تاریخ انتشار: ۱۷:۲۹ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۱

خانه موزه مدرس در محله عودلاجان

خانه موزه مدرس در خیابان امیر کبیر شرقی (امین حضور)، کوچه شهید جاویدی (میرزا محمود وزیری)، بن بست مدرس (کوچه نصیرالدوله) قرار دارد و در نزدیکی خانه تاریخی فخر الملوک است و یکی از زیباترین و حذاب تریبن خانه‌های قدیمی تهران است.

رویداد۲۴ مرضیه نگهبان مروی- خانه موزه مدرس در نزدیکی مجلس است که در دوران پهلوی تحت‌عنوان «خانه وزیر مختار فرانسه» شناخته می‌شد. خانه موزه مدرس به سبک خانه‌های قاجاری ساخته شده است و کامل‌ترین معماری را در بین بنا‌های هم‌شکل خود دارد.

این خانه قدیمی زمانی محل تردد چهره‌های سرشناس تاریخ و سیاست از جمله مشیرالدوله، وثوق الدوله، مستوفی الممالک، ملک الشعرای بهار، موتمن الملک پیرنیا، مصدق و حتی خود رضا خان بوده است.

بعد از فوت مدرس خانه به حال خود رها شد تا اینکه در سال ۱۳۹۳ توسط محمد انصاری خریده و دوباره توجه‌ها به اینجا جلب شد و با بازسازی‌های بسیار دوباره خانه سرپا شد. البته طی این سال‌ها بخشی از خانه از بین رفته بود. بخشی هم در طی این بازسازی‌ها تخریب و دچار تغییر شد. اما در نهایت این مکان تبدیل به خانه موزه شهید مدرس و دارالقرآنی شد که اکنون یکی از مقصد‌های جذاب برای سفر به تاریخ سیاسی و اجتماعی دوران اولیه پهلوی شده است.

این بنا در دوره‌ی قاجار و بر اساس الگوی معماری سنتی خانه‌های ایرانی ساخته شده است. سه حیاط مرکزی و سه در ورودی به همراه اتاق‌ها، راهرو‌ها و حوض‌خانه. این خانه دارای تزئینات آجری ساده شامل قطار بندی و آجرکاری بالای برخی سردر‌ها بوده و نیز هر سه حیاط مرکزی دارای حوضی زیباست که پس از مرمت بنا نیز حفظ شده است.

خانه موزه سید حسن مدرس
درب ورودی خانه موزه مدرس
خانه موزه سید حسن مدرس
حیاط اول
خانه موزه سید حسن مدرس
منبر سید حسن مدرس
خانه موزه سید حسن مدرس
درب خانه مدرس در روستای اسفه در 11 کیلومتری شهرضا
خانه موزه سید حسن مدرس
مدرس، میرزا حسن خان وثوق الدوله،نصرت الدوله فیروز قاجار،صارم الدوله اکبر میرزا قاجار

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان