تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۱

۵ دلیل خسته از خواب بیدار شدن

محققان ۵ دلیل که چرا خسته از خواب بیدار می‌شوید و چگونه آن را برطرف کنید را توضیح داده‌اند.

دلیل خسته از خواب بیدار شدن

رویداد۲۴ برخی از افراد با وجود آنکه به اندازه توصیه محققان در شب استراحت کافی دارند، اما با این حال صبح را خسته بیدار می‌شوند و احساس خواب‌الودگی و بی‌قراری دارند.طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، این اختلاف اغلب به دلیل افزایش حالت اینرسی خواب است؛ احساس خستگی و خواب آلودگی و اختلال شناختی بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب تحت عنوان اینرسی خواب بیان میشود. اینرسی خواب به طور کلی ۱۵ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد. اما ممکن است تا چند ساعت پس از بیدار شدن نیز ادامه داشته باشد.

اینرسی خواب مهارت‌های شناختی پیچیده‌تری مانند تفکر، تصمیم‌گیری، خلاقیت و استفاده از قوانین را مختل می‌کند و با کمبود خواب بدتر می‌شود. تجربه اینرسی خواب برای ساعت می‌تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. محققان ۵ دلیل که چرا خسته از خواب بیدار می‌شوید و چگونه آن را برطرف کنید را توضیح داده‌اند.

۱. خستگی

جنیفر مارتین، استاد پزشکی در دانشکده پزشکی دیوید گفن در دانشگاه کالیفرنیا و رئیس آکادمی پزشکی خواب آمریکا می‌گوید: شرایط زیادی وجود دارد که باعث خستگی می‌شود، اما لزوماً باعث نمی‌شود که افراد احساس کنند آماده به خواب رفتن هستند. اینها می‌تواند شامل شرایط درد مزمن، شرایط متابولیک یا تیروئید، کم خونی و بیماری انسدادی مزمن ریه باشد. مارتین می‌گوید: «اولین قدم مهم دریافت مشاوره با پزشک است».

علاوه بر این، بنیاد ملی خواب گفته است که بزرگسالان سالم به هفت تا نه ساعت خواب در شب نیاز دارند، بنابراین ممکن است برای انرژی کافی به بیش از هشت ساعت خواب نیاز داشته باشید. کریستوفر بارنز، استاد مدیریت در دانشگاه واشنگتن که رابطه بین خواب و کار را مطالعه می‌کند، می گوید: می توانید سعی کنید یک ساعت زودتر بخوابید یا یک ساعت دیرتر از حد معمول بیدار شوید و ببینید که آیا این تغییر تفاوتی ایجاد می‌کند یا خیر.

۲. سبک زندگی بی‌تحرک

به گفته مارتین، اگر کم تحرک هستید، بدن شما می‌تواند به صرف سطوح پایین انرژی عادت کند، بنابراین ممکن است در هنگام تلاش برای انجام فعالیت‌های روزانه اولیه، بیشتر از آنچه که باید احساس خستگی کنید. سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است که بزرگسالان حداقل ۱۵۰ دقیقه (۲ ۱/۲ ساعت) در هفته فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند، در حالی که افراد باردار باید حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش های هوازی و تقویتی متوسط در هفته انجام دهند.


بیشتربخوانید: کم بخوابید خودخواه می‌شوید!

۳. اضطراب یا افسردگی

به گفته محققان،‌داشتن اضطراب یا افسردگی می تواند از نظر انرژی مضر باشد؛ این شرایط همچنین می‌تواند بر زمان لازم برای به خواب رفتن و همچنین اینکه (و چند بار) در طول شب از خواب بیدار می شوید تأثیر منفی بگذارد. گاهی اوقات داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی یا اضطراب می توانند عوارض جانبی مانند بی خوابی یا مسدود کردن مراحل عمیق تر خواب داشته باشند.

۴. خواب ناسازگار

گاهی اوقات برنامه‌های ما در روزهای هفته با آخر هفته ها متفاوت است. همچنین برنامه‌ها برای افرادی که مشاغل نوبتی دارند می تواند نوسان داشته باشد. توجه به این نکته مهم است که خواب ناکافی در طول هفته با خواب زیاد در آخر هفته جبران نمی‌شود و این روند چرخه خواب سالم را بر هم می‌زند.

۵. کم آبی بدن

طبق گفته کلینیک کلیولند، بیش از ۵۰ درصد بدن شما از آب تشکیل شده است که برای عملکردهای متعددی از جمله هضم غذا، ایجاد هورمون ها و انتقال دهنده‌های عصبی و رساندن اکسیژن به سراسر بدن شما مورد نیاز است. کم آبی بدن با کاهش هوشیاری و افزایش خواب آلودگی و خستگی مرتبط است. مؤسسه پزشکی توصیه می‌کند که زنان روزانه ۲.۷ لیتر (۹۱ اونس) مایعات و مردان ۳.۷ لیتر (۱۲۵ اونس) مایعات مصرف کنند. این توصیه شامل تمام مایعات و غذاهای غنی از آب مانند میوه‌ها، سبزیجات و سوپ است. از آنجایی که متوسط نسبت آب دریافتی مایعات به غذاها حدود ۸۰:۲۰ است، این مقدار برای زنان ۹ فنجان و برای مردان ۱۲ و نیم فنجان است.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان