تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۱

حیاتِ پناهگاه

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از ۲۰۰ میلیون سگ بلا صاحب در سراسر جهان وجود دارد.بیش از ۱۸ هزار سال پیش سگ ها در مسیر تکاملی حیات خود از اجداد گرگشان جداشده و توانستند تبدیل به نزدیک ترین دوست انسانها شوند. آنها در این مسیر تاریخی نقشهای مختلفی را در زندگی انسانها بر عهده داشتند.

حیاتِ پناهگاه

رویداد۲۴ از سگهای پلیس گرفته تا سگهای نگهبان گله، سگ های شکارچی، سگهای گارد، سگهای مراقب نابینایان و معلولین همگی نقش مهمی در زندگی انسانها و کمک به آنان داشته اند. اما داستان از زمانی آغاز شد که تعدادکثیری از سگ ها نتوانستند از نزدیکترین دوستان خود دلربایی کرده یا توانایی خود را ثابت کنند. کمتر ممکن است که سگی با نژاد اصیل را در خیابانی رها شده ببینید.

سگهای رها عموما بومی بوده و دست کم در کشور ما رغبت کمی برای نگهداری از آنان وجود دارد. از سوی دیگر، زاد و ولد بالای سگها، و تمایل نگهداری تنها توله های کوچک توسط بعضی افراد به ظاهر حیوان دوست که توله های بومی را از مادر جدا کرده، نگهداری یا به فروش می رسانند، و پس از بزرگتر شدن جثه در بیابانها و حواشی شهر ها رها می کنند، تغییرات اقلیمی، هجوم شهر به حواشی و قلمرو حیوانات و ضربه زدن انسان به محیط زیست و تغییر اکوسیستم و ...، عاملی شده که روز به روز شاهد فراوانی حضور سگها در محیط های شهری و حوالی آن هستیم. اکنون عده ای معتقد به حمایت و غذارسانی بوده و عده ای تمایل به ازبین بردن آنان دارند و با توجه به فرهنگ و سنت حاکم در کشور و عدم پذیرش کامل این حیوانات طبق آموزهای دینی، معظل حضور سگهای بلاصاحب بیشتر شده است.

با این وجود راهکار میانه ای تدبیر شده و در بسیاری از شهرها از جمله بندر ماهشهر پناهگاهی برای سگهای بلاصاحب تاسیس شده است که با وجود بودجه ی اندک سعی می کنند تعادل را حفظ کرده و هر دو سمت را راضی نگه دارند. اگرچه  شهرداری سعی می کند کمتر از راه حل کشتار استفاده کرده و تا آنجا که توان دارد به جمع آوری این حیوانات و عقیم سازی آنها با کمک حامیان دیگرشان روی آورد، اما همچنان نگهداری از صدها سگ در شدت گرمای خوزستان با وجود هزینه های فراوان و بودجه ی محدود، کار طاقت فرسایی ست که همچنان مخالفین خود را دارد.

منبع: ایرنا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان