تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۱

زائران اربعین این توصیه ها را جدی بگیرند

پیاده روی اربعین هر سال با شور و شوق فراوانی برگزار می شود اما در سال های اخیر ریسک کرونا نیز بر سختی های دیگر این سفر افزوده شد. در این گزارش به موارد ضروری در زمینه بهداشتی و فردی لازم در این مراسم می پردازیم.

پیاده روی اربعین

رویداد۲۴ پیاده روی زائران اربعین امسال نسبت به سال های قبل تفاوت های خاص خود را دارد. هم در فصل گرم و حساسی قرار داریم و هم عراق به تازگی نا آرامی هایی را در زمینه اعتراضات سیاسی پشت سر گذاشته است. تجربه تازه درگیری‌های مسلحانه در عراق به خودی خود ریسک این سفر را بالا برده است.طبق پیش بینی ها حدودا ۲۰ میلیون نفر امسا در مراسم پیاده روی اربعین شرکت خواهند کرد. در این گزارش به موارد بهداشتی و سلامتی که هر فرد باید در این سفر رعایت کند به صورت تفصیلی می پردازیم.

اقدامات لازم درباره کرونا در پیاده روی اربعین

کرونا به تنهایی، بزرگ ترین ریسک در مراسم های جمعی سال های اخیر به شمار می رود. بیماری واگیرداری که همچنان مبتلا می کند و همچنان قربانی برجای می گذارد. با این حساب افرادی که از نقص ایمنی رنج می برند و سیستم دفاعی ضعیفی دارند بهتر است به این مراسم نروند به این دلیل که اگر به کرونا مبتلا شوند، احتمال اینکه به کرونای حاد دچار شوند به مراتب خیلی بیشتر از افراد عادی است.لازم به ذکر است، براساس آخرین تصمیم ستاد کرونا، زائران اربعین باید ۲ دز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند. همچنین در صورتیکه از آخرین دز واکسیناسیون زائران ۶ ماه گذشته باشد باید در جهت تزریق دز یادآور اقدام نمایند.

موارد بهداشت فردی برای زائران اربعین

استفاده از ماسک برای پیشگیری از بیماری های تنفسی مخصوصا کرونا ضروری است. هر محیطی که با تراکم جمعیت روبرو باشد طبیعتا بیشتر در معرض ویروس ها و میکروب هاست بنابراین به زائران توصیه می شود به تعداد روزهایی که در سفر قرار دارند، ماسک به همراه خود داشته باشند. دومین گزینه الزامی بعد از ماسک، همراه داشتن مایع دستشویی یا خمیر صابون است. شستن دست ها از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری خواهد کرد.


بیشتربخوانید: جدیدترین تصمیم‌گیری‌ها برای سفر اربعین/ از دستوالعمل واکسن‌های کرونا تا قیمت بلیت هواپیما


محافظت های پوستی در پیاده روی اربعین

زائران در مسیر پیاده روی معمولا در معرض هوای آفتابی یا باد قرار دارند، بنابراین اقدامات لازم در جهت محافظت از پوست ضروری است. توصیه می شود زائران مراسم پیاده روی کرم های ضد آفتاب یا آ.دی را همراه خود داشته باشند. همچنین زائران اربعین برای جلوگیری از عرق سوز شدن در این فصل می بایست از کرم های «کالاندولا» ، «زینک‌اکساید» و «پودر تالک» استفاده کنند. تعویض لباس نیز برای جلوگیری از این عارضه پوستی کمک بسزایی خواهد کرد.

نکات مهم درباه سلامت غذایی زائران اربعین

زائرانی که دچار آلرژی هستند و یا داروی خاصی را مصرف می کنند نسبت به عادات غذایی خود در طول سفر توجه ویژه داشته باشند. غذاهای سرخ کردنی، پر ادویه، چرب و نوشیدنی های خیلی سرد از جمله مواردی است که بهتر است کمتر مصرف شده و یا کلا حذف شود.

احتمال گرمازدگی در زائرین اربعین

دمای ۵۰ درجه تجربه نادری است که فقط ساکنین استان های جنوبی به آن عادت دارند،در کشور عراق نیز در برخی مناطق و استان های مرزی دمای هوا به این سطح می رسد و به همین دلیل، احتمال گرمازدگی را در زائرین اربعین چندین برابر می کند. برای جلوگیری از این مشکل به افراد توصیه می شود زمان پیاده روی را به شب موکول کنند تا کمتر ساعات اوج دما را تجربه کنند.همچنین، همراه داشتن مایعات در طول مسیر پیاده روی تاثیر زیادی بر پیش گیری از گرمازدگی کمک خواهد کرد. نکته مهم تر این است که در سرعت پیاده روی شتاب نداشته باشید و منسجم ادامه دهید چرا که هم دچار اسپاسم عضلات شده و هم خطر گرمازدگی را بالا می برید.

نکات مهم درباره حفظ سلامتی زائران اربعین

توصیه مهم به زائران اربعین این است که در صورت بروز هر گونه علامت بیماری و ناخوشی مثل سرفه، سرماخوردگی، تب، استفراغ و یا اسهال به نزدیک ترین مرکز بهداشتی در مسیر پیاده روی مراجعه کنند و بعد از رفع مشکل به سفرشان ادامه دهند. همچنین همراه داشتن کوله پشتی مناسب و  استاندارد، لباس مناسب، استراحت کافی و به موقع برای زائران اربعینی ضروری است. بهتر است کفش زائران اربعینی دارای بند باشد تا درصورتیکه دچار تورم در قسمت پاها شدند با تنظیم دوباره، فشار کمتری را تجربه کنند.

کلام آخر

حفظ سلامت جمع کثیری مثل گردهمایی حسینی در مراسم اربعین، باید در اولویت تمام کشورهای شرکت کننده باشد. اگر در فریضه ای  هر چند مستحب و دارای برکات آسمانی اما با خطر بیماری جمعیت فراوانی روبرو شود طبیعتا عقلانی و منطقی نیست. بنابراین اقدامات پیشگیری کننده در این موارد ضرورت دارد و می بایست مورد توجه همه افراد شرکت کننده در مراسم پیاده روی اربعین قرار بگیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان