تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱

عوارض مصرف بی رویه قهوه چیست؟

اغلب مردم که قهوه را به طور مداوم مصرف می‌کنند، بر این باور هستند که مصرف بی رویه آن هیچ ضرری ندارد، در صورتی که زیاده روی در مصرف قهوه عوارض و مضرات جدی برای بدن به همراه دارد، در این مقاله با ما همراه باشید تا با مضرات قهوه آشنا شوید.

عوارض مصرف قهوه

رویداد۲۴ همه ما حداقل یکبار قهوه مصرف کرده‌ایم و آن را به عنوان یک نوشیدنی بی‌خطر، انرژی زا و رایج‌ترین داروی محرک می‌شناسیم، همین امر باعث شده است برخی افراد در مصرف آن افراط کنند بدون آنکه از اثرات مضر آن در صورت زیاده روی مطلع باشند.

عوارض نوشیدن بیش از ۴ فنجان قهوه در روز

مطالعات نشان دهنده آ است که افرادی که بیش از ۴ فنجان قهوه در روز می‌خورند، ۲۱ درصد بیشتر احتمال مرگ و میر دارند. همچنین افرادی که در مصرف کافئین زیاده روی می‌کنند، عموما سیگار می‌کشند و یا تناسب اندام مناسبی ندارند.

مصرف کافئین و افزایش فشار خون

افرادی که به بیماری فشارخون مبتلا هستند، باید در مصرف کافئین دقت کنند. افراد مبتلا به فشار خون بالا با نوشیدن ۲۵۰ میلی گرم کافئین (حدود ۲ فنجان قهوه) حدود ۲ تا ۳ ساعت پس از مصرف کافئین فشارخون آن‌ها بالا می‌رود.

کافئین و خطر حملات قلبی

بررسی‌ها نشان میدهد بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا، ۴ برابر بیشتر احتمال حمله قلبی در صورت مصرف ۴ فنجان قهوه را دارند اگرچه مصرف کمتر آن خطر را کاهش می‌دهد.

کافئین و بیماری نقرس

افرادی که به بیماری نقرس مبتلا بوده اند در مصرف کافئین و قهوه باید مراعات کنند، زیرا به شدت ریسک ابتلا مجدد به بیماری نقرس را افزایش می‌دهند.

ارتباط کافئین و بی خوابی

مصرف کافئین تاثیر مستقیم با بی خوابی دارد، اگر جز آن دسته افرادی هستید که شب‌ها عادت به نوشیدن قهوه و کافئین دارید حتما دچار بی خوابی و کسل شدن در طول روز شده اید.

ارتباط کافئین و سوء هاضمه

افرادی که نوشیدنی‌های کافئینی مصرف می‌کنند اغلب دچار ناراحتی معده یا گوارش می‌شوند، این مشکل عمدتا زمانی رخ می‌دهد که نوشیدنی‌ها با معده خالی مصرف شود.

کافئین و سردرد

مصرف کافئین ارتباط با سردرد‌های موضعی دارد به نحوی که اگر در مصرف آن زیاده روی شود علائم سر درد در فرد نمایان می‌شود.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مصرف بیش از دو فنجان قهوه در روز خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد، زیرا کافئین محلول در آب است و به راحتی از طریق خون وارد جفت می‌شود و به عنوان یک محرک باعث افزایش ضربان قلب و متابولیسم جنین می‌شود. مصرف بیش از حد قهوه، بر روی رشد جنین تاثیر گذار است و باعث کندی روند رشد می‌شود.

کافئین و اختلال در دیابت نوع دو

اگر به دیابت نوع دو مبتلا هستید یا مستعد ابتلا به آن هستید، مصرف کافئین را محدود یا از آن اجتناب کنید، زیرا در متابولیسم گلوگز اختلال ایجاد می‌کند و موجب افزایش ناگهانی گلوگز در خون می‌شود.

کافئین و انقباضات قلبی

مطالعات اخیر نشان می‌دهد بلافاصله پس از مصرف نوشیدنی انرژی زا، قلب انسان دچار انقباضات شدید می‌شود، اما هنوز مشخص نیست این تاثیرات در بلند مدت تاثیر مثبت یا منفی دارند.


بیشتر بخوانید: قهوه دشمن چاقی است


کافئین و بدترشدن علائم یائسگی

اگرچه نوشیدن قهوه در عصر یک روز بسیار لذت بخش است، اما مصرف زیاد آن باعث اختلال در چرخه قاعدگی و درنتیجه تاخیر دوره قاعدگی و خون ریزی زیاد می‌شود. هم چنین زنانی یائسه‌ای که کافئین مصرف می‌کنند بیشتر از دیگران گرگرفتگی را تجربه می‌کنند.

کافئین و کاهش جذب آهن

وجود ماده تانین در قهوه، باعث کاهش جذب اهن در بدن افراد می‌شود، در نتیجه افرادی که سابقه کم خونی دارند قهوه را مانند چای باید یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند تا آهن موجود در غذا جذب بدن شود.

کافئین و افزایش افسردگی و اضطراب

برخی از افراد بعد از مصرف کافئین دچار اضطراب می‌شوند، اگر از این دسته افراد هستید، بدانید قهوه می‌تواند در کوتاه مدت، اثرات جانبی زیادی بر روی افراد مستعد اضطراب داشته باشد. علاوه بر این نوشیدن قهوه می‌تواند منجر به عصبانیت، لرزیدن و ضربان قلب تند شود.

کافئین و افزایش احتمال پوکی استخوان

اگرچه نوشیدن یک فنجان قهوه یا نوشیدنی‌های کافئینی روزانه مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما مصرف طولانی مدت و زیاد آن میزان کلسیم در بدن را کاهش می‌دهد درنتیجه باعث پوکی استخوان می‌شود. زیرا کلیسیم سلامت استخوان‌ها را تامین می‌کند. از این رو کارشناسان پیشنهاد می‌کنند افراد سالمند بخصوص خانم‌ها که پوکی استخوان در آن‌ها رایج است از خوردن آن اجتناب کنند.

کافئین و احتمال افزایش وزن

افزایش وزن با مصرف بی رویه کافئین رابطه مستقیم دارد، زیرا با افزایش هورمون‌های استرس در بدن باعث گرسنگی شدید و در نتیجه پرخوری می‌شود.

کافئین و افزایش خشکی دهان

کافئین به دلیل ویژگی ادرارآوری باعث خروج مایعات زیادی از بدن و کم آبی سلول‌های بدن می‌شود، در نتیجه بدن دیگر قادر به جذب مواد مغذی نیست. به همین دلیل در دفع مواد زائد مشکل ایجاد کرده و دهان خشک و کم آب می‌شود.

از جمله عوارض دیگری مصرف بیش از حد قهوه عبارت است از:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • فراموشی در افراد مسن، به ویژه در خانم‌های بالای ۸۰ سال
  • ناراحتی معده
  • اسهال
  • عصبانیت
  • بی قراری و پریشانی
  • لرزش ماهیچه‌ها
  • خواب پریشان شبانه
  • بداخلاقی و زود رنجی
  • افزایش ضربان قلب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان