تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۱

آبشار شاهاندشت؛ یکی از مرتفع‌ترین آبشار‌های ایران

آبشار شاهاندشت از مرتفع ترین آبشارهای استان مازندان است که از آثار ملی ایران به حساب می‌آید. آبشار شاهاندشت پرآب، دائمی و عظیم، در بخش جنوبی رودخانه جاده هراز واقع شده است که زیبایی وصف ناشدنی دارد و از کنار قلعه ملک بهمن، بر روی قله هرمی شکل که مقابل روستای شاهاندشت است، به پایین می‌ریزد.

معرفی آبشار شاهاندشت، یکی از مرتفع‌ترین آبشار‌های ایران

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: در ارتفاعات پیرامون روستای شاهاندشت، آبشار مرتفع شاهاندشت با ارتفاع ۵۱ متر واقع شده است که از زیبا‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان مازندران به شمار می‌رود. همچنین آبشار شاهاندشت مرتفع‌ترین آبشار این استان نیز است.

آبشار شاهاندشت متشکل است از ۴ آبشار، طول آبشار اول حدود ۱۵ متر است، آبشار دوم به طول تقریبی ۳۰ متر، به نقطه‌ای بسیار زیبا می‌ریزد که می‌توان از آن نقطه درب ورودی قلعه تاریخی را مشاهده کرد. آبشار سوم، چهارم و پنجم، متشکل اند از سه پله پی در پی در یک امتداد گسترش یافته اند. پله‌ها به‌ترتیب ۱۰، ۱۸ و ۱۲ متر طول دارند که مجموع آبشار‌های سوم، چهارم و پنجم که با یکدیگر از نظر ابعاد برابر هستند، حدود ۴۰ متر است.

زیبا‌ترین آبشار مجموعه آبشار‌های شاهاندشت، آبشار ششم است که ۲۵ متر طول دارد. پس از عبور از آبشار ششم، به آبشار هفتم خواهید رسید که طول آن حدود ۳۰ متر است و در نهایت آبشار هشتم با ۳۵ متر طول، آخرین آبشار مجموعه آبشار‌های شاهاندشت است.

گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند، از ارتفاع ۵۵ متری این آبشار به پایین سقوط آزاد انجام می‌دهند که هیجان بسیار بالایی دارد، همچنین زیبایی مناظر اطراف آبشار بی‌نظیر است و قله دماوند با شکوه بسیار، از این منطقه مشاهده می‌شود.

معرفی آبشار شاهاندشت، یکی از مرتفع‌ترین آبشار‌های ایران

آبشار شاهاندشت مازندران کجاست؟

آبشار شاهاندشت استان مازندران از جاذبه‌های گردشگری توابع بخش لاریجان است و در روستایی به همین نام و در کیلومتر ۹۶ جاده هراز واقع شده است که از سمت جاده هراز نمایی بسیار زیبا و منحصر به فرد از آبشار شاهاندشت دیده می‌شود.

برای رسیدن به آبشار شاهاندشت استان مازندران دو مسیر وجود دارد:

مسیر اول: از جاده هراز و نرسیده به شنگلده، جاده روستای شاهاندشت قرار دارد که گردشگران خودرو شخصی خود را در کنار رودخانه پارک کرده و از آنجا تا آبشار شاهاندشت ۴۵ دقیقه پیاده روی می‌کنند.

مسیر دوم: از جاده هزار، نرسیده به شنگلده، از پل روستای وانا عبور کنید، پس از آن جاده روستای شاهاندشت و پارکینگ خودرو روستای شاهاندشت. از محل پارکینگ خودرو‌های تا آبشار شاهاندشت حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی پیش رو دارید که این مسیر در میان گردشگران پر تردد‌تر است و می‌توانید زیبایی‌های طبیعت پیرامون آبشار را هم مناظره کنید.

امکانات رفاهی آبشار شاهاندشت

در پیرامون آبشار شاهاندشت امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد و تنها یک سفره‌خانه در نزدیکی آن وجود دارد. برای تهیه مایحتاج سفر خود، می‌توانید از فروشگاه‌های روستای شاهاندشت استفاده کنید.

معرفی آبشار شاهاندشت، یکی از مرتفع‌ترین آبشار‌های ایران

بهترین زمان ممکن برای بازدید از آبشار شاهاندشت

بهترین زمان بازدید از آبشار شاهاندشت از اردیبهشت ماه تا مهر ماه است. فصول تابستان و بهار به‌دلیل هوای مطبوع، زمان مناسب‌تری برای سفر به این منطقه است. در فصول سرد به‌خاطر سردی هوا، سفر به آبشار شاهاندشت توصیه نمی‌شود.

نکات مهم در بازدید از آبشار شاهاندشت

- مسیر آبشار شاهاندشت استان مازندران می‌تواند برای افراد سالمند و افرادی با مشکلات زانو مسیر راحت و قابل عبور نباشد.

- حتما مایحتاج لازم و لباس اضافی با خود همراه داشته باشید و از کفش‌های مناسب برای طبیعت گردی در این منطقه استفاده کنید.

- مکان‌های زیادی برای اتراق در اطراف آبشار وجود ندارد؛ بنابراین اگر قصد اتراق و نشستن در طبیعت پیرامون آبشار را دارید باید صبح زود در این منطقه حضور پیدا کنید.

- حتما از ایستادن زیر آب آبشار شاهاندشت خودداری کنید، زیرا امکان دارد سنگ های غلتان در آب آبشار به شما اصابت کند.

- در بازدید از آبشار شاهاندشت، حواستان به طبیعت بکر و دست نخورده این منطقه باشد و از شکستن شاخ‌های درختان، ریختن زباله (حتی موارد تجزیه‌پذیر) و دیگر صدمات به پیکر طبیعت جدا خودداری کنید.

معرفی آبشار شاهاندشت، یکی از مرتفع‌ترین آبشار‌های ایران

جاذبه‌های گردشگری اطراف آبشار شاهاندشت

در بخش بالایی آبشار شاهاندشت، قلعه ملک بهمن که به قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن معروف است، واقع شده است. این قلعه از بزرگ‌ترین قلعه‌های کوهستانی رشته کوه‌های البرز به حساب می‌آید که از سنگ و ساروج ساخته شده است. بنای قلعه ملکه بهمن را روی صخره‌ای حدود ۲۲۰ متر بالاتر از سطح اراضی آبشار شاهاندشت، از ملات سنگ به همراه ریزه سنگ و ساروج احداث کرده اند که به شکل طبقه به طبقه و شامل اتاق‌ها و بخش‌های مختلف ساختمانی است.

به گزارش جامعه ۲۴، غار الیاس تنگه، غار کبوتر کلی، دشت شونا، تخته سنگی، خانه‌های تاریخی، گلی و همچنین امامزاده الیاس، چشمه خوزک و تکیه شاهاندشت از جذاب‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و دیدنی روستای شاهاندشت هستند. همچنین در سال‌های قبل کتیبه‌های تاریخی با نوشته‌های کوفی در روستای شاهاندشت یافت شد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان