تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۹ تير ۱۴۰۱
حمید سوری:

روند افزایشی کرونا در ایران/ بسته جامعی برای مقابله با اپیدمی نداریم

استاد اپیدمیوژلوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:روند اپیدمی همچنان رو به افزایش است و کسی نمی داند چه زمانی به قله این پیک می رسیم؛ارتفاع این پیک چقدر است و با چه سرعتی پیک سیر نزولی طی می شود.

شمار مبتلایان ویروس کرونا

رویداد۲۴ حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «آخرین وضعیت کرونا در کشور»، بیان داشت: روند اپیدمی همچنان رو به افزایش است و کسی نمی داند چه زمانی به قله این پیک می رسیم؛ارتفاع این پیک چقدر است و با چه سرعتی پیک سیر نزولی طی می شود.

وی ادامه داد: حتی الگوهای پیک اخیر در هیچ کشوری نمی تواند قابل استناد به پیک کشور ما باشد. الگوی خیزش اخیر هم کاملا با پیک های قبل متفاوت است.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: مدل های پیش بینی هم به دلایل مختلف از جمله ناقص بودن و بی اعتبار بودن داده ها نتیجه اش فقط رسوایی پیش بینی کننده ها خواهد بود.

سوری اضافه کرد: معنای این عبارات این است که بخش عمده ای از پاسخ سوالات فوق در دست خودمان و عملکردمان است.

وی ابراز کرد: متولیان مدیریت اپیدمی و مردم بازیگر اصلی قابل مداخله در این صحنه هستند. ویروس با شگردهای مختلف، هوشمندانه برای بقای خود تلاش می کند و کمتر می توان افسار گسیخته آن را مهار کرد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متذکر شد: حجاج در حال بازگشت هستند، اربعین پیش روست و تا بیش از یک ماه دیگر مدارس و دانشگاه‌ها کار عادی خود را آغاز می کنند؛ اینها همه خطرات بالقوه ای هستند که نگرانی را بیشتر می کنند.


بیشتر بخوانید: قنطورس؛ مسری‌ترین جهش کرونا


سوری خاطرنشان کرد: چند متغیر در توفیق ما برای کم کردن بار این پیک اهمیت دارد.سرعت عمل برای مداخلات موثر اهمیت فراوان دارد. تصمیمات مناسب باید سریع گرفته شود و به سرعت اجرا درآید؛ چرا که تغییرات اپیدمی سریع است.

وی با بیان اینکه بیماریابی فعال و پیگیری آنها متغیر مهم دوم است، گفت:درس مهم گرفته شده از پاندمی این است که جلوی طغیان بیماری را می توان گرفت ولی وقتی گسترده شد و تبدیل به پاندمی یا اپیدمی کنترل آن تقریبا غیر ممکن است؛ لذا شناسایی و کنترل سریع طغیان ها اهمیت بسیار دارد.

سوری متذکر شد: علاوه بر افزایش پوشش واکسیناسیون و رعایت پروتکل ها، نقش مسئولان امر برای پرهیز از عادی انگاری جامعه مهم است. رسانه ها در این امر نقش اساسی دارند.
متاسفانه ما هنوز بسته جامعی برای مقابله با اپیدمی نداریم و طرح شهید سلیمانی هم که می توانست با اصلاحات و به روزرسانی مورد استفاده قرار گیرد با کم لطفی و بی مهری عده ای کم رنگ و کم رنگ شد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: تست انبوه و کاهش زمان اعتبار تست منفی به ۴۸ ساعت به ویژه برای ورودی های به کشور با توجه به قابلیت بسیار بالای انتقال این واریانت و زیر واریانت ها اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: مهمتر از هم همفکری، استفاده از مطالعات علمی و افزایش ظرفیت شنیدن حرف های منتقدان  مصلح و کاربلد بسیار ضروری است. افتخار ملی در این است که با کمترین آسیب ممکن از این دوران سخت عبور کنیم.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان