تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۱

افزایش احتمال مرگ با افزودن نمک به غذا

به هنگام پختن غذا مسلما به آن نمک افزوده می‌شود و این به خوشمزه‌ترکردن غذا کمک می‌کند و مزه آن را برای ما دلپذیرتر می‌کند اما برخی عادت دارند سر سفره هم به غذای خود نمک می‌افزایند چیزی که با مرگ زودهنگام ارتباطی مستقیم دارد.

تناسب اندام و رژیم غذایی

رویداد۲۴ یکی از مشکلاتی که مردم در تمام دنیا دارند این است که بدون این‌که غذایی را بچشند فوری به آن نمک می‌افزایند درصورتی‌که مواد خود نمک دارند ضمن این‌که به هنگام پختن به آن‌ها نمک هم افزوده می‌شود.

به گزارش جامعه ۲۴، به‌تازگی پژوهشی در بریتانیا انجام شده است که نشان می‌دهد افزودن نمک به وعده‌های غذایی پس از مرحله پخت آن‌ها ارتباطی مستقیم با مرگ زودهنگام دارد.

این مطالعه که بر روی بیش از ۵۰۰ هزار بزرگسال بریتانیایی انجام شد نشان داد کسانی‌که به وعده‌های غذایی خود نمک می‌افزایند نسبت به افرادی‌که این کار را انجام نمی‌دهند عمر کوتاه‌تری دارند و بیش‌تر در معرض انواع بیماری‌ها و سکته‌های مغزی و فلبی هستند.

در این زمینه ساینس‌دیلی گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد مطالعه ۹ ساله پژوهش‌گران دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی گرمسیری دانشگاه تولان در نیواورلئان نشان داد که در مقایسه با افرادی که هرگز یا به ندرت نمک به غذا اضافه می‌کردند، خطر مرگ زودرس در کسانی که همیشه سراغ نمک می‌رفتند، ۲۸ درصد بیش‌تر است.

نکته جالب‌تری که از این پژوهش‌ها به دست آمد این بود که امید به زندگی در میان افرادی که همیشه به غذای خود نمک می‌افزاینددر مقایسه با کسانی‌که هرگز این کار را انجام نمی‌دهند کم‌تر است. درواقع در سن ۵۰ سالگی، ۱.۵ و ۲.۲۸ سال به‌ترتیب از میزان امید به زندگی زنان و مردانی که عاشق نمک هستند، کم می‌شود.


بیشتربخوانید: خوراکی‌های سمی را بشناسید


در این پژوهش عوامل دیگری هم بررسی شدند که می‌توانستند بر روی نتیجه تاثیرگذار باشند عواملی مانند سن، جنس، قومیت، شاخص توده بدنی، سیگار کشیدن، مصرف الکل، فعالیت بدنی، رژیم غذایی و شرایط پزشکی مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی.

آن‌گونه‌ که پژوهش‌گران می‌گویند افزودن نمک به غذا‌ها در سر سفره، یک رفتار غذایی رایج است. در رژیم غذایی غربی، افزودن نمک به غذا، ۶ تا ۲۰ درصد کل نمک مصرفی روزانه را تشکیل می‌دهد. در این پژوهش پژوهش‌گران به موارد دیگری نیز دست پیدا کردند که از آن جمله این‌که خطر مرگ زودرس و کاهش امید به زندگی در افرادی که در رژیم غذایی خود میوه و سبزی دارند تااندازه کم می‌شود چراکه که میوه‌ها و سبزیجات، منابع اصلی پتاسیمند.

دانشمندان و پزشکان احتمال می‌دهند که تاثیر نمک اضافی بر فشار خون، دلیل اصلی مرگ زودرس است؛ افرادی که به‌طور معمول به غذای خود نمک اضافه می‌کنند، به‌ویژه در معرض خطر مرگ ناشی از سکته مغزی یا بیماری قلبی هستند.

دلایل مضر بودن نمک

به گزارش جامعه ۲۴، در واقع نمک به صورت مستقیم روی فشار خون اثر می‌گذارد بنابراین احتمال افزایش سکته مغزی و قلبی در افراد را بالا می‌برد. جالب این‌جاست که بسیاری که دچار این حملات شده‌اند عنوان می‌کردند که هرگز به غذای خود نمک اضافه نکرده‌اند.

همین موضوع سبب شد تا پژوهش‌ها شکل دیگری هم به خود بگیرد و پس از مطالعات فراوان پژوهش‌گران به این نتیجه رسیدند که مقدار سدیم و نمک موجود در غذا‌های سریع یا همان فست‌فود‌ها و غذا‌های فرآوری‌شده می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان