تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۱

معرفی باغ موزه تاریخی فردوس تهران

باغ فردوس یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبای تهران به شمار می‌رود که در زمان سلسله قاجار ساخته شده است. باغ موزه فردوس در منطقه تجریش تهران قرار دارد و به خانه سینما شهرت یافته است که در آن سالن‌های سینما، کافه و محیطی دل‌نواز و زیبا وجود دارد که می‌تواند یکی از مقصد‌های گردشگری جذاب در هنگام بازدید از تهران باشد.

باغ موزه فردوس

رویداد۲۴ باغ موزه فردوس که به نام‌های خانه سینما یا خانه معیری شهرت دارد، یکی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت ایران است که در محله باغ فردوس با آب و هوای خنک واقع شده است.

باغ فردوس در سال ۱۳۸۱ به موزه سینمای ایران تغییر کاربری داد. قدمت این باغ موزه تاریخی به زمان سلسله قاجار و محمدشاه باز می‌گردد و نام این باغ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش جامعه ۲۴، در زمان سلسله قاجار باغ‌های زیادی در سراسر تهران ایجاد شد که باغ موزه فردوس یکی از مهم‌ترین آن‌ها است که توسط یکی از درباریان زمان محمد شاه قاجار طراحی و ساخته شد.

این باغ موزه در واقع بخش کوچکی از منطقه وسیع باغ فردوس محسوب می‌شود که در سال‌های نه‌چندان دور اسدآباد و ولنجک در شمال، الهیه از جنوب، دره تجریش از شرق و محمودیه از غرب؛ بخشی از زمین‌های منطقه باغ فردوس بوده اند.

این منطقه از زمان تاسیسی خود تا به امروز مالکان زیادی داشته است. زمانی باغ فردوس در هنگام حکومت محمد شاه، در اراضی محمدیه، با عمارت‌های جنوبی و شمالی پابرجا بود. بنیان گذار باغ موزه فردوس و بنای ییلاقی آن حاجی میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود پس از آن باغ به تصرف معیرالممالک؛ داماد ناصرالدین شاه قاجار درآمد.

شاه قاجار این عمارت زیبا و ییلاقی را به عنوان کادو عروسی به خواهرش هدیه داد و پس از آن معیر بخش‌های دیگر باغ را تکمیل کرد و عروسی خود را در آن برگزار کرد.

معماری باغ موزه فردوس پایتخت

هنگامی که وارد باغ فردوس شوید و از درختان چنار آن و طبیعت زیبایش عبور کنید، دو مجسمه برنزی از شخصیت‌های برجسته ایرانی با نام‌های سهروردی و ابن هیثم (از دانشمندان سرشناس ایرانی و اولین دانشمند فیزیک نور در جهان) خواهید دید. پس از آن عمارت زیبای باغ فردوس پیش روی شما است، عمارتی باشکوه که تنها یادگار باقی مانده از دوران کهن باغ فردوس است.

باغ فردوس، مساحتی بالغ بر ۲۰ هزار متر دارد که مساحت عمارت اصلی آن هزار متر مربع است. این عمارت ییلاقی شامل یک طبقه به عرض ۲۶ متر و به طول تقریبا ۳۴ متر است. شیب باغ از بخش شمال غربی به سمت جنوب شرقی است و تندی شیب باغ فردوس به نحوی است که کف طبقه اول بنا با قسمت جنوبی باغ و سقف آن با قسمت شمالی باغ هم سطح است.

تمام اتاق‌ها و دیوار‌های عمارت اصلی باغ فردوس، گچ‌بری‌های بسیار دیدنی در زیر حاشیه سقف دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مقرنس‌کاری‌های گل و شاخ و برگ که نمایی بسیار زیبا دارد، اشاره کرد.

باغ موزه فردوس در گذر زمان و تغییرات محیطی، دستخوش تغیرات بسیاری شده است که این تغییرات باعث تخریب بخش‌های زیادی از باغ شده است.

