تاریخ انتشار: ۲۰:۲۹ - ۱۰ تير ۱۴۰۱

تصاویر دیده نشده از آیت الله بهشتی

آیت الله بهشتی روحانی ایرانی بود که بیشتر به خاطر تاسیس حزب جمهوری اسلامی و نقشش در کادرسازی انقلابیون مسلمان در جریان پیروزی انقلاب ایران شهرت دارد. او و همراهانش روز ۷ تیر ۱۳۶۰ طی بمبگذاری سازمان مجاهدین خلق در محل حزب جمهوری اسلامی ترور شدند.

تصاویر دیده نشده از آیت الله بهشتیرویداد۲۴  سیدمحمد حسینی بهشتی در دوم آبان ۱۳۰۷ در اصفهان در یک خانواده روحانی متولد شد. وی در سال ۱۳۳۰ با لیسانس معقول و منقول آن زمان و الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه فارغ التحصیل شد. شهید بهشتی یکی از سخنرانان اعتصاب در تلگرافخانه اصفهان بود و صنعت ملی شدن نفت را با کار ملت مصر و جمال عبدالناصر در مسئله کانال سوئز مقایسه و به قوام السلطنه هشدار داد که ملت ایران حاضر نیستند ببیند این نهضت ملی مطامع دست بیگانگان شود.

  شهید بهشتی معتقد بود که علت شکست ملی شدن صنعت نفت به خاطر فقدان کادر‌های سازمان یافته بود.    فعالیت مطبوعاتی خود را با نوشتن در دو مجله آن زمان یعنی مکتب اسلام و مکتب تشیع پیگیری کرد.

  شهید بهشتی نسبت به بسیاری از مبارزان هم دوره‌اش نگاه متفاوتی به امر مبارزه داشت و بیشتر تلاش می‌کرد مبارزه را در زمینه‌های فرهنگی پیگیری کند تا سیاسی. بهشتی به مبارزه برای براندازی حکومت پهلوی اعتقاد چندانی نداشت و تلاش می‌کرد فعالیت خود را به صورت اصلاح طلبانه پیش ببرد. 

 به همین خاطر بود که بر خلاف بسیاری از روحانیونی که در امر مبارزه شرکت داشتند با آموزش و پرورش رژیم پهلوی در تهیه کتب درسی دینی همکاری کرد و با کمک دوستان همفکرش محمد جواد باهنر، علی گلزاده غفوری، سیدرضا برقعی و در مدت کوتاهی سید رضی‌الدین شیرازی و رضا روزبه پایه گذار تالیف کتب دینی در آن زمان شد.

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شهید بهشتی در آن سال‌ها تاسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان (گروه فارسی زبان) در هامبورگ بود.

در آن زمان کنفدراسیون دانشجویان ایرانی در اروپا تشکیل شده بود که گرایش مارکسیستی داشت و دانشجویان مسلمان به سبب نداشتن چنین تشکلی احساس خلاء می‌کردند. شهید بهشتی با تاسیس این موسسه خلاء این دانشجویان را پُر کرد و به عنوان مشاور خدمات بسیاری برای این انجمن تازه تاسیس انجام داد.

شهید بهشتی در سال ۱۳۵۴ جلساتی را با عنوان  «شناخت از دیدگاه قرآن» را به منظور روشن شدن مواضع ایدئولوژیک حامیان آیت الله خمینی با گروه‌های چریکی مارکسیستی و مسلمانی بود که تنها راه مبارزه با رژیم پهلوی را مبارزه مسلحانه می‌دانستند را تشکیل داد. 

شهید بهشتی که بیشتر معتقد به مبارزات فرهنگی و اصلاح‌طلبانه علیه رژیم پهلوی بود و حتی همکاری و استخدام در آموزش و پرورش رژیم پهلوی و تدوین کتب درسی دینی را برای ایجاد تغییرات تدریجی مجاز می‌دانست با چنین روندی مخالف بود و به همین خاطر تلاش با برگزاری چنین جلساتی هم دیدگاه و تعریف خود از مبارزه در مقابل مارکسیست‌هایی که معتقد به انقلاب بودند را نشان بدهد.

بهشتی که یکی از کادرسازترین روحانیون بود  توانست حزب جمهوری اسلامی را با کمک برخی از یاران نزدیک آیت‌الله خمینی تاسیس کند تا هواداران آیت‌الله خمینی پراکنده نشوند. به دنبال این اقدام  قدرت در اختیار حزب جمهوری اسلامی قرار گرفت و مخالفان حزب جمهوری اسلامی به عنوان مخالفان نظام شناخته شدند. 

شهید بهشتی سرانجام در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ در پی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی توسط سازمان مجاهدین خلق و برخی دیگر از افراد حزب به شهادت رسید. در این گزارش تصاویر دیده نشده از آیت الله بهشتی را ببینید.

منبع: ایرنا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تصاویر روز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان