تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۱

رتبه‌بندی معلمان به ایستگاه آخر رسید

وزارت آموزش و پرورش دستگاهی با یک میلیون پرسنل و ۱۶ میلیون جمعیت دانش‌آموزی، عریض و طویل‌ترین دستگاه اجرایی کشور است. عملیاتی شدن قانون نظام رتبه‌بندی معلمان، توزیع بسته‌های غذایی رایگان دانش‌آموزی از مهرماه و احیای بیمه تکمیلی فرهنگیان را می‌توان از جمله اقدامات شاخص دولت سیزدهم در حوزه آموزش‌وپرورش دانست.

رتبه بندی معلمان

رویداد۲۴ به گزارش ایسنا، اگر بخواهیم مروری بر عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش از شهریورماه سال گذشته تا شهریور ماه امسال که از روز دوم تا نهم آن به عنوان «هفته دولت» نامگذاری شده است داشته باشیم، می‌توان گفت که در کنار چالش‌های این وزارتخانه برای بازگشایی مدارس در ایام کرونایی که در نهایت به برگزاری حضوری تدریجی مدارس انجامید، انتخاب یوسف نوری به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش در آذرماه سال ۱۴۰۰ پس از معرفی دوگزینه که هیچ کدام موفق به اخذ رای اعتماد نشدند، به مرحله اجرا رساندن طرح رتبه‌بندی معلمان، تلاش برای ارتقای بیمه تکمیلی فرهنگیان و فراهم‌آوری مقدمات اجرای طرح بسته امنیت غذایی و توزیع بسته غذایی رایگان میان سه تا پنج میلیون دانش‌آموز، از جمله مهمترین، پرحاشیه‌ترین و پربحث‌ترین اقداماتی هستند که در این مدت رخ داده‌اند.

در این گزارش مروری بر سه برنامه مهم دولت در حوزه آموزش‌ و پرورش خواهیم داشت:

 رتبه‌بندی معلمان در ایستگاه آخر

عبور آموزش و پرورش از پیچ رتبه‌بندی

استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان، موضوع تازه‌ای نبود و طی سال‌های گذشته مداوم تکرار و بر ضرورت اجرای آن تاکید شده بود. بیش از ۱۰ سال است که رتبه‌بندی به عنوان مطالبه مهم و قانونی فرهنگیان مطرح بوده، اما هیچ‌گاه پاسخ درخوری به آن داده نشد؛ طی سالیان گذشته در چند نوبت افزایش فوق‌العاده‌هایی به حکم حقوقی فرهنگیان با نام رتبه‌بندی اعمال شد، اما نشانی از اهداف اصلی رتبه‌بندی یعنی ارتقای توانمندی‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای معلمی و در نهایت افزایش کیفیت آموزش نداشت.  

 ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ لایحه‌ رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت دوازدهم به مجلس ارسال شد و کلیات آن در روز هجدهم خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید، اما به دلیل تغییرات قابل توجه لایحه از سوی نمایندگان مجلس و عدم تامین بار مالی آن، ماه‌ها در مجلس معطل ماند و یک مرتبه نیز از سوی شورای نگهبان رد و دوباره به مجلس بازگشت.

در سال گذشته موضوع «رتبه‌بندی معلمان»، با حواشی بسیاری روبه‌رو بود، از تغییرات لایحه در مجلس گرفته تا نحوه تعیین عناوین معلمان در طبقات پنج‌گانه و همترازی با حقوق اساتید دانشگاه، ابهامات در تامین اعتبار، اعلام ارقام مختلف از میزان افزایش حقوق‌ها، زمان اجرای آن و اعلام نظرهای متناقض از سوی مجلسی‌ها، مسئولان دولت و آموزش‌وپرورش، موجبات گلایه فرهنگیان را فراهم و اعتراض‌هایی را نیز به دنبال داشت.

در نهایت با انجام اصلاحات از سوی مجلس و پس از گذشت یک سال از ارائه لایحه اولیه رتبه‌بندی به مجلس، شورای نگهبان با لایحه رتبه‌بندی در اسفندماه ۱۴۰۰ موافقت کرد.

رئیس مجلس، قانون رتبه بندی را شانزدهم اسفندماه ۱۴۰۰ به دولت و رئیس دولت در روز بیست و سوم اسفندماه ۱۴۰۰ جهت اجرا به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.

هرچند در آن زمان دولت مکلف شده بود ظرف مدت یک ماه از ابلاغ قانون، آیین‌نامه اجرایی را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند و شیوه‌نامه اجرایی آن را نیز آماده کند، اما عملا این موضوع تا اواسط مردادماه به طول انجامید.

بر اساس آیین نامه اجرایی رتبه بندی، معلمان بر اساس امتیازات مکتسبه در پنج رتبه آموزشیار معلم (۴۶۰ امتیاز)، مربی معلم (۵۳۰ امتیاز)، استادیار معلم (۶۰۰ امتیاز)، دانشیار معلم (۷۵۰ امتیاز) و استاد معلم ( ۹۰۰ امتیاز) قرار خواهند گرفت و افزایش دریافتی آنها بر حسب هرکدام از رتبه‌ها متفاوت خواهد بود.

بیش از ۸۰۰ هزار معلم مشمول قانون رتبه بندی خواهند بود و اجرای این طرح از ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ محاسبه خواهد شد. پرداخت علی‌الحسابی با اعتبار ۸۵۰۰ میلیارد تومانی تحت عنوان معوقه رتبه‌بندی نیز در دو روز پایانی مرداد ماه به حساب فرهنگیان واریز شد.

قانون رتبه‌بندی معلمان، پس از فرازونشیب‌های بسیاری که طی کرد با اعلام آغاز به کار سامانه‌ای جهت بارگذاری مدارک فرهنگیان برای محاسبه امتیازات، از روز ۲۶ مردادماه یک مرحله به اجرای نهایی نزدیک شده است.

هرچند تاخیر در اجرای رتبه بندی معلمان گلایه‌هایی را از سوی فرهنگیان به دنبال داشته است اما به سرانجام رساندن این قانون پس از ۱۰ سال معطل ماندن، علی‌رغم موکدات قانونی که وجود داشت را می‌توان از جمله اقدامات شاخص دولت سیزدهم دانست که می‌تواند در ارتقای انگیزه کاری معلمان اثرگذار باشد.


بیشتربخوانید: میزان افزایش حقوق معلمان با رتبه‌بندی مشخص شد

توزیع بسته‌های غذایی دانش‌آموزی پس از ۱۰ سال وقفه

به گزارش ایسنا، هرچند تغذیه رایگان دانش آموزی در سال‌های دور به صورت مداوم در مدارس کشور توزیع می‌شد اما در چندسال اخیر به تدریج کمرنگ و پس از آن متوقف شد. توزیع شیر در مدارس از سال ۷۹ به این سو با همه کم و کاستی‌هایش اجرا می‌شد تا آنکه طی ۱۰ سال اخیر به علت عدم تخصیص بودجه تقریبا متوقف شد.  

به عبارت دیگر می‌توان گفت که برای مدت ۱۰ سال بود که موضوع تغذیه دانش‌آموزی به فراموشی سپرده ‌شده بود و با توجه به تغییر سبک تغذیه و زندگی فرزندان و عدم مصرف صبحانه و متداول شدن مصرف میان وعده‌های ناسالم در میان کودکان، ضرورت احیای تغذیه دانش‌آموزی بیش از پیش احساس می‌شد.  

چندی پیش وزارت آموزش‌وپرورش نیز اعلام کرد که با توجه به نقش تغذیه در پیشرفت تحصیلی، یادگیری و رشد جسمی و ذهنی دانش‌آموزان قصد دارد طرح  بسته امنیت غذایی را با پوشش سه تا پنج میلیون دانش‌آموز در مناطق محروم در سال جاری اجرایی کند که هم‌اکنون در تعدادی از مناطق کشور به صورت آزمایشی آغاز شده است.

در این بسته‌ها خوراکی‌های سالم از قبیل شیر، میوه، خرما، کیک و لقمه سالم پیش‌بینی شده که طبق گفته مسئولان آموزش‌وپرورش تا پایان سال تحصیلی جاری در مناطق محروم، دو روز در هفته توزیع می‌شود.

در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان برای تغذیه و شیر دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است. جامعه هدف طرح "باغ" یا همان بسته امنیت غذایی دانش‌آموزان مدارس و مناطق محروم و کم برخوردار، عشایری و مرزی هستند و به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش هدف اصلی تهیه بسته‌های غذایی برای تأمین مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز دانش‌آموزان برای یادگیری و رشد جسمی بهتر است که لازم است با استفاده از ظرفیت‌های استانی و بر اساس ذائقه دانش‌آموزان و یا آمایش مناطق مختلف، تهیه و توزیع شود.

این طرح که تاکنون در چند استان به صورت آزمایشی به اجرا درآمده بود بناست از مهرماه سال ۱۴۰۱ به‌صورت رسمی در مناطق روستایی، کم برخوردار و عشایری در دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم با اولویت دانش‌آموزان دختر، اجرا شود.

احیای بیمه تکمیلی فرهنگیان

از جمله دیگر اقدامات خوب وزارت آموزش‌وپرورش در چند ماه گذشته می‌توان به احیای بیمه تکمیلی فرهنگیان و ارتقای تعهدات آن اشاره کرد. بیمه تکمیلی فرهنگیان از ابتدای تیرماه ۱۴۰۱ با بیمه دانا منعقد و اجرا شد.

 براساس مفاد قرارداد بیمه درمان تکمیلی فرهنگیان، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از کارکنان شاغل (رسمی، پیمانی و قراردادی) به همراه افراد تحت تکفل آنان با پرداخت حق بیمه ماهانه از مجموع مبلغ ۲۷۵ هزار تومان (مبلغ  ۹۱ هزار و ۶۰۰ تومان برای هر نفر سهم کارمند و ۱۸۳ هزار و ۴۰۰ تومان برای هر نفر سهم دستگاه) تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند.

بنابر اعلام مقدم‌زاده، سرپرست اداره کل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش بیمه تکمیلی جدید به صورت بیمه‌گری و برخلاف گذشته که به روش صندوقی بود، انجام می‌شود و در این روش مهلت زمان پرداخت خسارت بین ۷ تا ۱۵ روز است و تلاش همکاران ارائه خدمات آنلاین است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان