تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

معرفی بهترین فیلم‌های کمدی قبل از انقلاب

یکی از ژانر‌های مرسوم فیلمسازی ژانر کمدی است، به همین دلیل در این مقاله قصد داریم فهرستی از بهترین فیلم‌های کمدی قبل از انقلاب را به شما معرفی کنیم.

بهترین فیلم‌های کمدی قبل از انقلاب

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: اگر شما هم از آن دسته از مخاطبانی هستید که به فیلم‌هایی سینمایی قبل از انقلاب علاقه دارید با ما در رویداد۲۴ همراه باشید تا با تعدادی از بهترین فیلم‌های سینمایی که در ژانر کمدی ساخته شده اند، آشنا شوید.

فیلم سینمایی دزد بانک

فیلم سینمایی دزد بانک

  • سال ساخت: ۱۳۴۴
  • کارگردان: اسماعیل کوشان
  • بازیگران اصلی: بهروز وثوقی، ثریا بکیاسا، تقی ظهوری، فریبا خاتمی، سیمین علی زاده

«دزد بانک» فیلمی به کارگردانی اسماعیل کوشان است. اساعیل کوشان از مهم‌ترین کارگردانان قبل از انقلاب به شمار می‌رود که فیلم دزد بانک، از محبوب‌ترین کار‌های این کارگردان است. فیلم دزد بانک درباره ماجرای سرقت از بانک به همراه صحنه‌های کمدی فرار دزد از دست پلیس ساخته شده است، البته برای جذابیت دو چندان فیلم، ماجرا‌های عاشقانه و درام در ترکیب کمدی آن قرار گرفته است و بازیگران زن آن نقش کلیدی در راهبرد فیلم نامه، فیلم کمدی دزد بانک دارند.

یک زوج با مقدار زیادی پول نقد درحال بازگشت به ولایت خود هستند، مردی با نقشه و حیله، به واسطه شباهت یه یکی از اقوام نزدیک این زودج با آن‌ها همراه می‌شود تا به کمک نامزدش پول را بدزدند، اما ماجرا آن طور که سارقان می‌خواهند پیش نمی‌رود و داستان این سرقت در تمام شهر هیاهویی به پا می‌کند.

فیلم سینمایی الماس ۳۳

معرفی بهترین فیلم‌های کمدی قبل از انقلاب

  • سال ساخت: ۱۳۴۶
  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • بازیگران اصلی: رضا فاضلی، نانسی کواک، ظهوری، گیزلا ناکس، کنعان کیانی

فیلم سینمایی و کمدی الماس ۳۳، ساخته کارگردان مشهور ایرانی، یعنی داریوش مهرجویی است. داستان فیلم کمدی الماس ۳۳، تعقیب و گریز را برای یک فرمول شیمیایی که می‌تواند نفت را به الماس تبدیل کند، روایت می‌کند. پروفسوری در خارج از ایران این فرمول را کشف کرده و آن را به همراه برادرزاده‌اش به ایران می‌فرستد، اما همین که دختر و برادرزاده پرفسور وارد ایران می‌شوند، تبهکارانی به دنبال گروگان گرفتن دختر هستند. در این میان جوانی خودرو شخصی اش به سرقت رفته و به دنبال سارق خوردو خود است، که به طور ناگهانی در مسیر این باند خلافکار قرار می‌گیرد و شرایط دختر و جوان را در کنار هم قرار می‌دهد، تا در نهایت باند خلافکار را شکست می‌دهند و آن‌ها را به پلیس تحویل می‌دهند.

فیلم سینمایی حسن کچل

معرفی بهترین فیلم‌های کمدی قبل از انقلاب

  • سال ساخت: ۱۳۴۹
  • کارگردان: علی حاتمی
  • بازیگران اصلی: پرویز صیاد، شهپر ابراهیمی، صادق بهرامی، حمیده خیرآبادی

زنده یاد علی حاتمی کارگردان مشهور و توانمند سینمای ایران در اولین تجربه کاری خود به سراغ داستان قدیمی حسن کچل رفته است. داستانی کمدی و البته با سویه‌های اخلاقی جدی. مهم‌ترین ویژگی فیلم کمدی حسن کچل این بود که آغاز فعالیت حرفه‌ای علی حاتمی در سینمای ایران بود. حسن کچل به علت محبوبیت زیاد خود در میان مخاطبان توانست در بخش گیشه حدود ۹ میلیون تومان فروش داشته باشد.

حسن کچل، پسر تنل و خجالتی است که دوست ندارد تا از خانه بیرون برود. مادرش با چیدن سیب سرخ تا دم در خانه او را با ترفندی از خانه بیرون می‌آورد و پس از آن در خانه را بر روی آن می‌بندد تا حسن کچل مجبور شود به اجبار برای ادامه زندگی به سرکار برود. حسن کچل در ابتدا در شهر به طور سرگدان قدم می‌زند و مردم پیرامونش او را مسخره می‌کنند که در این میان با یک زن مواجه می‌شود و به او علاقه مند می‌شود. همزاد حسن مانند غول چراغ جادو بر او ظاهر می‌شود تا خواسته‌هایش را محقق کند. حسن کچل از او در خواست می‌کند تا زنی که دیده است را همسر او کند، اما از آن جایی که زن مقام بالایی دارد این کار برای همزاد ممکن نیست و برای محقق شدن این رویا، به حسن کچل راهکار‌هایی می‌دهد که این راهکار‌ها بخش اصلی طنز و کمدی فیلم است.

فیلم سینمایی آقای هالو

معرفی بهترین فیلم‌های کمدی قبل از انقلاب

  • سال ساخت: ۱۳۴۹
  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • بازیگران اصلی: علی نصیریان، عزت الله انتظامی، فخری اسودی، محمدعلی کشاورز

فیلم سینمایی آقای هلو که در ژانر کمدی ساخته شده است یکی از بهترین آثار داریوش مهرجویی به شمار می‌رود. هرچند به‌سختی می‌توان عنوان کمدی را روی آن گذاشت، اما در بخش‌هایی از فیلم طنز و کمدی نهفته است که برای مخاطب خنده دار است. البته داریوش مهرجویی، فیلم کمدی آقای هلو را از نمایش نامه‌ای که علی نصریان آن را نوشته، اقتباس کرده است.

آقای هلو برای ازدواج به شهر تهران سفر می‌کند، اما شهر گرگ صفت او را درگیر زشتی‌ها و پلیدی‌های خود می‌کند. یکی از آشنایان آقای هلو برای سودجویی او را درگیر معاملاتی بی پایانن می‌کند. در همین میان که آقای هلو با دختری مواجه شده، به او علاقه مند می‌شود. دختر بنا به شرایط مجبور است تا در کاباره کار کند و شخصی دیگر به نام حبیب که به او علاقه‌مند است دختر را به عنوان برده جنسی استخدام کرده است. آقای هلو بنا به علاقه‌ای که به دختر دارد تلاش می‌کند تا دختر را به عقد خود در آورد، اما حبیب از انجام این کار جلوگیری می‌کند.

فیلم سینمایی ممل آمریکایی

فیلم سینمایی ممل آمریکایی

  • سال ساخت: ۱۳۵۴
  • کارگردان: شاپور قریب
  • بازیگران اصلی: بهروز وثوقی، گوگوش، آرمان میناسیان، اصغر سمسارزاده، حمیده خیرآبادی، داریوش اسدزاده،
  • رحیم روشنیان، عباس ناظری، نعمت اله گرجی

فیلم سینمایی ممل آمریکایی که در ژانر کمدی ساخته شده است یکی از معروف‌ترین فیلم‌های فارسی پیش از انقلاب است. در فیلم ممل آمریکایی بازیگران سرشناسی بازی کرده اند که مهم‌ترین آن‌ها گوگوش و بهروز وثوقی هستند که مهم‌ترین دلیل محبوبیت فیلم کمدی ممل آمریکایی حضور این بازیگران است.

فیلم سینمایی ممل آمریکایی ساخته، شاپور قریب است که با اندکی ارفاق می‌توان آن را در لیست فیلم‌های کمدی قرار دارد. داستان این فیلم یک دارم جدی است، اما برای موفقیت در بخش گیشه صحنه‌هایی از فیلم با ژانر کمدی ترکیب شده است که جذابیت فیلم ممل آمریکایی را دو چندان می‌کند.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین فیلم‌های کمدی سینمای ایران


ماجرای فیلم ممل آمریکایی، داستان دزد خرده پایی است که هدفش مهاجرت به آمریکا است. ممل آمریکایی به طور ناگهانی با دختری زیبا به نام مریم آشنا می‌شود که در کیفش دعوت‌نامه‌ای از آمریکا دارد. مریم او را به خانه خود می‌برد. مادر مریم که زن متمولی است، ضمانت ممل آمریکایی را می‌کند تا به او هم ویزای آمریکا بدهند، اما در ادامه داستان ممل آمریکایی متوجه می‌شود که این زن مادر مریم نیست و تصمیم می‌گیرد تا با مریم از خانه فرار کند. مریم به ممل آمریکایی می‌گوید که زن به دنبال به دام انداختن مردانی، چون او است و ممل آمریکایی با وجود این شرایط مجبور می‌شود تا یکی از مسیر‌ها را انتخاب کند، عشق و یا سفر به آمریکا.

فیلم سینمایی زنبورک

فیلم سینمایی زنبورک

  • سال ساخت: ۱۳۵۴
  • کارگردان: فرخ غفاری
  • بازیگران اصلی: پرویز صیاد، پوری بنایی، نوذر آزادی، عنایت بخشی، جهانگیر فروهر، شهناز تهرانی، صادق بهرامی

فیلم سینمایی زنبورک که در ژانر کمدی تولید شده، ساخته کارگردان جوان آن روز‌های سینمای ایران به نام فرخ غفاری است. او در فیلم کمدی «زنبورک» داستانی حماسی و پهلوانی را روایت می‌کند که در زمان قدیم می‌گذرد. یک زنبورک‌چی پس از شکست سپاه می‌گریزد و در مسیر به پست راهزن‌هایی می‌خورد که علیه قدرت می‌جنگند و با آن‌ها همراه می‌شود و اتفاقات خنده داری را رقم می‌زند.

فیلم سینمایی گنج قارون

فیلم گنج قارون

  • سال ساخت: ۱۳۴۴
  • کارگردان: سیامک یاسمی
  • بازیگران اصلی: محمدعلی فردین، پروین خیربخش، تقی ظهوری، آرمان میناسیان

فیلم سینمایی گنج قارون که ته مایه‌ای از ژانر کمدی هم دارد یکی از محبوبترین فیلم فارسی‌های قبل از انقلاب است. فیلم کمدی گنج قارون توانست تمام رکورد‌های بخش گیشه را جابه جا کند و اولین فیلم فارسی ایرانی است که به فروش میلیونی رسید، علت اصلی این موفقیت بزرگ، فیلم نامه و بازیگران محبوب آن بودند. محمدعلی فردین بازیگر سرشناس و محبوب آن دوره هم با بازی درخشان خود جذابیت فیلم گنج قارون را دو چندان کرده است. ضمن اینکه در دوبلاژ فیلم هم ایرج روی فردین دوبله کرده و همچنین سه نماهگ برای فیلم خوانده است که بسیار در میان مخاطبان محبوب شد.

فیلم نامه، فیلم کمدی گنج قارون، ماجرای زندگی یک مرد ثروتمند را روایت می‌کند، که بابت اقداماتی که در گذشته انجام داده، بسیار احساس عذاب وجدان و پشیمانی دارد. همچنین این مرد بابت اتفاقات گذشته به مشکلات روحی بر می‌خورد و مجبور می‌شود تا خودکشی کند. اما شانس می‌آورد و دو تن از دوستانش از ماجرای خودکشی او خبر دار می‌شوند و مرد ثروتمند را نجات می‌دهند. مرد ثروتمند پس از این واقعه با دو دوستش که او را نجات داده اند همراه می‌شود و زندگی مرد پس از آن، دگرگون می‌شود.

فیلم سینمایی آبی و رابی

فیلم آبی و رابی

  • سال ساخت: ۱۳۰۹
  • بازیگران اصلی: محمدخان ضرابی، غلامعلی خان سهرابی فرد، محمدعلی قطبی، امیر ارجمند

فیلم سینمایی کمدی آبی و رابی اولین فیلم سینمایی ایرانی است که در ژانر طنز ساخته شده است. این فیلم توسط اوانس اوهانیانس ساخته شده است.این کارگردان مشهور از اولین فیلم سازان ایرانی است. فیلم سینمایی آبی و رابی داستان دو مرد بامزه را روایت می‌کند که در موقعیت‌های مختلف و غیرمنتظره‌ای قرار می‌گیرند و هرکدام از این موقعیت‌ها، یکی از اهرم‌های کمیک فیلم است.

فیلم سینمایی حاجی آقا آکتور سینما

معرفی بهترین فیلم‌های کمدی قبل از انقلاب

  • سال ساخت: 1312
  • کارگردان: اوانس اوگانیانس
  • بازیگران اصلی: حبیب اله مراد، آسیا قسطانیان، زما آگانیانس، عباس خان طاهباز

فیلم سینمایی «حاجی آقا آکتور سینما» فیلمی دیگر از اوهانیانس است که در وصف سینما ساخته است. داستان این فیلم مستقیماً با سینما گره می‌خورد و بعدتر محسن مخملباف فیلمی با عنوان مشابه و بازهم درباره عشق به سینما می‌سازد. یعنی «ناصرالدین‌شاه آکتور سینما».

فیلم سینمایی حاجی آقا آکتور سینما موضوع کارگردانی را روایت می‌کند که برای فیلمش به دنبال داستان می‌گردد، که به‌واسطه دو جوان که علاقه‌مند به کار سینما هستند با شخصی به نام حاجی‌آقا آشنا می‌شود. حاج آقا از مخالفین اصلی کار هنر و سینما است. کارگردان فیلم برای همکاری با او از وی دعوت می‌کند تا به موسسه فیلم سازی بیاید. در طول مسیر ساعت حاج آقا دزدیده می‌شود و پریشان حالی حاج اقا اکت‌های بامزه‌ای را خلق کرده است و پس از حضور در دفتر فیلم سازی به این صنعت علاقه مند می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
15
0
رویداد زیر پوستی دوست داری مسائل خلاف شرع را تبلیغ کنی ، نه؟
ناشناس
|
Austria
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
0
1
سپاس از شما
نظرات شما
پیشخوان