تاریخ انتشار: ۰۰:۰۲ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

قاسم مکارم شیرازی مدیر بازداشت شده در وزارت راه کیست؟

قاسم مکارم شیرازی بازرس ویژه وزارت راه به اتهام دریافت رشوه بازداشت شده است. اما این فرد کیست و چگونه به وزارتخانه راه یافته است؟ در این گزارش به همین موضوع پرداخته شده است.

مکارم شیرازی بازرس وزارت راه

رویداد۲۴ رایان حسینی: وزارت راه و شهرسازی این روزها یکی از پرخبرترین وزارتخانه‌هاست؛ اما نه به خاطر اخبار مربوط به ساخت مسکن و کنترل قیمت‌های مسکن یا حمل و نقل بلکه به خاطر حاشیه‌هایی که در این وزاتخانه می‌گذرد. آخرین حاشیه هم مربوط به بازداشت یک مدیر ارشد در آنجا بود که نخستین بار خبرش توسط اردشیر مطهری‌نژاد نماینده گرمسار منتشر شد که اتفاقا مدتی پیش حکم حبس تعلیقی خودش نیز صادر شده بود!

مطهری نژاد در توییتی سراسر کنایی نوشت: «شنیدید می‌گویند مشاور عالی و بازرس ویژه ‎رستم قاسمی بازداشت شد؟ ماموران وزارت اطلاعات قاسم مکارم شیرازی را دقیقا سر قراری که برای دریافت رشوه به صورت یورو ترتیب داده بود، دستگیر کرده‌اند. از آن روز هم رستم قاسمی کمردرد گرفته، بستری شده. حالا کجا بستری شده نمی‌دانم. می‌گویند دیگر، ما که نمی‌گوییم. رستم خان، شفاف‌سازی کن لطفا! از آقازاده چه خبر؟ از جعفری و درویش‌زاده چه خبر؟ از تربتی و یوسف پورآذری درخصوص زمین‌های پردیس بومهن چه خبر؟»

او در توییتی دیگر نوشت: «رستم قاسمی از زمان بازداشت مشاور و بازرس ویژه‌اش، به جای اینکه پاسخگوی ابهامات باشد روی تخت افتاده است. این درست نیست. باید بلند شود و پاسخگوی سوالات و ابهامات مردم و نمایندگان باشد.»

بستری شدن رستم قاسمی در بیمارستان

اینکه یک نماینده وقتی از فساد یا تخلفی احتمالی اطلاع دارد اما به جای پیگیری رسمی، آن را به شکلی نالازم و نسنجیده به نوشتاری کنایی و طنز تبدیل می‌کند، یک وجه ماجراست که باید مطهری‌نژاد پاسخگوی آن باشد که اساسا «جعفری» و «درویش‌زاده» و «تربتی» و «یوسف پورآذر» چه کسانی هستند؟ اما مهمتر از آن اتفاقی است که در وزارتخانه راه رخ داده و کسی که به عنوان «بازرس ویژه» منصوب شده، اکنون به اتهام دریافت رشوه بازداشت شده است.

قاسم مکارم شیرازی مدیر بازداشت شده در وزارت راه کیست؟

تا پیش از بازداشت قاسم مکارم شیرازی، هیچ اطلاعاتی درباره او وجود نداشت و کسی نمی‌دانست حتی سوابق مدیریتی او چه بوده که با سمت بازرس و مشاور ویژه وزارت راه و شهرسازی منصوب شده است. برخی رسانه‌ها با توجه به نام خانوادگی او، گفته‌اند که این فرد نوه آیت الله ناصر مکارم شیرازی است، با این حال هیچ تایید رسمی برای این موضوع به دست نیامده است.

در تعهدنامه پاکدستی که خود مکارم منتشر کرده، نامش «محمد قاسم» و فرزند «اکبر» است. در بیوگرافی‌هایی که تا کنون از آیت الله ناصر مکارم شیرازی منتشر شده، نامی از فرزندی به نام «اکبر» دیده نمی‌شود بنابراین به نظر می‌رسد او نوه آیت الله مکارم نباشد و اگر نسبتی باشد، نسبتی دیگر است که اطلاعی از آن در دست نیست. البته برخی گفته‌اند او پسر برادر آیت الله مکارم شیرازی است.

اطلاعات دیگری که از قاسم مکارم شیرازی وجود دارد، مربوط به همان ایام انتخابات است؛ یکبار نام او در انتخابات شورای شهر و مجلس یازدهم دیده شد که اعلام کرده بود کل هزینه ستاد انتخاباتی‌اش مبلغ ۵۸ میلیون تومان است. البته او در نهایت به هیچکدام از مجالس هم راه نیافت.

قاسم مکارم شیرازی

فیلم تبلیغاتی قاسم مکارم شیرازی برای مجلس یازدهم

او بار دیگر در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است که در آن دوره در کانال‌های خبری و گروه‌های سیاسی که معمولا همزمان با انتخابات راه می‌افتند، فعالیت می‌کرد. او در آن زمان از جمله حامیان رستم قاسمی بود که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود و با کلیدواژه «دولت جوان حزب‌اللهی» فعالیت می‌کرد.

به گزارش رویداد۲۴ یک اکانت توییتر نیز به نام قاسم مکارم شیرازی و با عکس وی نیز وجود دارد که چند ماه گذشته ساخته شده است و مدت زیادی از عمر آن نمی‌گذرد. در این اکانت، مکارم شیرازی خود را دانشجو دکترای روابط بین الملل و مشاور بین‌الملل شرکت بازرگانی پردیس بانک رفاه ایران و همچنین مشاور بین الملل شرکت مهندسی ایران معرفی کرده است.

معلوم نیست این رزومه واقعی باشد یا اساسا این اکانت متعلق به خود مکارم شیرازی باشد، با این حال نشانه‌هایی هم در واقعی بودن آن وجود دارد؛ چنانچه فیلم‌های تبلیغاتی او در آن منتشر شده و مهمتر اینکه برخی توییت‌های آن توسط مدیران وزارت راه لایک شده است؛ مثلا علی جعفری مشاور وزیر و سرپرست حوزه وزارتی از جمله افرادی است که توییت‌های او را لایک کرده است.

علی جعفری وزارت راه و شهرسازی

البته چندی پیش علی جعفری توییتی منتشر کرد که در آن به «مخبرهای فاسد» کنایه زده بود و نوشته بود که حضور آنها باعث تخریب دولت می‌شود. برخی اکانت‌های توییتری اینگونه تفسیر کرده‌ بودند که این توییت کنایه به ماجراهای قاسم مکارم شیرازی دارد.

قاسم مکارم شیرازی چگونه به وزارت راه وارد شد؟

قاسم مکارم شیرازی با استقرار رستم قاسمی به وزارت راه و شهرسازی پیوست. خود رستم قاسمی اهل روستای مُهر از توابع شهرستان لامرد در استان فارس است و جالب آنکه برخی از چهره‌هایی که با او به وزارتخانه وارد شدند، اهل استان فارس هستند؛ مثلا خود قاسم مکارم شیرازی در انتخابات مجلس از شهرستان شیراز و زرقان کاندیدا شده بود. حسین رئیسی معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، حسین مذنب مدیرکل بازرسی وزارتخانه و ایمان اسلامیان معاون منابع انسانی از دیگر شیرازی‌هایی هستند که با رستم قاسمی به وزارتخانه رفته‌اند اما ظاهرا در این میان مکارم شیرازی به راه دیگری رفته است.

از اتهامات دقیق مکارم شیرازی هم اطلاعی در دست نیست. البته بازداشت او تایید شده است؛ چنانچه سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در توضیح آن به خبرگزاری ایسنا چنین گفته است: «افراد دیگری هم بوده‌اند که وقتی تخلف آن‌ها برای دولت مشخص شده، برکنار شده‌اند و دستگیری این فرد ربطی به اینکه رستم قاسمی در محل کار حاضر نشده، ندارد و او همانطور که گفتم به علت مشکل جسمی به طور موقت در دفتر حاضر نشده، اگر چه در همین حال هم کار‌ها را پیگیری کرده است و برخی نمایندگان هم به دیدار وی رفته‌اند و ایشان به کار خود ادامه خواهند داد.»

حاشیه‌های ریز و درشت در وزارت راه و شهرسازی در حالی رخ داده که مهمترین شعار دولت روحانی برای توده مردم، ساخت ۱ مسکن در هر سال بوده است؛ با این حال حتی اگر به توییت‌های خود رستم قاسمی استناد کنیم، حاشیه‌های دیگری دیده می‌شود که هر کدام نالازم‌تر از دیگری است؛ مثلا وزیر یک کشور خود را در تقابل با وریا غفوری قرار داد و او را متهم به تجزیه‌طلبی کرد یا در نمونه دیگر می‌توان به جدال‌های لفظی گاه و بیگاه قاسمی با عبدالناصر همتی اشاره کرد. تمام این اتفاقات هم در حالی است که برخی نمایندگان مجلس هم انتقادهایی به عملکرد رستم قاسمی و تیم او دارند.

