تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
نماینده شیراز در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

سیستم حمل و نقل هوایی ایران نه کمیت دارد نه کیفیت/ وزیر یادش رفته که قسمتی از کار وزارتخانه صنعت هوایی است

علیرضا پاک‌فطرت می‌گوید: وزیر، بیشتر وقت خود را روی طرح جهش تولید مسکن گذاشته و یادش رفته که قسمتی از کار این وزارتخانه، سیستم حمل و نقل هوایی و ریلی است. البته درباره درست و غلط بودن همان طرح مسکن هم آیندگان تصمیم می‌گیرند.

علیرضا پاک فطرت نماینده مجلس

رویداد۲۴ محمد آیتی: در حالی که قرار بود با وعده مجلس و همچنین وزیر راه و شهرسازی، آشفته‌بازار قیمت بلیت‌های هواپیما سامان پیدا کند، نه تنها خبری از حل مشکل نیست که روز به روز، موضوع ابعاد منفی و جدیدتری هم به خود می‌گیرد. حال با نزدیک‌شدن به ایام اربعین حسینی، قیمت بلیت تهران به نجف به شش میلیون تومان رسیده است و به نظر روند ناامیده‌کننده در این بخش همچنان به قوت خود باقی است. علیرضا پاک‌فطرت نماینده شیراز در مجلس یازدهم در نقد وضعیت کنونی به رویداد۲۴ می‌گوید: متاسفانه در بحث سیستم حمل و نقل هوایی به دلیل تحریم‌ها، روز به روز از کمیت و کیفیت این صنعت کاسته می‌شود و ما نه کیفیت داریم نه کمیت. کمیت، یعنی تعداد هواپیما‌ها و پرواز‌ها مرتباً کمتر می‌شود و کیفیت، یعنی خدمات‌دهی نامناسب از جمله عدم‌پرواز به موقع و تاخیرها.

او می‌گوید: صنعت هواپیمایی ورشکسته نیست، اما عرضه و تقاضا، همخوانی ندارد. یعنی در هر جامعه‌ای وقتی این دو مولفه با هم، هم‌خوانی نداشته باشند، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. دولت هر کاری می‌کند مثلاً بخشنامه می‌دهد و ایرلاین‌ها را تهدید و جریمه می‌کند، ولی باز هم، چون برخی افراد تقاضای زیادی دارند و قصدشان سفر است، تاثیر مثبتی ایجاد نمی‌شود.

رییس مجمع نمایندگان استان فارس می‌گوید: سیستم ریلی و جاده‌ای ما هم، قابل قبول نیست و جاده‌ها و اتوبوس‌های استانداردی نداریم و برخی مجبور هستند که از هواپیما استفاده کنند. از این‌رو، چون تعداد هواپیما‌ها و پرواز‌ها کم است، افرادی که به این میدان می‌آیند، پول بیشتر و حتی زیرمیزی می‌دهند تا آن پرواز را بگیرند.

پاک‌فطرت می‌گوید: ما باید مشکل‌مان را در بحث تحریم‌ها حل کنیم و وزیر راه و شهرسازی باید توجه خود را روی تمام جوانب امر بگذارد. امروز وزیر، بیشتر وقت خود را روی طرح جهش تولید مسکن گذاشته و یادش رفته که قسمتی از کار این وزارتخانه، سیستم حمل و نقل هوایی و ریلی است. آقای رستم قاسمی باید شرایط را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند و باید تحریم‌ها را دور بزند تا به اندازه رشد جمعیت و توسعه‌ای که در کشور داریم، هواپیما برای پرواز داشته باشیم.

نماینده شیراز می‌گوید: ما در مجلس، بار‌ها تذکراتی داده‌ایم و حتی چند روز پیش، خودم تذکر دادم که وزیر راه و شهرسازی قرار بود بعد از عید، طرح جداسازی وزارت راه و شهرسازی را به مجلس ارائه دهد، پس چه شد؟ حتی آقای رئیسی گفته بود، چون سال ۱۴۰۰ سرکار آمده‌ام اجازه دهید تا اول سال ۱۴۰۱ طرح تفکیک را ارائه خواهم داد. تا زمانی که این دو وزارتخانه از هم جدا نشوند و در این شرایط به دلیل فشار‌های زیادی که در بخش مسکن روی سر دولت است، تمام جلسات وزیر در رابطه با این طرح است و وزیر اصلا زمانی صرف حمل و نقل هوایی نمی‌کند. البته درباره درست و غلط بودن همان طرح مسکن هم آیندگان تصمیم می‌گیرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان