلکه اتفاقا باعث کشف درست قیمت خواهد شد. تمام این مخالفت‌ها از اینجا نشات می‌گیرد که منافع بسیاری با عرضه خودرو در بورس و ایجاد شفافیت قیمت کالا، به خطر می‌افتد.


    بیشتربخوانید: ۳ نشانه منفی در بورس


    ازسرگیری مذاکرات رونق را به بورس برمی گرداند

    کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بورس آغاز هفته را منفی آغاز کرد و در ادامه امروز نیز قرمز بسته شد. گروه‌های به اصطلاح برجامی (مثل گروه خودرو، گروه بانکی و گروه حمل و نقل) وضعیت بهتری را در بورس داشتند. پیش بینی می‌کنیم با آغاز دوباره مذاکرات، معاملات بورس دوباره رونق بگیرد.

    صمدی در ادامه تاکید کرد: گروه خودرویی جزء لیدرهای بازار محسوب می‌شود و هر وقت این گروه وضعیت بهتری دارد، باعث شادابی بورس و صعود بازار شده است. شاخص کل بورس با مقاومت یک میلیون و ششصد هزار روبرو است و این محدوده در سال‌های اخیر بورس را تحت تاثیر خود قرار داده است. بازار همواره تلاش کرده از این محدوده عبور کند ولی همچنان موفق نبوده است. اما امضای برجام قادر است این محدوده‌ی مقاومت را به سرعت بشکند. انتشار ارزش‌گذاری خودرویی‌ها هم می‌تواند کمک کننده وضعیت بازار سرمایه باشد، همچنین سفر جوزپ بورل به ایران نیز در تزریق امید به معامله گران بی‌تاثیر نبوده است.

    برگشت رونق به بورس با احیای برجام

    کارشناس بازار سرمایه افزود: احیای برجام خبر بسیار خوبی برای صنایع برجامی و صنایع بورسی به حساب می‌آید، به این دلیل که صنایع برجامی ما یعنی خودرویی، بانکی و گروه حمل و نقل می‌توانند اقدام به انعقاد قراردادهای بین المللی داشته باشند. همچنین صنایع دلاری که در حال حاضر هزینه زیادی را برای دوز زدن تحریم متقبل می‌شوند، با احیای برجام با کاهش هزینه‌ها روبرو می‌شوند.

    صمدی خطاب به سهامداران بازارسرمایه گفت: در حال حاضر سهام یکی از ارزان‌ترین دارایی‌ها است. متاسفانه اعتماد بین سهامداران در سال ۱۳۹۹ از بین رفت و شاید دیگر نشود مردم را به بورس دعوت کرد، اما معامله گران حرفه‌ای بازار سرمایه قادر به تشخیص دارایی برتر هستند. توصیه می‌کنیم مردم با آگاهی و بینش بازتری و با علم ریسک‌های موجود در بازار وارد این حوزه شوند.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: بازار بورس
    نظرات شما
    نظرسنجی
    آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
    پیشخوان