تاریخ انتشار: ۰۰:۱۴ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
نماینده ساری در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

تا یکی دو ماه آینده منتظر اتفاقات خوب باشید؛ اگر نشد، بیشتر نظارت می‌کنیم

منصورعلی زارعی می‌گوید: دولت گفته بود غیر از چهار قلم کالای اساسی، گرانی به دیگر کالا‌ها نمی‌رسد، ولی دیدیم که به همه کالا‌ها رسید. یا مثلاً افزایش ۱۰ درصد حقوق کارکنان به واسطه این بوده که دولت فکر می‌کرد می‌تواند تورم را مهار کند در صورتی که نتوانست و همان چهار قلم کالای اساسی که می‌بایست در اختیار مردم قرار بگیرد هم به درستی در عمل به واقعیت نرسید.

منصورعلی زارعی نماینده مجلس

رویداد۲۴ محمد آیتی: قرار بود اقتصاد در دولت سیزدهم شرطی نباشد و معیشت مردم به مذاکرات برجام گره نخورد، اما با گذشت یک سال از عمر دولت سیدابراهیم رئیسی نه تنها مردم شاهد اتفاق مبارکی در اقتصاد و معیشت‌شان نبودند، بلکه امید به روز‌های بهتر هم، روز به روز در حال کم‌رنگ‌شدن است.

منصورعلی زارعی نماینده ساری یکی از منتقدان وضع موجود اقتصادی ایران است که می‌گوید: ما در پایه‌گذاری اقتصادمان از ظرفیت‌های بزرگی که داشتیم، استفاده نکردیم و به همین علت با هر تکانه اقتصادی چه داخلی و چه خارجی با مشکلات جدی مواجه شده‌ایم.

او به رویداد۲۴ می‌گوید: حدود یک درصد جمعیت جهان را دارا هستیم در حالی که هفت منابع کل دنیا در ایران است، ولی هنوز نتوانستیم این پتانسیل‌ها را پای کار بیاوریم تا سود آن را در اقتصاد ببریم.

اقتصاد ایران وابسته به واردات است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: اقتصاد ما وابسته به واردات است. ۸۵ تا ۹۰ درصد از نهاده‌های اصلی خوراک دام و طیور که نیاز پروتئینی و اولیه مردم است را از کشور‌های دیگر وارد می‌کنیم و وابستگی زیادی به خارج از کشور داریم. در صورتی که می‌توانستیم خودمان این مشکل را به مرور حل کنیم.

زارعی می‌گوید: در مورد گرانی برنج، ما حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج تولید می‌کنیم و ۸۰۰ هزار تن از کشور‌های دیگر وارد می‌شود و در طی این سال‌ها می‌توانستیم این ۸۰۰ هزار تن را هم خودمان تامین کنیم تا کاملاً خودکفا شویم و حتی هزینه‌های تولید داخلی را با مسائل فناوری و دانش‌بنیان، کاهش دهیم، ولی شرکت‌های دانش‌بنیان را وارد گود نکردیم و حال، این سوالات را مردم از متولیان امر و دولتمردان دارند که چرا به این پیشرفت‌ها نرسیدیم؟


بیشتر بخوانید: تاب‌آوری مردم به شکل جدی کاهش پیدا کرده است/ سخنگوی دولت به خاطر ارائه آمار غلط، از مردم عذرخواهی کند


نماینده ساری می‌گوید: الان چین و تایلند، برنج تولید می‌کنند و با اینکه با هزینه حمل و نقل وارد کشور می‌شود باز هم ارزان‌تر از تولیدات داخلی به دست مردم  می‌رسد که این موضوع جای تامل دارد.

وی می‌گوید: دانشگاه‌های کشاورزی کشور، حدود هفت تا هشت هزار عضو هیات علمی دارند. ارتباط بین دانشگاه‌های کشاورزی و سیاست‌گذاری در بحث محصولات کشاورزی چه می‌تواند باشد؟ مگر غیر از این است که دانشگاه باید مشکل کشور را حل کند؟ ولی این ارتباط برقرار نشده یا کم برقرار بوده است. ارتباط با دانشگاه‌های کشاورزی پایدار نیست و بازده اساسی را نمی‌بینیم. این هم جزو مسائل مهم در حوزه اقتصادی است و باید تلاش کنیم و متکی به خودمان و ظرفیت‌های داخل باشیم که حقیقتاً امکانش وجود دارد. الان هم دیر نشده است، مخصوصاً در گام دوم که رهبر انقلاب دستور دادند، می‌تواند منشاء شروع کار باشد. راه‌حل‌ها موجود است، ولی باید اراده‌ها و تلاش‌ها بیشتر نمایان شوند.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران می‌گوید: دولت در شرایطی قرار داشت که زیرساخت مناسبی موجود نبود. ابتدا باید زیرساخت‌ها مهیا شوند. الان شش، هفت ماه است که کار اصلی دولت شروع شده است و تا جایگزینی‌ها انجام شود، همچنان نیاز به زمان است. متاسفانه دولت نتوانسته ساختار معیوب اقتصادی را اصلاح کند.

زارعی می‌گوید: الان دولت اعلام کرده می‌خواهد ارز ترجیحی را به صورتی دیگر به مردم بدهد نه اینکه حذفش کند، ولی همچنان ساختار این کار مشخص نشده است. دولت گفته بود غیر از چهار قلم کالای اساسی، گرانی به دیگر کالا‌ها نمی‌رسد، ولی دیدیم که به همه کالا‌ها رسید. یا مثلاً افزایش ۱۰ درصد حقوق کارکنان به واسطه این بوده که دولت فکر می‌کرد می‌تواند تورم را مهار کند در صورتی که نتوانست و همان چهار قلم کالای اساسی که می‌بایست در اختیار مردم قرار بگیرد هم به درستی در عمل به واقعیت نرسید.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: ما وقتی می‌خواهیم به نان، پروتئین و لبنیات یارانه بدهیم باید زیرساخت‌های لازم آماده باشد. تولیدکنندگان دام و طیور ما با مشکلات جدی مواجه هستند، چون هزینه تولید بالا رفته و قدرت خرید مردم پایین آمده است. مجلس هم هنگام تصویب این قانون، دولت را مکلف کرده بود که اول زیرساخت‌ها را آماده کند تا قدرت خرید مردم پایین نیاید، ولی نشد و الان به دولت انتقاد جدی وارد است.

او می‌گوید: ممکن است در تیم اقتصادی دولت، نظرات مختلفی باشد، ولی باید یک صدای واحد از مجموعه تیم اقتصادی آقای رئیسی خارج شود که هنوز آن صدای واحد را نداریم. مردم به دولت سیزدهم امید بسته بودند و همچنان امید دارند و امیدواریم با ارتباط بین دولت و مجلس، مشکلات اقتصادی مردم هرچه سریع‌تر برطرف شود.

تا یکی دو ماه آینده منتظر اتفاقات خوب باشید

زارعی در پاسخ به این پرسش که مجلس چه کار‌هایی می‌تواند صورت دهد تا روال کاری دولت به نفع مردم تغییر کند؟ گفت: مجلس تاکنون وظیفه نظارتی خودش را انجام داده است، مخصوصاً در یکی، دو ماه اخیر این موضوع به چشم آمد. شما دیدید که مجلس در چند نوبت وزرای کار و اقتصاد و... را برای پاسخگویی به مجلس کشاند. مجلس نسبت به برنامه‌های دولت در حوزه اقتصادی مسئولیت نظارت را بر عهده دارد و قانون هم تکلیفش را روشن کرده است. مجلس در کار نظارتی خودش جدی است و هشدار‌های قانونی را هم داده‌ایم. در کمیسیون‌های مجلس کار نظارت را دنبال می‌کنیم و از طرفی، دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ هم جدی و بی‌رودربایسی پیش می‌روند. ما در بحث‌های اقتصادی وارد شده‌ایم و مردم منتظر اتفاقات خوب تا یکی، دو ماه آینده باشند و اگر اتفاق خوبی نیفتد، مجلس وظیفه نظارتی خود در قبال دولت را به صورت جدی‌تر پیش خواهد گرفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
0
7
خسته نشی نماینده انقلابی!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
0
6
وزیر کشور این دولت واحد ریزش باران را نمی داند (میلی متر). بقیه هم تقریبا بهتر از ایشان نیستند. چه انتظاری دارید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
0
2
مگر رئیسش سواد دارد که وزیرش داشته باشد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
0
2
این دولت ومجلس تورم وحشتناک را سر سفره مردم آوردند واز طرفی افزايش حقوق کارمندان وبازنشستگان را ۱۰ درصد کردند تا تورم را کنترل کنند اما چی شد تمام اجناس مردم از لوازم زندگی گرفته تا خوراکی ها ودارو ها ومسکن ووووووووووووو ۲۰۰ و۳۰۰ درصد گران‌تر شده وادامه دارد قدرت خرید مردم خیلی کم شده در واقع پولی ندارند نا بازار را از رکود خارج کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
0
1
وقتی درراس دولت ادم شش کلاس سوخدباشد بقیه اعصا می خواهدبهترازاین باشد کلا دولت دریکسال گداشته باوعده های اچابت نشده ونورم ۱۰۰درصدی کارنامه اش است خدابخیرگرداند سال دوم حکومتش برای ملت چی دراید وچرارسانه ها سکوت اختیارمی کنند را ملت متوچه نمی شوند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
0
1
یکی باید رو شماها نظارت کند دزد های پست فطرت
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
0
2
مردم از اول هم امیدی به دولت نداشتند.مجلس هم که اصلا کاره ای نیست.برا کی داری تبلیغ میکنی نمیدونم.مشکل دولت نیست مشکل....
نظرات شما
پیشخوان