در باغ فردوس قنات، استخر‌های متعدد، ساختمان و عمارت‌هایی دیگر نیز وجود داشته که همگی تخریب شده اند. همچنین پس از تبدیل باغ فردوس به موزه سینما تغییرات جزئی در برخی از بخش‌ها مانند پوشاندن دیوار‌های داخلی با گچ، نورپردازی داخل و خارج عمارت، تقسیمات داخلی با دیوار‌های سبک و کف سازی در عمارت باغ انجام شد که تلاش شد ساختمان‌هایی در بنای اصلی برای زیبایی و کاربری بیشتر اضافه شود.


بیشتر بخوانید: موزه خوشنویسی تهران


سینما باغ موزه فردوس تهران

به گزارش جامعه ۲۴، در سال ۱۳۷۳ ایده‌ای خوب از سوی مدیران مرکز توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران برای ساخت سینما در باغ فردوس مطرح شد که سرانجام با تلاش‌های فراوان استاد عزت الله انتظامی، عباس کیارستمی، غلامرضا جلال امیدی، امیر ثباتی، بهزاد رحیمیان و عزیزالله ساعتی موزه سینما ایران در سال ۱۳۷۷ در مکان اولیه خود واقع در خیابان لاله‌زار، کوچه‌ پیرنیا و با حضور معاون اول رئیس جمهور وقت افتتاح شد.

موزه سینما در ابتدا فعالیت‌های فرهنگی مانند چاپ کارت پستال، انتشار چند کتاب، مجموعه‌ای از موسیقی‌های متن فیلم‌های ایرانی و برگزاری جشن‌های ۱۰۰ سالگی سینما را انجام داد.

پس از آن و گذشت چند سال در سال ۱۳۸۱، با حمایت‌های نهادهای دولتی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور سینمایی با حضور رئیس جمهور وقت، (سیدمحمد خاتمی) موزه سینمای ایران به باغ تاریخی فردوس یعنی مکان فعلی اش انتقال یافت. زنده یاد عزت الله انتظامی نیز نخستین مدیر عامل موزه سینما ایران بوده است.

باغ موزه فردوس شهر تهران کجاست؟

باغ موزه فردوس و یا خانه سینمای ایران در بخش شمال غرب تهران، در منطقه خوش آب و هوای باغ فردوس واقع شده است. محله باغ فردوس که در زمان سلسله قاجار گسترش یافت، از شمال به خیابان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر، از جنوب به توتونچی، از غرب به خیابان ولیعصر و از شرق به خیابان دربندی ختم می‌شود.

مسیر‌های دسترسی مختلف باغ موزه فردوس

برای بازدید از باغ فردوس یا موزه سینما ابتدا باید خط یک مترو به ایستگاه تجریش را سوار شوید و پس از پیاده شدن در این ایستگاه از میدان قدس با ۲۰ دقیقه پیاده روی در خیابان ولیعصر به سمت جنوب، به عمارت تاریخی باغ فردوس خواهید رسید، اما اگر امکان پیاده روی را ندارید می‌توانید این مسیر را با تاکسی‌های خطی طی کنید.

همچنین اگر قصد استفاده از دیگر وسایل نقلیه عمومی مانند بی آرتی را دارید می‌توانید از اتوبوس‌های تندرو مسیر تجریش - راه‌آهن استفاده کنید و در ایستگاه باغ فردوس از اتوبوس پیاده شده و به باغ زیبا و تاریخی فردوس بروید.

به گزارش جامعه ۲۴، اگر قصد بازدید از باغ فردوس را با خودرو شخصی خود دارید، بهتر است بدانید در این منطقه جای پارک خودرو به سختی پیدا می‌شود و برای راحتی، خودرو خود را در کوچه‌های منتهی به باغ فردوس پارک کنید و یا در نزدیک‌ترین پارکینگ عمومی که در میدان تجریش واقع شده است خودرو خود را پارک نموده و پس از آن به باغ موزه فردوس بروید.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گردشگری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان