تاریخ انتشار: ۲۲:۱۶ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۱

پوتین گاز لتونی را قطع کرد

شرکت دولتی گازپروم روسیه صادرات خود به لتونی را به شکل کامل قطع کرده است. گازپروم در کانال تلگرام خود اعلام کرده که این کشور عضو اتحادیه اروپا در حوزه دریای بالتیک "شرایط خرید گاز را نقض کرده است".

گاز روسیهرویداد۲۴ این شرکت جزئیاتی در مورد این مساله منتشر نکرده است. معاون وزیر امور خارجه لتونی در امور اقتصادی گفته است که ممنوعیت صادرات نمی‌تواند عواقب جدی برای این کشور داشته باشد.

شرکت انرژی لتونی، "لاتویاس گاز" روز جمعه ۲۹ ژوئیه (۷ مرداد) اعلام کرد که از روسیه گاز می‌خرد اما این خرید از گازپروم انجام نخواهد شد. این شرکت اعلام کرده که از یک ارائه‌دهنده دیگر روسی گاز دریافت خواهد کرد اما نام این ارائه‌دهنده یک "راز تجاری" است.

تاکنون روسیه ارائه گاز را به چند کشور اروپایی از جمله هلند، دانمارک، فنلاند، لهستان و بلغارستان متوقف کرده است زیرا این کشورها حاضر نشده‌اند پول گاز را با روبل پرداخت کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قانون پرداخت پول گاز به روبل را در واکنش به تحریم‌های اروپا علیه روسیه اعمال کرده است.

پیش از این معاملات گاز روسیه با دلار و یورو انجام می‌شد. شرکت لتونیایی "لاتویاس گاز" اعلام کرده که به پرداخت هزینه گاز روسیه با یورو ادامه خواهد داد. گازپروم همچنین عرضه گاز به آلمان را نیز کاهش داده است.

دولت لتونی اخیرا اعلام کرد که قصد دارد واردات گاز از روسیه را تا ژانویه ۲۰۲۳ به شکل کامل متوقف کند. این مساله بیش از هرچیز به دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین اعمال می‌شود. سال گذشته لتونی حدود ۹۰ درصد گاز خود را از روسیه تامین کرده بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان