تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۱

قیمت جدید دلار و سکه با احتمال رسیدن به توافق

به‌دنبال افزایش احتمال انجام توافق هسته‌ای دیروز مقاومت دلار برای نزول به زیر قیمت ۳۰ هزار تومان بعد از ۹۵ روز شکست و به کانال ۲۹ هزار تومان بازگشت. همگام با این رویداد قیمت هر سکه هم به کانال ۱۳ میلیون تومان سقوط کرد.

پیش‌بینی قیمت دلار

رویداد۲۴ دوشنبه شب ایران پاسخ رسمی خود را درخصوص مذاکرات هسته‌ای ارائه کرد. تازه‌ترین خبرها نشان می‌دهد احتمال توافق در مذاکرات هسته‌ای افزایش یافته است. اگرچه تاکنون مقامات رسمی ۲ طرف اظهارنظر دقیقی در این‌باره نکرده‌اند اما روز گذشته ندپرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: موضوعات بزرگ درباره برجام تا حد زیادی حل شده است.

شهریارحیدری؛ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت: متن توافق در حال رد و بدل شدن برای دستیابی به نتیجه نهایی است. لذا جلسه آینده وزیران امور خارجه ۱+۴ به توافق هسته‌ای منتج خواهد شد. ارائه چنین اخباری روزگذشته بازار طلا و ارز را تحت‌تأثیر قرار داد و موجب شد قیمت هر دلار آمریکا بعد هفته‌ها به زیر ۳۰ هزار تومان که نوعی مرز روانی برای قیمت دلار محسوب می‌شود سقوط کند.

ورود به کانال ۲۹ هزارتومان

آمارها نشان می‌دهد از ۲۰ اردیبهشت امسال تاکنون قیمت هر دلارآمریکا هرگز به کمتر از ۳۰ هزار تومان نزول نکرده بود و هر بارکه قیمت دلار به این محدوده می‌رسید قیمت آن دوباره با رشد مواجه می‌شد اما روز گذشته قیمت هردلار آمریکا بعد از ۹۵ روز دوباره به کانال ۲۹ هزار تومان نزول کرد و بالاخره مقاومت دلار برای نزول به این محدوده شکسته شد به‌طوری که در مبادلات دیروز و تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت هر دلار آمریکا به ۲۹ هزارو ۶۵۰ تومان رسید. دیروزهمچنین قیمت هردلار آمریکا در بازار ارز هرات افغانستان و سلیمانیه عراق نیز بیش از ۵۰۰ تومان افت کرد. ریزش همزمان قیمت دلار در بازارهای همسایه این احتمال را تقویت کرده است که درصورت توافق هسته‌ای روند نزولی قیمت دلاردر روزهای آینده نیز ادامه یابد زیرا در روزهای گذشته ریزش در هر ۳ بازار به‌صورت همزمان اتفاق نیفتاده بود. دیروز همچنین نرخ حواله درهم نیز نزدیک به ۲۰۰ تومان عقب نشینی کرد.

در بازار توافقی ارز نیز دیروز قیمت هر دلار آمریکا به ۲۸ هزارو ۸۰۰ تومان رسید و بیش از ۱۰ میلیون دلار آمریکا مورد مبادله قرار گرفت.

مشاهدات میدانی از سطح صرافی‌های مجاز نیز نشان می‌دهد تقاضا برای خرید ارز کاهش و عرضه ارزهای خانگی افزایش یافته است.

کامران سلطانی‌زاده، دبیر کل کانون صرافان کشور درباره وضعیت بازار ارز ظرف چند روز گذشته گفت: در حال حاضر عرضه ارز بر تقاضا پیشی گرفته و مردم بیشتر فروشنده هستند این روند منجر به کاهش قیمت ارز شده است. او درباره دلایل افزایش عرضه ارزهای خانگی گفت: خبرهای مثبت برجامی و سیاست‌های بانک مرکزی، به افزایش عرضه ارز در بازار منجر شده است.

همگام با کاهش قیمت دلار دیروز قیمت هر سکه طرح جدید نیز با ۴۵۰ هزار تومان افت بعد از مدت‌ها به کانال ۱۳ میلیون تومان سقوط کرد و به ۱۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید. هر سکه طرح قدیم هم با قیمت ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مبادله شد.

محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره دلایل کاهش قیمت سکه گفت:علت کاهش قیمت طلا و ارز به‌خاطر اخبار جدیدی است که از مذاکرات منتشر شده و این موضوع منجرشد قیمت سکه دیروز ۶۰۰هزار تومان کاهش یابد.
این فعال بازار طلا و جواهر با بیان اینکه احتمال بازگشت قیمت سکه به مرز ۱۳میلیون تومان وجود دارد افزود:هرچقدرخبرهای مذاکرات و جو فضای سیاسی مثبت باشد، روند نزولی در بازار طلا و ارز نیز ادامه خواهد داشت. قیمت سکه نیز احتمالاً در این روزها به مرز ۱۳ میلیون تومان برسد.

او ضمن تأکید بر اینکه فروشنده‌ها در بازار بسیار بیشتر از خریداران هستند، گفت: حباب سکه دیروز به یک میلیون تومان کاهش یافته است که در روزهای آینده درصورت کاهش بیشتر قیمت‌ها، از میزان حباب سکه نیز کاسته خواهد شد.


بیشتر بخوانید: مذاکرات وین قیمت دلار را به ۲۸ هزار تومان خواهد رساند؟


جزئیات برنامه کاهش خروج غیررسمی ارز از کشور

وزیر اقتصاد از تصویب بسته ۱۰ بندی مبارزه با خروج غیررسمی ارز از کشور در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت خبر داد. احسان خاندوزی درباره تصویب بسته جلوگیری از خروج ارز از کشور در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: در این جلسه گزارشی مبنی بر میزان برآوردی خروج سرمایه از کشور در سال ۱۴۰۰ و ماه‌های گذشته ارائه شد.

او افزود: در این گزارش اعلام شد برخی مجاری خروج ارز مانند خرید ملک در خارج از کشور فعال شده است؛ همچنین در این گزارش آمده براساس رشد طبیعی تجارت خارجی کشور در سال ۱۴۰۰ میزان خروج غیررسمی ارز هم افزایشی بوده است.

به‌عنوان مثال در بخش صادرات که در سال ۱۳۹۹ معادل ۵۰ میلیارد دلار بود در سال ۱۴۰۰ به ۸۰ میلیارد دلار افزایش یافت، در بخش واردات نیز میزان واردات از ۴۶ میلیارد دلار سال ۱۳۹۹ به ۶۳ میلیارد دلار سال ۱۴۰۰ برآورد شده است.

او افزود: همچنین درخصوص خرید ملک در خارج از کشور تصمیماتی اتخاذ شد که امیدواریم گزارش مقدماتی دستگاه‌های مربوط، در اواخر پاییز امسال به مردم اعلام شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: کسری حساب سرمایه کشور نیز از منفی ۶ به منفی ۷.۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت. این وضعیت براساس سیاست‌های ارزی کشور مطلوب نیست و باید تجارت غیررسمی ارز در کشور به سمت تجارت رسمی هدایت شود که همان صادرات و واردات است.

به‌گفته خاندوزی، ۳‌عامل قاچاق ورودی، قاچاق خروجی و خروج سرمایه از کشور در شکل خرید ملک و امثالهم از مهم‌ترین عوامل خروج غیررسمی ارز از کشور محسوب می‌شود.

خاندوزی تأکید کرد:در این نشست پیشنهادهایی ارائه و بسته‌ای در ۱۰ بند تصویب شد که براساس آن دستگاه‌های متولی موظف شدند ظرف زمانبندی ۲ تا ۳‌ماهه اقداماتی انجام دهند که برخی بندها در زیر آمده است:

مهار کم اظهاری صادراتی و بیش برآوردی وارداتی که از محل این ارزها امکان حرکت به سمت بازار غیررسمی و خروج ارز از کشور وجود دارد از سوی سازمان توسعه و تجارت و بانک مرکزی

تصمیم‌گیری درخصوص کاهش قاچاق سوخت از سوی وزارت نفت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

تصمیم‌گیری درخصوص شرکت‌های کاغذی و کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای از سوی گمرک

تصمیم‌گیری درخصوص تراکنش‌هایی که به خروج پول از کشور به شکل ارزی منجر می‌شود از سوی بانک مرکزی و وزارت صمت

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار ، قیمت طلا
نظرات شما
پیشخوان