تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۸ تير ۱۴۰۱

وضعیت وخیم دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه به عنوان یکی از پنج دریاچه شور بزرگ جهان، به دلیل خشکسالی های مداوم، استفاده بی رویه از منابع آبی زیرزمینی و ساخت بی رویه سد در حوضه آبریز آن، از دهه ۱۳۸۰ شمسی با مشکل خشکی مواجه است. سطح تراز دریاچه ارومیه در تیرماه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۴۸ سانتی متر کاهش داشته است.

وضعیت وخیم دریاچه ارومیه

رویداد۲۴ با توجه به وضعیت بارندگی های کشور پیش بینی می شود که در صورت ادامه روند فعلی بخش جنوبی دریاچه ارومیه تا پایان تابستان به طور کامل خشک شود. در دولت قبلی ستادی برای احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد که گفته می شود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار گرفته و اما اقدام کافی برای انجات دریاچه انجام نداده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ با ۱۸۱ رای مثبت با تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه موافقت کردند. در دولت سیزدهم برنامه های مختلفی برای احیای دریاچه پیش بینی شده است.

به گفته مسئولان محلی برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن وضعیت دریاچه، انجام اقدامات دراز مدت و سخت افزاری از جمله انتقال آب از سد کانی سیب و طرح‌های کنترل سیلاب و انتقال فاضلاب شهر تبریز در جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه موثر واقع خواهد شد.

منبع: ایرنا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تصاویر روز
نظرات شما
پیشخوان