تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۱

مهم‌ترین خواص و فواید عناب

عناب از میوه‌های پرخاصیت است که بسیاری از افراد هنوز از خواص چیزی نمی‌دانند و به همین دلیل از آن استفاده نمی‌کنند. عناب را به نام خرمای قرمز و خرمای چینی هم می‌شناسند، اما نام علمی آن Ziziphus jujube است. عناب بومی مناطق گرمسیری و سرشار از ویتامین و مواد معدنی است.

خواص عناب

رویداد۲۴ عناب خواص طبی متعددی دارد و به همین دلیل در طب سنتی کشور‌های گوناگون جایگاه ویژه‌ای برای کمک به درمان بیماری‌ها دارد. عناب میوه بسیار موثری است که علاوه بر خاصیت‌های تغذیه‌ای استفاده‌های زیادی به عنوان یک گیاه دارویی دارد.

اگر با فواید عناب و خواص دارویی فراوان آن آشنا شوید حتی دقیقه‌ای در مصرف آن تردید نمی‌کنید. عناب به دلیل اینکه سرشار از آنتی اکسیدان است، تأثیر زیادی در پیشگیری از سرطان دارد. همچنین عناب کمک بسیاری به مراقبت از پوست و جلوگیری از حساسیت‌های پوستی می‌کند.

خواص عناب

عناب را به هر صورتی که مصرف کنید آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی ارگانیک قویِ موجود در این میوه‌ پرخاصیت طیف گسترده‌ای از خواص را برایتان به ارمغان می‌آورد.

خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی عناب

عصاره آن موجب در عناب باعث مهار اثر رادیکال‌های آزاد (به عنوان عامل افزایش التهاب) می‌گردد. عناب همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی، چون ویتامین C، کاروتنوئید‌ها و فلاوونوئید است. همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

حل مشکلات خواب با عناب

حل مشکلات خواب یکی از خاصیت‌های عناب است. مصرف عصاره‌ عناب می‌تواند درمان خانگی مناسبی برای کسانی باشد که مشکل بی‌خوابی یا بی‌قراری دارند. خاصیت آرامش‌بخشی که در ترکیبات ارگانیک این میوه‌ مفید وجود دارد ذهن و بدن را آرام می‌کند و بنابراین اگر شب‌ها راحت به خواب نمی‌روید کمی جوشانده‌ی عناب می‌تواند همان چیزی باشد که برای یک خواب راحت و عمیق به آن احتیاج دارید.

دو نوع فیتوکمیکال موجود در عناب، یعنی ترکیبات ساپونینی و فلاونوئیدها، موجب تغییراتی بر پیام‌رسان‌های عصبی از جمله گاما آمینوبوتیریک اسید و سروتونین می‌شود که به خواب رفتن را تسهیل می‌کند. حداقل یکی از ساپونین‌های موجود در عناب به‌نام جوجوبوساید A به ایجاد آرامش در هیپوکامپ مغز کمک می‌کند. همچنین، عناب محتوی فلاونوئیدی به‌نام اسپینوزین است که با تأثیر بر سروتونین موجب خواب‌آلودگی می‌شود.

عناب و قند خون

ترکیبات اتری موجود در آن عامل مهار کننده‌ای در افزایش قند خون است. همچنین مقادیر پارامتر‌های بیوشیمیایی مانند قند خون، اوره، کراتینین، کلسترول سرم، تری‌گلیسیرید سرم، HDL، LDL، هموگلوبین و هموگلوبین گلیکوزیله را به طور قابل توجهی به سطح نرمال نزدیک می‌کند.

خواص عناب برای کبد

عناب به سبب سرشار بودن از آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند باعث پیشگیری از آسیب دیدن کبد شود. رادیکال‌های آزاد موادی هستند که از طریق مواد سمی، سیگار کشیدن و همچنین قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس، آلاینده‌های هوا و مواد شیمیایی صنعتی در بدن به وجود آمده و یکی از تاثیرات آن‌ها بر روی بدن آسیب دیدن کبد است.

آنتی اکسیدان‌ها به نحوی نقطه مقابل رادیکال‌های آزاد به حساب آمده و می‌توانند اثرات منفی آن‌ها را خنثی کنند. از این رو، می‌توان به خواص عناب برای کبد به عنوان منبعی مناسب از آنتی اکسیدان‌ها پی برد.


بیشتر بخوانید: خوراکی‌های سمی را بشناسید


عناب و دستگاه گوارش

عناب در زمان ابتلا به اسهال می‌تواند حرکات مربوط به دستگاه گوارش را کاهش دهد. مخلوط را با نمک و فلفل به عنوان هضم کننده مصرف کنید. میوه خشک شده عناب به عنوان ملین است. حتی تأثیر آن برای کمک به درمان یبوست با مطالعات بالینی مختلف به اثبات رسیده است و به تمام افرادی که از یبوست رنج می‌برند توصیه می‌شود هر روز صبح یک تکه زنجبیل تازه و چند دانه عناب را در یک لیوان آب جوش قرار داده و پس از چند دقیقه این نوشیدنی را میل کنند. عناب تقویت‌کننده دستگاه گوارش است و مطالعات بالینی، تأثیرات آن برای رفع مشکلات مختلف گوارش را نشان داده است. مصرف عناب به هضم غذا کمک کرده و در جلوگیری از نفخ موثر است.

بهبود سیستم ایمنی و مقابله با سرطان با عناب

برخی مطالعات حاکی از این هستند که خواص آنتی اکسیدانی عناب می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی و قدرت بخشیدن به بدن برای مقابله با سلول‌های مضر مثل سلول‌های سرطانی شود.

تقویت استخوان‌ها

با افزایش مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن که آن‌ها را با مصرف عناب دریافت می‌کنید سلامت و استحکام استخوان هایتان را تضمین می‌کنید. با مصرف عناب و اضافه کردن آن به رژیم غذایی‌تان وقتی مشکلاتی نظیر تحلیل و پوکی استخوان گریبان‌گیر شما نمی‌شود و یا این روند کُند می‌شود.

مراقبت از پوست

عصاره و آب عناب به‌صورت موضعی برای درمان التهابات مختلف پوستی ازجمله پسوریازیس، اگزما، و آکنه استفاده شده است. میوه عناب هم اثر مشابهی دارد. عناب همچنین از ظهور چین و چروک و جای زخم روی صورت جلوگیری می‌کند و با اکسیژن‌رسانی و افزایش گردش خون، موجب شادابی پوست صورت می‌شود.

عناب و تصفیه خون

ساپونین‌ها و آلکالوئید‌های موجود در عناب مستقیما با تصفیه خون و سم زدایی بدن در ارتباط اند. این اثر آنتی اکسیدانی می‌تواند جلوی بسیاری از بیماری‌ها را بگیرد و نیز موجب کاهش استرس در سیستم‌های ایمنی و لنفاوی بدن شود.

کمک عناب به بهبود زخم‌ها

عناب، به‌لطف مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال‌ها)، با عوامل بیماری‌زا و میکروب‌ها مبارزه می‌کند. ترکیبات فلاونوئیدی موجود در عناب خاصیت ضدمیکروبی قوی‌ای دارند. این ترکیبات در درمان عفونت کودکان مؤثرند. همچنین، وجود بتولینیک‌اسید در عناب رشد استافیلوکوکوس اورئوس و اشرشیا کلی را مهار می‌کند. این دو باکتری از عوامل اصلی بسیاری از عفونت‌های باکتریایی هستند.

مضرات عناب

عناب در افراد عادی عوارضی ندارد و معمولا برای افراد بی ضرر است. با این حال، اگر دارو ضد افسردگی ونلافاکسین یا سایر مهار کننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (SSNRIS) را مصرف کنید، باید از عناب خوردن اجتناب کنید، احتمال دارد عناب در عملکرد این دارو‌ها اختلال ایجاد کند.

همچنین شیره عناب نیز می‌تواند عملکرد برخی دارو‌های ضد تشنج مثل فنیتوین، فنوباربیتون و کاربامازپین را تشدید کند.

اگر حتی یکی از دارو‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم را مصرف می‌کند حتما پیش از مصرف عناب با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان