تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۱۰ تير ۱۴۰۱

اعلام وصول نکردن استیضاح وزیر صمت غیرقانونی بود؟

اگر استیضاح کنندگان پیشنهاد مهلت دو ماهه را قبول کرده اند، خواسته و ناخواسته امضای خود را پس گرفته اند.

اعلام وصول نکردن استیضاح وزیر صمت غیرقانونی بود؟
رویداد۲۴ سوال و استیضاح همگی حق مجلس و ابزاری برای نمایندگان است تا بتوانند بر اقدامات و فعالیت‌های مسئولان اجرایی نظارت داشته باشد، اما برداشت افکارعمومی و اعتراض بسیاری از نمایندگان مجلس یازدهم، این است که به دلیل همسویی قوای مقننه و مجریه نمایندگان نمی‌توانند از این حق و ابزار قانونی بهره‌مند شوند و هیات رئیسه و بویژه شخص قالیباف را سد راه اعلام وصول و مطرح شدن استیضاح‌ها می‌دانند.

در تازه‌ترین رخداد، ریس مجلس با وجود تایید به نصاب رسیدن امضا‌های درخواست استیضاح وزیر صمت از اعلام وصول آن خودداری کرد و از استیضاح کنندگان خواست مهلتی دو ماهه به دولت بدهند تا طرح تشکیل دو وزارتخانه صمت و بازرگانی، مصوب و اجرایی شود.

همین موضوع، منتقدان جلوگیری از استیضاح‌ها را به تکاپو انداخت و آنان اقدام قالیباف را به خودداری از انجام وظایف قانونی، مانع تراشی در مسیر استفاده نمایندگان از ابزار‌های نظارتی خود و جانبداری از قوه مجریه به دلایل سیاسی متهم کردند.

علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس دهم رخداد‌های دیروز صحن «بهارستان» را نقد کرده که با هم می‌خوانیم:

بنا بود استیضاح وزیر صمت در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شود، اما همانگونه که مطلع هستید، با وساطت قالیباف، استیضاح فاطمی امین به دلیل آنچه تفکیک وزارت صمت نامیده شد، اعلام وصول نشد و قرار شد استیضاح کنندگان، مهلت دو ماهه به دولت بدهند. برخی منتقدان، اقدام رئیس مجلس را خلاف اصل ۸۹ قانون اساسی دانسته اند. برداشت شما از اقدام قالیباف و انتقاد‌های منتقدانش چیست؟

آقای رئیس جمهور گفته اند، پس از تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت، می‌خواهند دو وزیر جدید را معرفی کنند و بهتر است نمایندگان پیگبر استیضاح تا آن زمان صبر کنند. این پیشنهاد، منطقی است و قاعدتا باید مورد قبول استیضاح کنندگان قرار گیرد و آنان فعلا از پیگیری استیضاح منصرف شوند.


بیشتر بخوانید: زیان‌های فراری دادن وزیر صمت از استیضاح


اگر چنین پذیرشی رخ داده، تعویق استیضاح، قانونی است، اما اگر آنان پیشنهاد رئیس جمهور و منطق آقای قالیباف را نپذیرفته اند، بر اساس اصل ۸۹ قانون اساسی، هیات رئیسه و رئیس مجلس نمی‌تواند استیضاح را اعلام وصول نکند و مرتکب اقدام عیرقانونی شده اند. چون قانون اساسی می‌گوید اگر ۱۰ نماینده استیضاح وزیری را درخواست کنند باید در اولویت جلسه اعلام وصول شود؛ بنابراین، قضاوت در این مورد به اطلاع دقیق از موضع استیضاح کنندگان درقبال پیشنهاد رئیس جمهور، بستگی دارد.

طیفی از منتقدان معتقدند، نشانه‌ای از مجاب شدن استیضاح کنندگان نیست و قالیباف، برخلاف قانون از اعلام وصول امتناع کرده ...

باز تکرار می‌کنم اگر نماینده‌های امضا کننده استیضاح، پیشنهاد را قبول کرده اند که خلاف قانونی رخ نداده و در واقع، انصراف ولو موقت داده اند، اما اگر پیشنهاد را نپذیرفته اند و همچنان بر استیضاح پافشاری داشته اند، طبق قانون، استیضاح، حتما باید اعلام وصول شود.

قالیباف باق ماندن ۱۷ امضا را تایید کرد...

اگر نمایندگان، پیشنهاد را پذیرفته باشند یعنی امضا‌های خود را پس گرفته اند.

اکنون خبر و نشان رسانه‌ای از مخالفت استیضاح کنندگان با دادن مهلت دو ماهه به دولت منتشر نشده

معنای این نکته‌ای که بیان کردید این است که استیضاح کنندگان پیشنهاد مهلت دو ماهه را قبول کرده اند و این یعنی خواسته و ناخواسته، امضای خود را پس گرفته اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: وزیر صمت ، استیضاح
نظرات شما
پیشخوان