تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۱

سرمایه گذاری چین در روسیه پس از تحریم‌ها صفر شد! / بیشترین سرمایه گذاری پکن در عربستان سعودی

پکن در نیمه اول سال، ۵.۵ میلیارد دلار قرارداد‌های جدید با عربستان سعودی امضا کرد که بیش از سرمایه گذاری چین در هر کشور دیگری بود. این در حالی ست که سرمایه گذاری‌های خارجی چین افزایشی پیدا نکرده است. در سال ۲۰۲۱، عراق با ۱۰.۵ میلیارد دلار قرارداد‌های ساخت و ساز جدید، بزرگترین ذینفع BRI (ابتکار کمربند و جاده) بود.

بیشترین سرمایه گذاری پکن در عربستان سعودیرویداد۲۴ سرمایه‌گذاری‌های جدید ابتکار «کمربند و جاده» چین (BRI) در روسیه برای اولین بار به صفر رسیده که نشان‌دهنده بی‌میلی پکن برای مواجهه با تحریم‌ها در پی جنگ اوکراین است.

در ادامه ی این مطلب آمده است: بر اساس گزارش «مرکز مالی و توسعه سبز» در دانشگاه فودان در شانگهای، پکن در نیمه اول سال ۲۰۲۲ هیچ معامله جدیدی با نهاد‌های روسی تحت برنامه «کمربند و جاده» (جاده ابریشم) منعقد نکرده است.

کریستوف ندوپیل وانگ، مدیر این مرکز گفت که تهدید تحریم‌های غرب می‌تواند چین را از سرمایه گذاری در روسیه منصرف کند. چین در حالی که سرمایه‌گذاری خود در روسیه را کاهش می‌دهد، حضور خود را در خاورمیانه عمیق‌تر کرد.

ندوپیل وانگ گفت که سقوط میزان سرمایه گذاری ممکن است "فقط موقتی" باشد و "قطعاً تعامل قوی بین روسیه و چین وجود دارد". وی افزود، البته خرید‌ چین از صادرات انرژی روسیه با وجود جنگ افزایش یافته است.

روسیه یکی از ذینفعان کلیدی هزینه‌های توسعه‌ای چین در بحث ابتکار «کمربند و جاده» بوده است.

بر اساس این گزارش، از زمان شروع به کار طرح «کمربند و جاده» در سال ۲۰۱۳، مجموع مشارکت BRI چین بالغ بر ۹۳۲ میلیارد دلار است که شامل ۵۶۱ میلیارد دلار در قرارداد‌های ساخت و ساز و ۳۷۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری است. پروژه‌های BRI در سراسر بخش‌ها - از بنادر گرفته تا راه‌آهن، تا مراکز داده و معادن را شامل می‌شود.

به گفته‌ی پژوهشگران، درحالیکه در شش ماه نخست ۲۰۲۰ قراردادی از سوی چین با روسیه منعقد نشده، مسکو و پکن قرارداد‌هایی به ارزش حدود ۲ میلیارد دلار در مدت مشابه سال قبل امضا کرده بودند.

به نوشته‌ی AidData، یک آزمایشگاه تحقیقاتی بین‌المللی در کالج ویلیام و مری در ویرجینیا، تعهدات رسمی وام‌دهی چین به روسیه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ - که شامل هزینه‌های BRI می‌شود - بالغ بر ۱۲۵.۴ میلیارد دلار بوده است. این شامل ۵۸ میلیارد دلار از بانک توسعه چین و ۱۵ میلیارد دلار از اگزیم بانک چین، دو بانک بزرگ این کشور است.

چین البته هنوز برای حدود ۱۵ درصد از نفت و ۸ درصد از گاز خود به عرضه روسیه وابسته است. قرارداد‌های انرژی جدید برای گسترش این توافقات در اوایل فوریه منعقد شد، چند روز قبل از اینکه به سربازان روسیه دستور حمله به اوکراین داده شود.

از زمان حمله به ماه فوریه، پکن از تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه انتقاد کرده است، اگرچه بسیاری از شرکت‌های آن مراقب هستند که آن‌ها را نقض نکنند.

داده‌های دانشگاه فودان نشان داد که عربستان سعودی اکنون به یکی از بزرگترین ذینفعان BRI تبدیل شده است، زیرا چین روابط خود را با کشور‌های خاورمیانه از طریق معاملات بزرگ انرژی و ساخت و ساز تقویت می‌کند.


بیشتر بخوانید: چه چیزی مانع اصلی نزدیکی ایران ـ عربستان است؟


پکن در نیمه اول سال، ۵.۵ میلیارد دلار قرارداد‌های جدید با عربستان سعودی امضا کرد که بیش از سرمایه گذاری چین در هر کشور دیگری بود. این در حالی ست که سرمایه گذاری‌های خارجی چین افزایشی پیدا نکرده است. در سال ۲۰۲۱، عراق با ۱۰.۵ میلیارد دلار قرارداد‌های ساخت و ساز جدید، بزرگترین ذینفع BRI بود.

تقویت موقعیت چین در خاورمیانه پس از پایان رسمی ماموریت جنگی آمریکا در عراق و خروج آمریکا از افغانستان صورت گرفت. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در این ماه به ریاض سفر کرد و قول داد که منطقه را «ترک نکند و خلایی را باقی نگذارد که چین، روسیه یا ایران آن را پر کنند.»

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان