تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۱ تير ۱۴۰۱

آخرین جزئیات زلزله در استان هرمزگان/ ۵ نفر کشته شدند و ۳۹ نفر مصدوم

زمین لرزه ۶.۱ ریشتری که بامداد امروز در استان هرمزگان رخ داد، تاکنون منجر به مرگ پنج تن و مصدومیت ۳۹ تن دیگر شده است.

زلزله سایه خوش بندرعباس

رویداد۲۴ شب گذشته زمین لرزه ۶.۱ ریشتری در استان هرمزگان رخ داد که منشا آن در روستای سایه‌خوش شهرستان خمیر از توابع بندر خمیر بود. بنا به اعلام رسمی  تاکنون پنج تن به خاطر زلزله درگذشته‌اند و ۳۹ نفر هم مصدوم شدند.

محمدحسن نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور به خبرگزاری ایسنا گفته برابر اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زلزله‌ای به بزرگی۶.۱ ریشتر در ساعت ۲:۰۲ بامداد امروز حوالی بندرخمیر در مرز خلیج فارس و هرمزگان را لرزاند. این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین رخ داده است.  

وی با بیان اینکه کانون این زلزله در۳۴ کیلومتری بندر خمیر بوده است، گفت: همچنین کانون زلزله۴۱ کیلومتر تا شهرستان کنگ و۴۸ کیلومتر تا بندر لنگه فاصله دارد و در نقاط مختلفی از احساس شده است. همچین این محل ۱۰۷ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد.

نامی ادامه داد: در پی وقوع این زلزله تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی به حالت آماده باش درآمده و تیم‌های ارزیاب از سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر، بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها و ... نیز به مناطق متاثر از حادثه اعزام شده‌اند و گزارش بررسی‌های آنان به زودی اعلام خواهد شد.

۲:۳۷ - مهدی ولیپور، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز با بیان اینکه تاکنون گزارشی از وقوع خسارات و ارزیابی‌ها اعلام نشده است، به ایسنا گفت: دقایقی پس از این زلزله سه تیم ارزیاب از سوی جمعیت هلال احمر استان هرمزگان به مناطق متاثر از زلزله اعزام شدند و بررسی‌های آنان در حال انجام است.

وی به اشاره به اطلاعات جمعیتی در شعاع ١٥ کیلومتری کانون وقوع زلزله نیز گفت: در این محدوده ۲۰۵۱ خانوار و در مجموع ٧٨٦٦ نفر ساکن هستند. همچنین تعداد آبادی‌های واقع در محدوده ۱۵ کیلومتری از کانون زلزله نیز در حدود ٩ روستاست که ارزیابی از آنها در حال انجام است.

۲:۴۵- تصاویری که از این زلزله در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حاکی از ترک خوردگی دیوار برخی از منازل و ساختمان‌های قدیمی است.

۲:۵۰- درپی این زلزله تا ساعت ۲:۴۰ بامداد امروز و برابر گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران دست‌کم پنج پس لرزه دیگر نیز این مناطق را لرزانده است که بزرگ‌ترین آنها ۴.۷ ریشتر شدت داشته است.

۳:۰۰ - تا ساعت سه بامداد امروز، تعداد پس‌لرزه‌های ثبت شده به ۸ مورد رسید.

۳:۳۰ - مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز از آماده‌باش اورژانس در پی وقوع زمین لرزه در استان هرمزگان و همچنین تشکیل اتاق بحران در بندرعباس خبرداد و گفت: بر اساس گزارش‌ها این زمین‌لرزه تاکنون چند پس‌لرزه نیز داشته است. تیم‌های ارزیاب اورژانس نیز از همان دقایف نخست به محل وقوع زمین لرزه اعزام شدند و سایر نیروهای اورژانس و مراکز درمانی نیز در آماده‌باش کامل هستند.

وی با بیان اینکه تا کنون به استان‌های همجوار اعلام آماده باش نشده است، گفت: اما اتاق بحران بندرعباس فعال شده و احتمالا در تهران نیز به منظور رصد و مدیریت عملیات اتاق بحران فعال شود.

خالدی درباره آمار منتشرشده از شمار فوتی‌ها در این حادثه نیز گفت: این آمارها را تایید نمی‌کنیم و ما تا به حال آماری از خسارت‌های جانی و مالی احتمالی نداریم و نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد.

زلزله هرمزگان بندر خمیر

۳:۵۰ - مهدی ولیپور، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به ایسنا گفت:  بر اساس بررسی های صورت گرفته تاکنون سه تن در پی وقوع زمین لرزه جان خود را از دست داده‌اند. بررسی های برای مشخص شدن سایر خسارت های جانی و مالی این زمین لرزه ادامه دارد.

وی همچنین از آماده‌باش هلال احمر استان‌های بوشهر، کرمان، فارس و سیستان و بلوچستانبه عنوان استان‌های معین خبر داد و گفت: تاکنون نیازی به کمک از استان‌های معین نشده اما این استان‌ها به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.  

به گفته رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر براساس گزارش تیم‌های ارزیاب، تعداد قابل توجهی از منازل در روستای سایه خوش از توابع شهرستان بندرلنگه تخریب شده است.

۳:۵۷- مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور در گفتگو با ایسنا مرگ سه تن در این زلزله را تاکنون تایید کرد و از مصدومیت ۱۹ تن دیگر تا به این لحظه خبر داد.

وی گفت: جمعیتی که در حلقه اصلی زمین لرزه تحت تاثیر هستند حدود ٣ هزار و ۵٠٠ نفر هستند. متاسفانه تاکنون سه تن جان خود را ازدست داده و ۱۹ تن نیز مصدوم شدند که حال دو نفر از آنان وخیم گزارش شده است.

خالدی افزود: همچنین ممکن است در برخی از محورهای جاده‌ای شاهد بسته شدن راه باشیم و گفته می‌شود که منطقه سایه خوش نیز برق ندارد. اورژانس بندرعباس در  آماده‌باش کامل است و رییس اورژانس بندرعباس به سمت محل وقوع زمین لرزه حرکت کرده است. تمام استعداد وزارت بهداشت برای بررسی وضعیت این زمین لرزه و رسیدگی به مصدومان احتمالی به کار گرفته خواهد شد.

۴:۰۲-  گزارش مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران حاکی از آن است که تاکنون ۱۱ پس لرزه این مناطق را لرزانده است.

۴:۰۷ - مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه EOC وزارت بهداشت درپی این زلزله فعال شده است، گفت: احتمال افزایش مصدومان این زلزله وجود دارد و برابر آنچه که فرماندار بندرلنگه خبر داده است ساختار خانه‌ها بسیار آسیب دیده است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور افزود: آمبولانس‌هایی از استان‌های فارس و بوشهر در حال اعزام به محل هستند و  سعی می‌کنیم که لجستیک اعزامی اورژانس و تیم‌های درمانی به شکلی باشند که در بندرعباس مشکل و کمبودی ایجاد نشود.

وی گفت: تمام تلاشمان بر این است که شبکه‌ای را ایجاد کنیم تا مصدومان زودتر به بیمارستان برسند.

۴:۳۰- مهدی ولیپور، رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر نیز از اعزام تیم آنست یا همان سگ‌های جستجو و نجات هلال احمر به مناطق متاثر از زلزله خبر داد و گفت: همچنین ۱۲ خودروی عملیاتی شامل چهار دستگاه آمبولانس، چهار دستگاه خودروی نجات و چهار دستگاه خودرو تخصصی امدادی، یک فروند بالگرد و ۵۰ نیروی امدادی عملیاتی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان اعزام شده‌اند.  

۵:۰۴ - همچین جمعیت هلال احمر نیز در گزارشی که از ارزیابی اولیه مناطق زلزله زده منتشر کرد، اعلام کرد که ۲۰ تن درپی این زمین‌لرزه تاکنون مصدوم شده‌اند.

۵:۱۸ -  پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر نیز با ابلاغ پیام‌هایی جداگانه به تمامی رده‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر و استان هرمزگان بر استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و نیروهای جمعیت هلال احمر جهت امدادرسانی به متاثرین از وقوع زمین‌لرزه در استان هرمزگان تاکید و تداوم عملیات امداد و نجات تا برگشت آرامش به مناطق زلزله ‌زده و  پوشش امدادی و حمایتی از آسیب دیدگان را ضروری دانست.

۵:۴۰ - مهدی ولیپور، رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر نیز گفت: تاکنون ۲۳ منطقه شهری و روستایی کانون زلزله مورد ارزیابی قرار گرفته که شدت آسیب در روستاهای سایه خوش، دژگان، کوشک، حشم حود تایید شده و بررسی ها نیز همچنان ادامه دارد. همچنین برای رفاه حال شهروندان بندرعباسی کمپ اسکان اضطراری در ورزشگاه ۲۰ هزار نفری خلیج فارس در حال برپایی است.

۵:۴۵ - برابر آنچه که سایت موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران منتشر کرده تا کنون ۱۷ پس لزره هرمزگان را لرزانده است که بزرگترین آنها ۶.۱ و ۵.۹ ریشتر بزرگی داشتند اما عمق وقوع آنها به ترتیب در ۲۶ و ۲۸ کیلومتری از عمق زمین بوده است.

۶:۰۰ - مهدی ولیپور، رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر گفت: شمار فوت شدگان ناشی از این زلزله به پنج نفر افزایش یافت.

۶:۰۵ - مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز از افزایش مصدومان زمین لرزه ۶.١ ریشتری هرمزگان به ۳۰ تن خبر داد و گفت: براساس اماری که به اورژانس رسیده است تا کنون ٣٠ تن در پی وقوع این زمین لرزه دچار مصدومیت شدند که از این تعداد شش تن بدحال هستند.

۶:۱۲ - خالدی همچنین جزئیات بیشتری از امدادرسانی به مصدومان را تشریح کرد و از افزایش مصدومان به ۳۹ تن خبر داد و گفت: بر اساس آمار تازه این حادثه تاکنون پنج جان‌باخته و ٣٩ مصدوم داشته است. از میان جانباختگان سه تن در محل و دو تن در بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ١٧ مصدوم نیز به صورت سرپایی درمان شده و ٢٢ نفر نیز بستری شده‌اند.

۶:۲۰- برابر گزارشی که موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران منتشر کرده تا کنون ۱۹ پس لزره هرمزگان را لرزانده است که بزرگترین آنها ۶.۱ و ۵.۹ ریشتر بزرگی داشتند اما عمق وقوع آنها به ترتیب در ۲۶ و ۲۸ کیلومتری از عمق زمین بوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: زلزله
نظرات شما
پیشخوان