قاسمی فعلا در بیمارستان بستری است. سال گذشته نیز او در بیمارستان بستری بود و تا این لحظه پاسخی به انتقادها نداده است؛ مهمترین انتقاد فعلا این است که چگونه فردی بدون سابقه در حوزه وزارت راه به عنوان مشاور و بازرس ویژه منصوب شده تا در حقیقت چشم و گوش وزیر باشد، اما خود این فرد به اتهامات بزرگی که نماینده مجلس گفته، بازداشت شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
7
3
بخداحرامخوری ودزدی دلخوشی دارد. ولی آخروعاقبت ندارددرودبردولت سیزدهم یاهو
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
بله درود بر این دولت که رکورد زد و در زمینه اختلاس رقمی رو به ثبت رسوند (۹۳ هزار میلیارد) که ده تا احمدی نژاد و سی تا روحانی کلیدساز قادر به شکستن رکوردش نخواهند بود واقعا قربون زبونت و درووووووووووووووووووووووووود بر دولت سیزدهم ...
یاد فیلم سیزدهمین سلحشور افتادم
اسماعيل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
آقاي رضا!
اون ركورد مربوط به دولت روحاني بود كه در اين دولت كشف شد.
احسان معتمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
6
4
دریافت سکه بهار ازادی کاری زیبا و نازنین است مگر ظریف و رییس اتمی ایران ان همه سکه گرفتند بخاطر هیچ کسی یقه انها را گرفت این سکه ها خوب باید به کسی داده شود و بنظر من این درست نیست که فقط زن ها بروند دادگاه شکایت کنند و سکه بهار ازادی دریافت کنند ما هم باید بتوانیم سکه بعنوان رشوه دریافت کنیم این عمل خوبی نیست که فقط روسا سکه دریافت کنند و از عدالت مهدوی بدور است لذا من پیشنهاد میدهم که سکه رونق پیدا کند الان مردم ایران بخاطر مهریه از سکه بهار ازادی متنفر هستند ولی اگر بصورت سیستماتیک سکه رشوه داده شود این شیرین است و موجب رونق سکه در کشورمان و پیشینه بد سکه که موجب زندانی شدن شوهران بی گناه که نمیدانستند مهریه سکه یعنی چی و در زندان فهمیدند البته اقایان استانداران سابق که از دست خودم 10 سکه 10 سکه مدام میگرفتند انها را بیاورند و تحویل بدهند
اموال بیت المال را از روز قیامت بترسید و انها را برگردانید
نائب
|
Netherlands
|
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
1
9
خدا لعنت کند هر که از قدرت و نفوذ خانواده اش سو اسنفاده میکند و دست به چپاول اموال میزند،
فرزندان مسئولین جمهوری اسلامی اگر فرزندان شما بدزدند یا وامهای نجومی بگیرند گناه شما که پدران آنها هستید سنگینتر است،و باعث ضربه به چیزی که جمهوری اسلامی پسوند اسلامی را یدک میکشد میشود.و باعث اسلام زدگی میشود
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
2
3
دقیقا از سال ۶۸ زمانیکه مسئولین عالی رتبه کشور راه و روش خود را از خط حضرت امام جدا کردند شاهد این فساد های گسترده و سیستماتیک در دستگاههای دولتی و شبه دولتی هستیم ، کدام یک از این فساد ها در زمان حضرت امام رخ میداد ؟ حضرت امام تکیه اش به کوخ نشینان بود ، الان خود مسئولین کاخ نشین هستتد ، اگر دارایی و اموال همه ای مسئولین عالی را از اول تا الان بررسی و شفاف سازی کنید اکثر آنها در ابتدا و حضور حضرت اما مثل بقیه مردم دارای یک زندگی عادی و ساده بودند ولی الان با میلیاردها ثروت در حال رقابت و پیشیگرفتن از یکدیگرند فقط زندگی و اموال آقای ولایتی که وزیر خارجه اول انقلاب بود را با الان شفاف سازی و مقایسه کنید و قانون از کجا آورده اید را اجرا کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
0
3
ببخشید مگر جناب وزیر تخصصی هم دارند که بتوانند در موردش صحبت کنند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
1
2
بخدا قسم در این گیر و دارها فقط قداست دین دینداری و اعتماد عمومی که سرمایه اصلی این کشور است ضربه کاری دیده است اینها چهارصباح دیگر هرکدام بطریقی به حاشیه می روند و فراموش می شوند اما هرگز ضربات وارده به اعتماد و اعتقادات ترمیم نخواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
1
2
بخدا قسم در این گیر و دارها فقط قداست دین دینداری و اعتماد عمومی که سرمایه اصلی این کشور است ضربه کاری دیده است اینها چهارصباح دیگر هرکدام بطریقی به حاشیه می روند و فراموش می شوند اما هرگز ضربات وارده به اعتماد و اعتقادات ترمیم نخواهد شد
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
0
5
سلام اقای رویدادتوهم می دانی وملت هم می داندرستم قاسمی درپرونده بابک زنچانی ودکل هاپشت پرده تمام انهابوده والان تمام تیم رستمی دروزا ت راه ا باندهای فاسد ورشوه بگیرهاهستند واقای مطهرنیا باید پشت پرده انهارابایدافشاکندوانتطارازسایت رویداداست پشت پرده رستم قاسمی رانورافشانی کنند تا ریسی بداند که فقط عروسک خیمه شب بازی است ومافیادرپشت پرده دارند کا هایشان اانچام دهند وچراوزارت اطلاعات بعدازدستگیری هیچ خبررسانی انچام ندا خودش چای سوال دارد ودراخردیروزرستم قاسمی اطلاعیه داده وطاهراطلب کاری صحبت کرده که موردی نبوده ومعلوم نیست پشت پرده مافیاهای کشورچنگ قدرت شدیدی برقراراست وازرویداملت انتطارنورافشانی ب این پرونده رادارند موفق وپیروزباشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
2
4
مکارم شیرازی یک فامیل گسترده در شیراز هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
0
1
خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می‌رود
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان