تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

بزرگترین ذخایر نفتی جهان

نفت یکی از منابع طبیعی است که در برخی نواحی یافت می شود. نفت نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارد. بیش از 90 درصد اقتصاد برخی کشورها بر پایه نفت است.

بزرگترین ذخایر نفتی جهان

بزرگترین ذخایر نفت خام جهان


رویداد۲۴ مژده کریمی: نفت یک منبع طبیعی است که از تجزیه مواد آلی در طی میلیون ها سال به وجود آمده است. نفت را نمی توان مانند بسیاری از منابع طبیعی دیگر تولید کرد و باید از دل زمین کشف و استخراج شود. نفت برخلاف منابع طبیعی دیگر شریان حیات اقتصاد جهانی است.

جهان بیش از یک سوم کل تولید انرژی خود را بیش از هر منبع دیگری از نفت به دست می‌آورد. در نتیجه، کشورهایی که ذخایر نفت جهان را کنترل می کنند، اغلب از قدرت ژئوپلیتیکی و اقتصادی نامتناسبی برخوردارند.   

در این گزارش لیست ۱۰ مورد از بزرگترین ذخایر نفتی جهان بررسی کرده ایم. ونزوئلا با ۳۰۳.۳ میلیارد بشکه ذخایر نفتی اثبات شده بزرگترین ذخایر نفت جهان را دارد. و کشور لیبی با ۴۸ میلیارد بشکه نفت در رده دهم قرار دارد. در این فهرست ایران نیز با ۱۵۶ میلیارد بشکه نفت چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را داراست.

 

۱) ونزوئلا ۳۰۳.۳ میلیارد بشکه ذخایر نفت

بزرگترین ذخایر نفتی جهان

ونزوئلا کشوری است که در ساحل شمالی آمریکای جنوبی واقع شده است. این کشور با ۳۰۳.۳ میلیارد بشکه ذخایر نفتی اثبات شده بزرگترین ذخایر نفت جهان را دارد. در سال ۲۰۱۱، ونزوئلا از نظر ذخایر نفتی از عربستان سعودی پیشی گرفت.

کانادا ۱۷.۸ درصد از کل ذخایر نفت جهان را به خود اختصاص داده است. جمعیت این کشور ۲۸.۳ میلیون نفر است و تولید ناخالص داخلی ۱۴۴ میلیارد دلار و سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی ۵۱۷۸ دلار است.

۲) عربستان سعودی ۲۹۷ میلیارد بشکه نفت

بزرگترین ذخایر نفتی جهان

عربستان سعودی کشوری در غرب آسیا است که ۱۷.۲ درصد از کل ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد. این کشور ۲۹۷ میلیارد بشکه پس از ونزوئلا دومین ذخایر بزرگ نفت در جهان را داراست. عربستان سعودی به طور معمول مهم‌ترین یکی از پر نوسان‌ترین تولید کنندگان نفت جهان را دارد. دولت عربستان به افزایش یا کاهش تولید نفت ادامه می‌دهد تا قیمت را ثابت نگه دارد. عربستان سعودی نیز روزانه با تولید حدود ۱۲ میلیون بشکه نفت بیش از هر کشوری به جز ایالات متحده نفت دارد. این کشور ۳۵.۳ میلیون نفر جمعیت دارد. تولید ناخالص داخلی آن ۱.۷ تریلیون دلار و سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی ۴۸۰۹۹ دلار است.

۳)کانادا ۱۷۰ میلیارد بشکه نفت

بزرگترین ذخایر نفتی جهان

کانادا با ۱۷۰ میلیارد بشکه نفت سومین ذخایر بزرگ نفت در جهان را داراست. بیش از ۹۵ درصد از این ذخایر در ذخایر شن‌های نفتی در استان آلبرتا است. این استان همچنین دارای مقدار قابل توجهی از منابع سنتی نفت خود است. کانادا کشوری در آمریکای شمالی است. این کشور از نظر مساحت به دومین کشور بزرگ جهان تبدیل شده است.
کانادا هم واردکننده و هم صادرکننده نفت و فرآورده‌های پالایشی است و بیشتر فروش آن به ایالات متحده است. شرکت‌های غول پیکر کانادا در بخش خصوصی عبارتند از سانکور، سینکرود، منابع طبیعی کانادا، امپریال اویل، هاسکی و سنووس است.

سانکور انرژی شرکت کانادایی فعال در صنایع انرژی است تخصص اصلی این شرکت در تولید نفت خام مصنوعی از ماسه‌های نفتی است.
سینکرود شرکت نفت کانادایی است، که به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت خام غیرمتعارف از ماسه‌های نفتی در جهان به‌شمار می‌آید.
منابع طبیعی کانادا شرکت نفت و گاز کانادایی است، که در زمینه اکتشاف و استخراج نفت و گاز، همچنین تولید محصولات پتروشیمی فعالیت می‌کند.
شرکت ایمپریال اویل دومین کمپانی بزرگ نفتی از نظر ارزش بازار، در کشور کانادا است. فعالیت‌های این شرکت، در زمینه اکتشاف، تولید و فروش نفت خام و گاز طبیعی است.
شرکت هاسکی انرژی که نفت سنگین تولید می‌کند؛ و در آخر شرکت نفتی سنووس انرژی است.

۴) ایران ۱۵۶ میلیارد بشکه نفت

بزرگترین ذخایر نفتی جهان

ایران کشوری است در غرب آسیا که با ۱۵۵.۶ میلیارد بشکه نفت چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان است و حدود ۱۰ درصد از کل ذخایر نفتی اثبات شده جهان را تشکیل می‌دهد. البته اگر ذخایر نفت غیر متعارف کانادا حذف شود ایران رتبه سوم را به خود اختصاص می‌دهد. با نرخ تولید سال ۲۰۲۰، اگر نفت جدیدی پیدا نشود، ذخایر نفت ایران ۱۴۵ سال دوام خواهد داشت.

ایران علاوه بر نفت، دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را نیز داراست که ۱۶ درصد کل گاز را به خود اختصاص داده است. جمعیت ایران ۸۵ میلیون نفر است. تولید ناخالص داخلی ایران ۱.۱ تریلیون دلار و سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی ۱۳۵۱۳ دلار است.

۵) عراق ۱۴۵ میلیارد بشکه نفت

بزرگترین ذخایر نفتی جهان

عراق کشوری در غرب آسیا است که با ترکیه، ایران، کویت، عربستان سعودی، اردن و سوریه همسایه است. بخصوص اینکه عراق با ۱۴۵ میلیارد بشکه نفت پنجمین ذخایر بزرگ نفت جهان را دارد. این کشور حدود ۸.۴ درصد از کل ذخایر نفت جهان را تشکیل می‌دهد.

بیشتر ذخایر نفت اثابت شده عراق در بندر بصره در ۵۵ کیلومتری خلیج فارس، بغداد پایتخت عراق و رَمادی مرکز استان انبار عراق است. عراق در مقایسه با اکثر شرکای خود در اوپک به شدت به درآمد‌های نفتی وابسته است.

عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی ۹۵ درصد از ۶۰.۸ میلیارد دلار صادرات نفت خام را به خود اختصاص داده است. این کشور ۴۱.۱ میلیون نفر جمعیت دارد. تولید ناخالص داخلی آن ۴۱۳ میلیارد دلار و سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی ۱۰۰۳۸ دلار است.

۶) روسیه ۱۰۷ میلیارد بشکه نفت

بزرگترین ذخایر نفتی جهان

روسیه با ۱۰۷ میلیارد بشکه ذخایر نفتی یکی از ۱۰ ذخایر بزرگ نفت جهان را داراست. روسیه بزرگترین کشور جهان است که اروپای شرقی و شمال آسیا را در بر می‌گیرد. مساحت این کشور بیش از ۱۷ میلیون کیلومتر مربع است. بخش بزرگی از ۱۰۷ میلیارد بشکه ذخایر نفت اثبات شده روسیه در سیبری قرار دارد.

روسیه پس از آمریکا و عربستان سعودی بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان است. اگرچه تولید نفت خام روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به شدت کاهش یافت، اما در طول سال‌ها متمادی تولید آن بهبود یافت.

روسیه ۱۴۵.۹ میلیون نفر جمعیت دارد. تولید ناخالص داخلی روسیه ۴.۳ تریلیون دلار و سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی روسیه نیز ۲۹۴۸۵ دلار است.

۷) کویت ۱۰۱ میلیارد بشکه نفت

بزرگترین ذخایر نفتی جهان

کشور کویت با ۱۰۵.۵ میلیارد بشکه نفت یکی از ۱۰ ذخایر بزرگ نفت جهان را دارد. کویت کشوری ثروتمند در غرب آسیا است. طول ساحلی این منطقه حدود ۴۹۹ کیلومتر و جمعیت آن ۴.۳ میلیون نفر است. کویت با وجود اینکه کشور کوچکی است سهم قابل توجهی از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد. کویت ۱۰۱.۵ میلیارد بشکه ذخایر نفتی اثبات شده دارد که ۵.۹ درصد نفت جهان را تشکیل می‌دهد.

کویت یکی از تنها هفت کشور‌های جهان با بیش از ۱۰۰ میلیارد بشکه ذخایر نفتی است. بیشتر منابع نفتی اثبات شده کویت درمیدان نفتی بورگان در جنوب شرقی کویت که بزرگترین میدان نفتی ماسه سنگی جهان محسوب می‌شود واقع شده است. این میدان با در اختیار داشتن ذخیره درجای ۶۷٫۷ میلیارد بشکه نفت خام، پس از میدان نفتی غوار، دومین میدان بزرگ نفتی جهان بشمار می‌آید. میدان بورگان (برقان) در سال ۱۹۳۸ کشف شد و بهره‌برداری از آن از ۱۹۴۶ آغاز گردید. هم‌اکنون ظرفیت تولید این میدان به‌طور متوسط معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌باشد. کویت ۴.۳ میلیون نفر جمعیت دارد. تولید ناخالص داخلی آن ۲۰۸ میلیارد دلار است. سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی آن ۴۱۵۰۷ دلار است.

۸) امارات متحده عربی ۹۸ میلیارد بشکه نفت

بزرگترین ذخایر نفتی جهان

امارات متحده عربی با ۹۸.۶ میلیارد بشکه ذخایر نفتی یکی از ۱۰ ذخایر بزرگ نفت جهان را دارد. امارات متحده عربی کشوری توسعه یافته در غرب آسیا است. این کشور حدود ۹۸.۶۳ میلیارد بشکه ذخایر نفتی دارد که این مقدار به اندازه ذخایر نفتی است که کویت ادعا می‌کند دارد.

امارات دارای ۹۲ میلیارد بشکه نفت در ابوظبی پایتخت این کشور، ۴ میلیارد بشکه نقت در دبی که پرجمعیت‌ترین شهر، و یک مرکز اقتصادی بین‌المللی است و ۱.۵ میلیارد بشکه نفت در شارجه است. بیشتر ذخایر این کشور در میدان نفتی زاکوم در فاصله ۸۴ کیلومتری از شمال غربی ابوظبی که با حدود ۶۶ میلیارد بشکه نفت سومین میدان بزرگ خاورمیانه است قرار دارد.

فرآورده‌های نفت خام یکی از با ارزش‌ترین کالا‌های صادراتی امارات است که روزانه حدود ۲.۹ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. امارات ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد. تولید ناخالص داخلی این کشور ۶۸۳ میلیارد دلار و  سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی آن ۵۹۸۴۴ دلار است.

۹) ایالات متحده آمریکا ۶۹ میلیارد بشکه نفت

بزرگترین ذخایر نفتی جهان

آمریکا ۶۹ میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده نفت دارد که معادل ۴ درصد ذخایر نفت اثبات شده جهان است. این کشور با تولید متوسط ۱۳.۱ میلیون بشکه نفت در روز، معادل ۱۴.۱ درصد از تولید روزانه نفت جهان، در صدر بزرگترین کشور‌های تولیدکننده نفت دنیا قرار دارد. ایالت تگزاس آمریکا بیشتر از کل تولید نفت این کشور را تولید می‌کند.

ایالات متحده در رتبه نهم جهان در دسته ذخایر اثبات شده نفت است، اما در جایی قرار گرفته که بیشترین نفت مصرف را می‌کند. این کشور برای تامین نیاز داخلی انرژی سالانه ۹۱۳.۳ میلیون تن نفت می‌سوزاند. این رقم تقریبا ۵۰ درصد بیشتر از دومین کشور مصرف کننده نفت در جهان است.

جمعیت ایالات متحده برابر است با ۳۳۲.۹ میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی این کشور ۲۲.۶ تریلیون دلار است. سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی ۶۸۳۰۹ دلار و ذخایر نفت آمریکا ۶۹ میلیارد بشکه برآورد شده است.

۱۰) لیبی ۴۸ میلیارد بشکه نفت

بزرگترین ذخایر نفتی جهان

لیبی کشوری در شمال آفریقا با مساحت تقریبی ۷۰۰ کیلومتر مربع، چهارمین کشور بزرگ آفریقا و شانزدهمین کشور بزرگ جهان است. لیبی با ذخایر نفتی ۴۸.۴ میلیارد بشکه، بزرگترین کشور دارای ذخایر نفتی در آفریقا و دهمین ذخایر بزرگ نفت جهان است.

لیبی ۲.۹ درصد از ذخایر نفت اثبات شده جهان را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، نفت و گاز نقش مهمی در اقتصاد لیبی دارند. همچنین، نفت بیش از ۹۵ درصد از صادرات ۱۶.۱ میلیارد دلاری کشور را در سال ۲۰۱۷ به خود اختصاص داده است.

نکته مهم این است که چالش لیبی یافتن میادین نفتی جدید و حفظ تولید در میادین بالغ در حین توسعه است. لیبی با ۶.۹ میلیون نفرجمعیت, ۹۲ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی, ۱۳۸۷۹ دلار سرانه تولید ناخالص داخلی و ۴۸.۴ میلیارد بشکه ذخایر نفتی دارد. لیبی در سال۲۰۲۲ دهمین کشوری شناخته شد که بزرگترین ذخایر نفتی جهان را داراست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
0
4
عالیه ! ونزویلا وایران با ان همه منابع نفتی مردمش این همه بدبختی دارند طمع دنیا به ما واختلاس ودزدی ها در داخل کشور وسومدیریت مردم را به خاک سیاه نشانده وگرنه چ را عربستان سالهاست مردمش زیر عنوان حکومت پادشاهی مثل ادم زندگی می کنند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان