تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

بزرگ‌ترین مشکل امروز بازار سرمایه چیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که بزرگ‌ترین مشکل امروز بازار سرمایه چیست، گفت: از دست رفتن اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی و نگرانی از وضعیت قیمت‌های جهانی از جمله این مشکلات است.

پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه در ارزیابی خود از شرایط بازار و پایین بودن احتمال ریزش سنگین بورس به سنا گفت: به طور کلی، زمانی که فعالان بازار انتظار ریزش شدیدی را نداشته باشند، بازار می‌تواند خوشبینانه‌تر به کار خود ادامه دهد.

مهدی سوری در ادامه با اشاره به اینکه در برخی مواقع، نگاه بازار به موضوع برجام مثبت و در مواقع دیگر منفی بوده، عنوان کرد: در حال حاضر نگاه بازار بر برجام مثبت است، زیرا فعالان بر این باورند که در صورت ایجاد روابط با کشورهای دیگر، شرکت‌ها برای فروش محصولات، تامین تجهیزات مورد نیاز برای اورهال و طرح‌های توسعه ای خود و همچنین انتقال پول به داخل کشور، شرایط بهتری را می‌توانند تجربه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که متغییرهای بنیادی بازار در چه وضعیتی به سر می‌برند، افزود: در بازار سرمایه مهم‌ترین متغیر، متغیر P/E است. به طور عموم، هر زمانی که P/E بازار زیر عدد ۶.۳ بوده، پایدار نمانده و بالای ۸ و ۸.۴ هم جزو نقاطی بوده که هر زمان P/E آنجا رفته، دچار مشکل شده است.

سوری تصریح کرد: در حال حاضر P/E بازار حدود ۶.۹ است، یعنی اگر بخواهیم بدترین سناریو یعنی کف شاخص کل را حدود ۱.۳۴۰ میلیون واحد در نظر بگیریم، این بدترین انتظاری است که اهالی بازار دارند و از آن طرف در قیمت‌های بالاتر هم اگر P/E را بالای ۸ در نظر بگیریم، به عددی چون ۱.۶۸۰ میلیون واحد می‌رسیم و اگر سناریو خوشبینانه‌تر شود، این عدد به حدود تراز ۱.۷۶۰ میلیون واحد افزایش پیدا خواهد کرد.


بیشتربخوانید: مذاکرات احیای برجام چه تاثیری بر بازار‌های ایران گذاشته است؟


سوری درباره نسبت P/S و اینکه تا چه اندازه در تحلیل سرمایه‌گذاران می‌تواند مهم باشد، بیان کرد: در مورد نسبت P /E می‌توان استراتژی‌های ساده ای برای سرمایه‌گذاران تازه کار طراحی کرد که سطح ریسک خود را در بازار بشناسند و ضرر نکنند اما نگاه به نسبت P/S به این سادگی نیست. یکی از اشتباهاتی که در نسبت P/S اتفاق می‌افتد مقایسه P/S شرکت‌ها و صنایع مختلف با یکدیگر است.

وی اضافه کرد: برخی از صنایع براساس ذات خود P/S پایینی همانند پالایشگاه دارند ولی شرکت‌های پتروشیمی عموما P/S بالاتری دارد، زیرا وقتی این P/S با حاشیه سود ترکیب می‌شود دارای معنا است.

وی در پاسخ به این سوال که بزرگ‌ترین مشکل امروز بازار سرمایه چیست، اظهار کرد: از دست رفتن اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی و نگرانی از وضعیت قیمت‌های جهانی از جمله این مشکلات است.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در شرایطی که بازار سرمایه انتظار افت بیشتری را ندارد، تحریک تقاضا، بسته‌های حمایتی و تزریق نقدینگی می‌تواند بورس را به سمت مثبت سوق دهد.

وی با بیان اینکه تمایل به سرمایه‌گذاری در کشور کاهش یافته است، عنوان کرد: این امر تهدید بزرگی است و ما همیشه نگران خروج پول در کنار خروج استعدادها هستیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان