تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۸ تير ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

کدام مردان معاف از پرداخت مهریه هستند؟

مشاوره حقوقی آنلاین؛ معافیت مرد از پرداخت مهریه و راه‌های فرار از پرداخت مهریه در موارد قانونی امکان‌پذیر است.

قانون پرداخت مهریه

رویداد۲۴ با تشکیل عقد نکاح بین طرفین، هر کدام بر اساس قانون ملزم به انجام تکالیف و تعهداتی می‌شود که این تعهدات و تکالیف می‌تواند نسبت به هر دو طرف باشد. تعهدات مالی زوج شامل نفقه زن و فرزند و مهریه است که با توجه به اهمیت و ارزش مالی مهریه، خود یکی از مهم‌ترین تعهدات مالی مرد است.

طلاق قبل از برقراری رابطه زناشویی

با تشکیل نکاح و تعیین و ثبت مهریه در نکاح، زن می‌تواند مهریه را به‌طور کامل مطالبه کند. این مطالبه، مشروط به برقراری کامل رابطه زناشویی است. درصورتی‌که قبل از ایجاد رابطه زناشویی، زن و مرد از یکدیگر طلاق بگیرند یا نکاح منحل شود، دراین‌صورت زن مستحق نصف مهریه خواهد بود. زن مشمول عدم تعلق مهریه به میزان نصف مهریه خواهد شد.

فوت زوجه

زوج ملزم به تعیین مهریه خواهد بود و شرط عدم تعلق مهریه، شرطی باطل است. با این وجود هرگاه قبل از تعیین مهریه و ثبت آن در سند نکاح، زن فوت نماید و رابطه زناشویی ایجاد نشده باشد، دراین‌صورت زن مستحق مهریه نخواهد بود. در این گونه موارد معافیت مرد از پرداخت مهریه محقق می‌شود. ولی اگر رابطه زناشویی شکل بگیرد و مهریه تعیین نگردد، زن مستحق مهرالمثل خواهد بود.


بیشتر بخوانید: در این طلاق باید به مرد پول بدهید


بطلان نکاح

هرگاه مهریه در ضمن نکاح تعیین شده و رابطه زناشویی انجام نشده باشد، زن مستحق مهریه نخواهد بود ولی هرگاه رابطه زناشویی انجام شده باشد و اگر زن به بطلان نکاح آگاه بوده باشد، مهریه تعلق نخواهد گرفت و اگر آگاه نبود، مستحق مهرالمثل خواهد بود.

فسخ نکاح

در قانون تحت شرایطی بسته به وضعیت جسمانی یا روحی مرد یا زن، می‌توان عقد نکاح را فسخ نمود. درصورتی‌که زن یا مرد دچار بیماری‌های منحصر به وضعیت جسمانی خود گردند یا دچار جنون شوند، در صورت وجود شرایطی، زن مشمول عدم تعلق مهریه خواهد بود. معافیت مرد از پرداخت مهریه مشمول این موضوع می‌شود.

هرگاه عقد نکاح قبل از رابطه زناشویی به دلیل یکی از بیماری‌های مرد فسخ گردد، زن مستحق نصف مهریه خواهد بود. اگر بعد از رابطه زناشویی فسخ شود، زن مستحق کل مهریه خواهد بود.

اگر فسخ نکاح به دلیل بیماری زن، قبل از رابطه زناشویی باشد، زن مشمول عدم تعلق مهریه خواهد بود و به او مهریه تعلق نخواهد گرفت.

عدم تنفیذ مهریه

تعیین و تنفیذ مهریه به عهده مرد خواهد بود. هرگاه میزان مهریه توسط شخص دیگری تعیین شود ولی مرد، از تنفیذ و قبول آن خودداری کند، مهریه تعیین شده معتبر نیست و به زن تعلق نمی‌گیرد. در صورت برقراری رابطه زناشویی قبل از تعیین و تنفیذ میزان جدید مهریه، زن مستحق مهرالمثل خواهد بود.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
0
0
سلام زن بنده بدون دلیل رفته خونه پدرش ۳۰روزه و بچه کوچک رو به من داده و میگه طلاق میخام مهریه میخام از همون دوران نامزدی همش بی دلیل میگفت طلاق میخام مهریه میخام راهی هست تا از دادن مهریه معاف بشوم با اگر مهریه بدم شرایت و مقدار معریه چجوری است هیچی به نام ندارم و در اند ماهیانه ۶تا ۸ملیون هست در زمن بده سرباز هستم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان