تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۱

پیش‌بینی قیمت خودرو/ ریزش شدید قیمت در راه است؟

یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: هرچند قیمت خودرو از هفته گذشته به دلیل پیشرفت مذاکرات برجامی شروع به ریزش کرد؛ اما خبر منتشرشده در مورد افزایش رسمی قیمت خودرو ازسوی وزارت صمت سیگنال منفی به قیمت‌ها در بازار خودرو وارد کرده است.

پیش‌بینی قیمت خودرو

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: قیمت خودرو به دلیل مذاکرات وین و کاهش قیمت دلار شروع به ریزش کرده و پیش‌بینی کارشناسان حاکی از آن است که در صورت توافق، شاهد ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود.

از طرفی وزیر صنعت خبر از نهایی شدن آیین‌نامه واردات خودرو داده؛ اما با وجود ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو مهم‌ترین سیگنال افزایش قیمت خودرو هم مربوط به خبری است که معاون وزیر صمت مطرح کرده است. منوچهر منطقی با بیان اینکه قرار است مجوز افزایش قیمت خودرو‌های زیان‌ده صادر شود، سیگنال منفی به بازار خودرو وارد کرده است؛ این خبر یعنی دولت به زودی مجوز رسمی افزایش قیمت برخی از خودرو‌های زیان‌ده را صادر می‌کند.

قیمت خودرو چقدر ریخت؟

حامد طلاجوران، کارشناس صنعت خودرو به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: قیمت خودرو با پیشرفت مذاکرات برجامی در هفته گذشته شروع به ریزش کرد.

وی در مورد جزئیات قیمت خودرو‌ها گفت: پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که هفته گذشته ۳۱۰ میلیون تومان بود با ریزش ۲۰ میلیونی در حال حاضر ۲۹۰ میلیون خرید و فروش می‌شود. همچنین پژو پارس مدل ۱۴۰۰ از ۳۷۰ میلیون تومان به ۳۵۶ میلیون تومان رسید و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز از ۳۸۰ میلیون تومان به ۳۶۵ میلیون تومان رسیده است.

رفت و برگشت قیمت خودرو؟

این فعال بازار خودرو با اشاره به اینکه همه خودرو‌ها به دلیل اثر روانی مذاکرات ارزان شده اند، گفت: دنا اتومات نیز از ۵۲۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. علاوه بر آن پژو ۲۰۷ اتومات دو رنگ که هفته گذشته ۵۱۰ میلیون تومان بود با ریزش ۵۰ میلیونی به ۴۶۰ میلیون تومان رسیده است.

طلاجوران با بیان اینکه میانگین ریزش قیمت‌ها طی یک هفته گذشته ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان بوده است، گفت: در این بین پژو ۲۰۷ اتومات دو رنگ با ریزش حدود ۵۰ میلیون تومانی رکورددار کاهش قیمت بوده است. البته از دو شب گذشته با افزایش اندک قیمت دلار و همچنین اخبار مربوط به گرانی رسمی خودرو همه خودرو‌ها دو تا ۴ میلیون تومان گران شده اند.


بیشتربخوانید: شوک برجام به بازار خودرو


خرید و فروش خودرو قفل شد

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: شب گذشته با افزایش محدود قیمت دلار، فروشندگان خودرو قیمت‌ها را افزایش دادند. به عنوان مثال پژو ۲۰۷ اتومات مجددا در بازار ۴۸۰ میلیون تومان اعلام شد، ولی خریداری در بازار نیست؛ بنابراین فروشندگان دوباره قیمت را کاهش دادند و در حال حاضر ۴۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

طلاجوران ادامه داد: خرید و فروش خودرو در بازار بسیار اندک است و همه خریداران و فروشندگان منتظر اعلام نتایج مذاکرات برجامی هستند. تنها کسانی خودروی خود را می‌فروشند که به اصطلاح «پول لازم» هستند.

خودروسازان مخالف کاهش قیمت خودرو هستند

این فعال بازار خودرو در مورد پیش بینی قیمت خودرو گفت: قیمت خودرو به شدت تحت تاثیر قیمت دلار است و هر نوسانی در قیمت دلار و نتایج برجام قیمت‌ها را به سرعت افزایشی یا کاهشی خواهد کرد. البته خودروسازان در شرایطی مانند شرایط اخیر که قیمت خودرو شروع به ریزش می‌کند برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت‌ها در بازار و فاصله گرفتن قیمت کارخانه و بازار سیگنال‌های منفی به بازار مخابره می‌کنند.

طلاجوران ادامه داد: به طور مثال امسال قیمت خودرو ازسوی کارخانه تغییری نکرده بود، ولی چند روز گذشته اعلام شد قرار است قیمت رسمی خودرو افزایش یابد. این خبر قیمت‌ها را در بازار افزایشی خواهد کرد. به طور مثال قرار بود روز دوشنبه پیش فروش هایما با ۱۰۰ میلیون افزایش قیمت نسبت به قبل انجام شود که فعلا انجام نشد.

خودرو‌های داخلی به شدت بی کیفیت شده اند

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه یک سری دست‌های پشت پرده هستند که نمی‌خواهند قیمت خودرو پایین بیاید، گفت: کیفیت همه خودرو‌های داخلی به شدت افت کرده است.

طلاجوران با بیان اینکه خودروسازان اجازه نمی‌دهند اتفاق خوبی در بازار خودرو بیفتد و قیمت‌ها کاهشی شود، افزود: از طرفی حواله‌های ثبت نامی خودرو در دست دلالان افتاده و به یقین می‌توانم بگویم از بین ۱۰۰ درصد خودرو‌های ثبت نامی، ۲۰ درصد آن در دست مالک اصلی و مصرف کننده است و ۸۰ درصد حواله‌ها با وجود اینکه اجازه نقل و انتقال ندارد در دست دلالان افتاده است.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان