تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

جزئیات کامل بزرگترین سرقت بانکی ایران

سرقت از صندوق امانات بانک ملی ایران بزرگترین سرقت بانکی طی ۱۰۰ سال اخیر در ایران است و هنوز سه متهم اصلی آن فراری هستند.

بزرگترین سرقت بانکی ایران

رویداد۲۴ عصر روز دوشنبه ۱۶خرداد ماه امسال به یک‌باره خبری در فضای مجازی منتشر و همه را شوکه کرد. بر اساس خبر یک خطی که در فضای مجازی منتشر شده بود، بیش‌ از هزار صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران مورد سرقت سارقان قرار گرفته بود. ساعتی بعد بانک ملی با انتشار بیانیه‌ای وقوع سرقت را تایید کرد، اما خبری از جزئیات آن نداد.

پس‌ از انتشار این خبر بازار شایعات بلافاصله داغ شد و بعضی‌ها از سرقت چهار روز قبل و برخی از حضور دو روزه سارقان در محل صندوق‌ها با توجه به تعطیلات چندروزه خبر می‌دادند، اما موضوعی که چند روز بعد از سوی پلیس اعلام شد این بود که سارقان به حدود ۲۴۰ صندوق امانات دستبرد زدند که ۱۵۰ صندوق دارای اموال مشتریان بود و بقیه صندوق‌ها خالی بود.

هر روز مال‌باختگان مقابل بانک تجمع می‌کردند، اما مسئولان بانک مدعی بودند که هیچ گونه کم‌کاری متوجه آن‌ها نیست و به‌هیچ‌وجه نباید خسارت مشتریان را بپردازند.

بازار داغ شایعات درباره سرقت بانک ملی

هر روز خبری از ردپای دزدان اعلام می‌شد و عده‌ای آن این سرقت را بزرگ‌ترین و  تمیزترین سرقت قرن در ایران می‌دانستند، سرقتی که در آن میلیون‌ها دلار، ده‌ها کیلو طلا و هزاران سکه بهار آزادی که مردم به‌صورت امانت در صندوق قرار داده بودند به‌سرقت‌ رفته بود. نکته قابل توجه این بود که هیچ‌کس هیچ زمانی اعلام نکرد که ارزش اموال سرقت‌ شده از شعبه بانک ملی دانشگاه تهران چقدر است.

بازار شایعات در این رابطه نیز هر روز داغ و داغ‌تر می‌شد و هر کس یک ادعای جدیدی را در مورد نحوه سرقت و میزان اموال اعلام می‌کرد. برخی‌ها مدعی بودند سارقان از طریق پاساژ پشت بانک وارد شده و برخی دیگر می‌گفتند سارقان دو روز در داخل بانک بودند و با توجه به تعطیلات نیمه خرداد کسی متوجه حضور آن‌ها نشده‌ است.

اولین اظهار نظر در مورد سرقت از صندوق امانات بانک ملی

همه‌ چیز ادامه داشت تا اینکه کم‌کم رییس پلیس آگاهی تهران جزئیاتی از سرقت را بیان کرد و گفت که سارقان چند ردیف پشت سر هم از صندوق‌ها را باز کرده که تعدادی از آن‌ها خالی و حدود ۱۵۰ صندوق را مورد دستبرد قرار دادند.

سارقان هیچ‌گونه تخریبی در دیواره‌های بانکی ایجاد نکرده و از در اصلی وارد شدند. آن‌ها پس‌ از سرقت تمام دوربین‌های مداربسته و حافظه ضبط دوربین‌ها را هم به سرقت برده و تمام اتاق سرو را از کار انداخته‌اند.


بیشتربخوانید: جزییات بزرگترین سرقت از طلافروشی های ایران


دستگیری رئیس و معاون شعبه

در اولین اقدام پلیس رییس شعبه و معاونش را به‌عنوان مظنون بازداشت کرد، اما ۴۸ ساعت بعد وقتی مشخص شد آن‌ها هیچ نقشی در سرقت ندارند از سوی پلیس آزاد شدند. صبح روز پنجم سرقت، به یکباره پلیس آگاهی با صدور اطلاعیه‌ای از دستگیری سارقان صندوق امانات بانک ملی خبر داد.

دستگیری سارقان صندوق امانات بانک ملی

بلافاصله اهالی رسانه برای پیگیری موضوع به پلیس آگاهی رفتند و با حجم زیادی از اموال کشف‌شده روبرو شدند. رییس پلیس تهران مثل همیشه مقابل دوربین‌ها قرار گرفت و اعلام کرد تمامی افراد سارق و دخیل در این سرقت دستگیر شدند، اما سه نفر از سارقان به ترکیه فرار کرده‌اند که آن‌ها نفرات اصلی هستند.

سارقان اموال سرقتی را در یک خودروی سانتافه در فرودگاه امام دپو کرده بودند که این خودرو کشف و بسیاری از اموال سرقتی به دست آمد.

سردار رحیمی افزود: تلاش می‌کنیم تا چند روز آینده سه سارق فراری را که از سوی پلیس ترکیه دستگیر شده‌اند، استرداد کنیم.

جزئیات بزرگترین سرقت بانکی ایران

به گزارش جامعه ۲۴ طراحان اصلی این سرقت در روز عید فطر هم به صندوق امانات شعبه دروازه‌ دولت بانک تجارت دستبرد زده بودند، اما موفق به انجام سرقت نشده و پشت در مخزن گیر افتاده بودند. این سارقان ساعت ۲۲ شب ۱۴ خرداد وارد شعبه دانشگاه تهران شده و بامداد فردای آن روز پس‌ از سرقت خارج شدند، البته سارقان مقداری از اموال و تجهیزات خود را در داخل شعبه جا گذاشته و روز بعد بار دیگر حدود ساعت سه عصر وارد بانک شده و تجهیزاتی را که هنگام سرقت جا گذاشته بودند، از آن‌جا خارج کردند.

طراح اصلی این سرقت سال گذشته در قائمشهر با حفر تونل از بانکی نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان پول نقد را به سرقت برده و دستگیر شده بود، اما مشخص نیست چگونه در کمتر از یک‌سال از ارتکاب جرم آزاد شده و بار دیگر بزرگ‌ترین تاریخ ایران را انجام داده‌ است.

عامل اصلی سرقت به همراه برادر و همسرش از کشور خارج شده‌اند و بر اساس اطلاعات خبرنگار ما قرار بود تمام طلا‌ها  را به‌صورت شمش از داخل کشور خارج کنند. همچنین آن‌ها اقامت یک کشور دیگر را اخذ کرده بودند تا پس‌ از فرار دچار مشکل نشوند.

برخلاف ادعا‌های مطرح شده، اطلاعات خبرنگار جامعه ۲۴ حاکی از این است که دو برادر و زن جوان در ترکیه دستگیر نشده و پس‌ از گذشت ۶۵ روز هنوز به ایران استرداد نشده‌اند و پلیس تهران و اینترپل کشورمان نتوانستند آن‌ها را به کشور بازگرداند.

به گزارش جامعه ۲۴، حال باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا سرنوشت این سارقان نیز مانند خاوری شده که هیچ‌گاه به ایران استرداد نشد دچار می شود یا بالاخره رییس پلیس تهران می‌تواند به قول خود جامعه عمل پوشانده و این سارقان را به کشور بازگرداند. هنوز هیچ‌کس نمی‌داند این سارقان چند میلیون دلار پول و طلا را با خود از کشور خارج کرده‌اند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان