تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
مهدی پازوکی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

تیم اقتصادی رئیسی، یک سیستم هیاتی است/ تا برجام و FATF را حل نکنیم، سرمایه‌گذار وارد نمی‌شود

مهدی پازوکی اقتصاددان می‌گوید: تیم اقتصادی دولت، یک سیستم هیاتی است. طبیعی است وقتی به فردی بی‌تجربه که تنها رزومه‌اش تحصیلات در دانشگاه امام صادق است و کار اجرایی هم نکرده، یک وزارتخانه می‌دهید، تبعاتش همین می‌شود که نظام دستمزد کشور را دچار مشکل می‌کند.

مهدی پازوکی

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: انتقادها به تیم اقتصادی دولت رئیسی روز به روز افزایش می‌یابد. منتقدان معتقدند این تیم در حد اندازه ریاست جمهوری نیست و مهمتر اینکه هماهنگ هم نیستند. مهدی پازوکی اقتصاددان در تشریح این وضعیت به رویداد۲۴ می‌گوید: تیم اقتصادی دولت ریسی هنوز برنامه اقتصادی خود را ارائه نکرده است و یکی از ایراد‌های دولت همین است که استراتژی اقتصادی ندارد. بودجه سال ۱۴۰۱ که لایحه آن را دولت مشخص کرد، این بود که بر اساس برنامه ششم نوشته شده و برنامه ششم متعلق به دولت آقای روحانی بوده است. تیم اقتصادی دولت به شدت آقای روحانی را مورد انتقاد قرار می‌دهد. خب اگر دولت روحانی بد است چرا برنامه اش را اجرا می‌کنید؟

تیم اقتصادی دولت، یک سیستم هیاتی است

پازوکی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت، یک سیستم هیاتی است، گفت: با وجود اینکه گفته بودند ۷۰۰ هزار صفحه برنامه دارند، ولی هنوز ۷ صفحه از آن هم منتشر نشده است. دولت رئیسی به دلیل همین بی‌برنامگی در یک سال گذشته یکی از بزرگترین اشتباهاتش را انجام داد که به ضرر کارگران بود. وقتی تورم بالا می‌رود و دولت منابع درآمدش مشخص نیست و با وجود اینکه نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد است، به یکباره حداقل حقوق را ۵۷ درصد و بخش استخدامی دولتی را ۳۸ درصد افزایش داد که این باعث بی عدالتی می‌شود.

او می‌گوید: طبیعی است وقتی به فردی بی‌تجربه که تنها رزومه‌اش تحصیلات در دانشگاه امام صادق است و کار اجرایی هم نکرده، یک وزارتخانه می‌دهید، تبعاتش همین می‌شود که نظام دستمزد کشور را دچار مشکل می‌کند. یکی از بی‌نظمی‌هایی که اکنون داریم نظام حقوق و دستمزد است که خلاف عدالت است و باعث ایجاد مشکل برای اقتصاد است و حتی باعث بیکاری شده است چرا که بسیاری از بخش‌های خصوصی تعدیل نیرو کردند. با شعار‌های پوپولیستی نمی‌توان کشور را اداره کرد.


بیشتر بخوانید: کشور را با رشته معارف دانشگاه امام صادق نمی‌توان اداره کرد/ اقتصاد با شعار و مداحی درست نمی‌شود


این کارشناس با اشاره به وضعیت تورم در شرایط فعلی گفت: همانطور که می‌دانید یکی از بالاترین نرخ‌های تورم را داریم. البته تورم از قبل هم بوده و باید ببینیم علت تورم چیست. وقتی حقوق‌ها را اینگونه افزایش می‌دهیم، مخارج دولت بالا می‌رود و به دنبال آن حجم نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و افزایش حجم نقدینگی تقاضا را در بازار افزایش می‌دهد که این یکی از مهمترین عوامل تورم است.

او می‌گوید: دولت اگر می‌خواهد تورم را کنترل کند باید انضباط اقتصادی را به اقتصاد ایران برگرداند. این انضباط شامل انضباط در سیستم پولی و بانکی، در سند بودجه و ... است. بودجه همین مجلس را اگر نگاه کنید، به وسیله همین دولت نسبت به بودجه سال ۹۹ بیش از دو برابرافزایش یافته است که خب این ایراد است. مجلس باید از خودش شروع کند. یا مثلا بودجه شورای نگهبان. این‌ها ۱۲ نفر هستند و حدود ۳۲۶ میلیارد تومان بودجه جاری دارند به اضافه ۶۹ میلیارد تومان بودجه عمرانی. در حالی که این بودجه در سال ۱۳۶۵ چیزی حدود ۵ میلیون تومان بوده است و امروز به ۳۹۰ هزار میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

تا برجام و FATF را حل نکنیم، سرمایه‌گذار وارد نمی‌شود

پازوکی به وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: تا ماجرای برجام و FATF را حل نکنیم، نمی‌توانیم منتظر سرمایه‌گذار خارجی باشیم. سرمایه‌گذار جایی می‌آید که ثبات و امنیت اقتصادی وجود داشته باشد. وقتی امنیت اقتصادی ایجاد شود، زمینه حضور سرمایه‌گذاری خارجی نیز ایجاد می‌شود. من تصورم این است که با توجه به هماهنگی سه قوه، دولت ابتدا از ایرانیان خارج از کشور شروع کند زیرا طبق برآورد‌ها ایرانیان خارج از کشور بیش از ۲ هزار میلیارد دلار سرمایه دارند؛ این یعنی اگر دولت تضمین کند با این افراد همکاری کند و مثلا برای آنها پرونده‌سازی نشود، اگر ده درصد از این پول وارد اقتصاد ایران شود، می‌شود ۲۰۰ میلیارد دلار که این مبلغ رشد فزاینده‌ای را به دنبال خواهد داشت. اگر می‌خواهید با دنیا تجارت کنید، باید معاهدات بین المللی را رعایت کنید.

این اقتصاددان معتقد است کشور گران اداره می‌شود. او می‌گوید همین حالا چند وقتی است که دانشگاه حکمرانی و گمرک را ایجاد کرده‌اند. خب این برای کشور هزینه دارد. مگر دانشکده اقتصاد نداریم؟ خب این مسائل نیاز به درایت دارد که نداریم؛ بنابراین یکی از عواملی که باعث کنترل نقدینگی می‌شود، کاهش مصارف غیر ضروری دولت است.

پازوکی می‌گوید: در همه جای دنیا سیاست خارجی باید در خدمت رشد و توسعه داخلی باشد؛ بنابراین برجام اگر به موفقیت نرسد به ضرر ما و به نفع دشمنان ما است. به همین خاطر است که مثلا اسرائیل دوست ندارد برجام به سرانجام برسد؛ لذا برجام قطعا در ثبات اقتصادی ما تاثیر دارد. در همین مدت وقتی خبر رسید که برجام در حال امضا شدن است، نرخ ارز از بالای ۳۱ هزار تومان به زیر ۲۸ هزار تومان رسید. ما باید بپذیریم که در مجموعه جهانی زندگی می‌کنیم، ولی اگر هرچه به سمت سیاست‌های تنش زا برویم به ضرر کشور خواهد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
سیدعلی تویسرکانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
4
0
پازوکی ! بسته کن.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
3
0
ﻣﻬﺪﯼ ﭘﺎﺯﻭﮐﯽ حرفای بو داری میزنه
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
0
2
بالاخره یه تحلیل درست دیدیم.

تا برجام و FATF حل نشه، مشکل اقتصاد، درست نمیشه
نظرات شما
پیشخوان