تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۱

خوراکی‌هایی که وزن شما را کاهش می‌دهند

تاثیر غذا‌ها و خوراکی‌هایی با کالری منفی یا صفر برای داشتن اندامی ایده‌ال و کاهش وزن بسیار موثر هستند، غذا‌های کالری منفی، در بین طرفداران کاهش وزن و تناسب اندام، جایگاه ویژه‌ای دارد، اما صحت علمی، مبنی بر وجود این غذا‌ها در دسترس نیست، با این حال بهتر است ابتدا لیست این مواد غذایی را ببینید و از آن آگاهی داشته باشید.

تغذیه سالم

رویداد۲۴ غذا‌ها و خوراکی‌هایی با کالری منفی یا صفر در داشتن اندامی ایده‌آل و کاهش وزن بسیار موثر هستند. غذا‌های کالری منفی، در بین طرفداران کاهش وزن و تناسب اندام، جایگاه ویژه‌ای دارد، اما صحت علمی، مبنی بر وجود این غذا‌ها در دسترس نیست، با این حال بهتر است ابتدا لیست این مواد غذایی را ببینید و از آن آگاهی داشته باشید.

به گزارش جامعه ۲۴ ادعای مطروحه درخصوص این خوراکی‌ها این است که با خوردن آن نه تنها کالری جذب نمی‌شود، بلکه کالری هم ازدست می‌رود، اما در واقع تایید صد درصدی برای وجود این چنین غذا‌ها و خوراکی‌هایی در دست نیست و خوراکی‌ها ونوشیدنی‌های کالری کم را به این نام می‌شناسند.

خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها با کالری صفر

امروزه افراد می‌دانند که برای کاهش وزن نیاز دارند کالری روزانه خود را کنترل و محاسبه کنند، خوراکی‌های کالری منفی حاوی موادی با ارزش غذایی بالا و ویتامین‌های مفید برای داشتن تناسب اندام هستند.

غذا‌هایی با کالری منفی، آن‌هایی هستند که انرژی بیشتری برای جویدن، هضم و تغییر از بدن می‌گیرند و می‌توانند اندامی متناسب برای فرد به‌وجود بیاورند. چنین خوراکی‌هایی از کالری بیشتری برای فراوری استفاده می‌کنند و باعث کاهش وزن می‌شوند. میوه‌ها و سبزیجات جزو موادی هستند که در دسته غذا‌های کالری منفی قرار می‌گیرند، چراکه حاوی مقدار فراوانی آب و فیبر هستند که باعث سیری می‌شوند.

خوراکی‌ها با کالری صفر را بشناسید

لیست بهترین خوراکی‌ها و مواد غذایی کالری منفی

سیب

طبق مطالعات انجام شده در وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، سیب با منابع مغذی فراوان و از میوه‌های محبوب در دنیاست. یک فنجان سیب حاوی تقریبا ۵۷ کالری و سه گرم فیبر غذایی است. به دلیل اینکه انرژی مصرفی برای هضم سیب زیاد است، کالری نهایی که از خوردن سیب و هضم آن مصرف می‌شود بسیار کمتر از ۵۷ کالری ثبت شده‌است.

آب

جایگزین کردن نوشیدنی‌هایی که حاوی قند و کربنات هستند با آب، کالری مصرفی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. خوردن دو لیوان آب قبل از هر وعده غذایی باعث می‌شود حس سیری به فرد دست دهد و از خوردن غذای بیشتر اجتناب کند. نوشیدن آب کافی متابولیسم بدن را بالا می‌برد.

آب سبزیجات

آب سبزیجات با میزان کالری نصف آب‌میوه و منابع مغذی فراوان، اما مقدار سدیم بیشتر است. یک فنجان آب سیب زمینی ۴۱ کالری دارد درحالی که یک فنجان آب پرتقال ۱۲۲ کالری دارد. خوردن آبمیوه با وجود تکه‌های میوه می‌تواند فیبر مورد نیاز بدن را تامین کند. آب سبزیجاتی مثل آب کرفس با حداقل میزان کالری و بالابودن میزان فیبر می‌تواند به روند کاهش وزن کمک کند. هر ۱۱۰ گرم کرفس خرد شده حاوی ۱۸ کالری است.

 

آب تره

آب‌تَره یا همان کلشک، بولاغ اوتی، علف چشمه، شاهی آبی و ترتیزک آبی که نوعی گیاه برگ‌دار است و در آب‌های روان رشد می‌کند فواید زیادی دارد. آب تره با وجود خواص زیاد برای مصرف رایج نیست. آب‌تره نسبت به اسفناج آهن باکیفیت بیشتری دارد و از این رو در درمان کم‌خونی موثر است و کلسیمی بالاتر از شیر و ویتامین C بیشتر از مرکبات دارد. ۳۴ گرم تره با کالری نزدیک به صفر یعنی ۴ کالری دارای ۱۰۶ درصد از نیاز به ویتامین K و ۲۴ درصد ویتامین C و ۲۲ درصد ویتامین A را برطرف می‌کند.

هندوانه

هندوانه از میوه‌های بسیار پرآب و لذیذ است که در تابستان درخانه‌ها به وفور یافت می‌شود. این میوه، سرشار از مواد مغذی و ویتامین C است. یک فنجان هندوانه و آب آن تنها ۴۶ کالری دارد.


بیشتربخوانید: این خوراکی ها میکروب معده را از بین می‌برند


قهوه و دمنوش‌های گیاهی

قهوه سیاه در هر فنجان تنها دو کالری انرژی دارد و مصرف آن بدون شیر و شکر و خامه به روند لاغری و افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. دم‌نوشهای گیاهی نیز با حداقل کالری برای مصرف روزانه و افزایش متابولیسم موثر است.

گوجه فرنگی

یکی دیگر از سبزیجات مصرفی در دنیاست که به شکل‌های مختلف بصورت خام، پخته یا پوره‌شده و یا بصورت سس گوجه‌فرنگی استفاده می¬شود. گوجه فرنگی خواص و مواد مغذی مهمی مثل لیکوپن دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته لیکوپن برای مقابله با بیماری‌هایی مثل سرطان، التهاب و بیماری‌های قلبی موثر است. یک فنجان معادل ۱۴۹ گرم گوجه گیلاسی، ۲۷ کالری دارد که مقدار بسیار کمی محسوب می¬شود.

قارچ

قارچ‌ها با وجود بافت اسفنجی و نرمی که دارند، در رژیم غذایی بسیار پر مصرف هستند. گیاه‌خواران از قارچ بجای گوشت استفاده می‌کنند. قارچ¬ها دارای ارزش غذایی زیادی هستند و بسیاری از منابع مورد نیاز بدن را می¬توانند تأمین کنند، هر فنجان قارچ یعنی۷۰ گرم از آن، تنها ۱۵ کالری انرژی دارد.

فلفل

یکی دیگر از سبزیجات مصرفی در دنیاست که به شکل‌های مختلف به‌صورت خام، پخته یا پوره‌شده و یا به‌صورت سس گوجه‌فرنگی استفاده ‌می‌شود. گوجه فرنگی خواص و مواد مغذی مهمی مثل لیکوپن دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته لیکوپن برای مقابله با بیماری‌هایی مثل سرطان، التهاب و بیماری‌های قلبی موثر است. یک فنجان معادل ۱۴۹ گرم گوجه گیلاسی، ۲۷ کالری دارد که مقدار بسیار کمی محسوب میشود.

کدوسبز

قارچ‌ها با وجود بافت اسفنجی و نرمی که دارند، در رژیم غذایی بسیار پر مصرف هستند. گیاه‌خواران از قارچ به‌جای گوشت استفاده می‌کنند. قارچ‌ها دارای ارزش غذایی زیادی هستند و بسیاری از منابع مورد نیاز بدن را می‌توانند تأمین کنند، هر فنجان قارچ یعنی۷۰ گرم از آن، تنها ۱۵ کالری انرژی دارد.

هویج

هویج یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین سبزیجاتی که هم بصورت پخته و هم خام و هم نوشیدنی مورد مصرف قرار می‌گیرد بتاکاروتن موجود در هویج در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و برای تقویت بینایی مصرف آن ضروری  است. یک فنجان یا ۱۲۸ گرم هویج، حاوی ۵۳ کالری است  و بیش از ۴۰۰ درصد از نیاز به ویتامین A را در روز تأمین می‌کند.

خوراکی‌ها با کالری صفر را بشناسید

انواع کلم

کلم برگ یکی از سبزیجات پرخاصیتی است که در رنگ‌های بنفش و سبز کشت می‌شود. کلم کالری بسیار کمی دارد بطوریکه هر فنجان از آن که ۸۹ گرم است و تنها ۲۲ کالری دارد. کلم بروکلی نیز از سبزیجات پرخاصیت و ضد سرطان کم کالری است که ۹۱ گرم آن ۳۱ کالری دارد. همچنین کلم بروکسل که سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است در هر ۸۸ گرم از آن ۳۸ کالری وجود دارد.

خیار

خیار از میوه‌های پرمصرف در هر نوع سالادی است. آب خیار به عنوان نوشیدنی و اسموتی بسیار پرمصرف است و در هر فنجان خیار یا ۵۲ گرم ۸ کالری انرژی است که تقریبا ناچیز محسوب می‌شود. از این رو در برنامه‌های رژیمی محدودیت خاصی برای مصرف آن نیست.

لیموترش و آب لیموترش

لیموترش یک چاشنی و طعم دهنده پرمصرف است که فواید و خواص زیادی دارد. آبلیمو ترکیباتی دارد که می‌تواند مثل یک آنتی‌اکسیدان عمل کند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند. حدود ۳۰ گرم از لیمو یا آبلیمو حاوی ۸ کالری است که م‌یتوان بصورت ترکیب با آب به عنوان یک نوشیدنی مصرف کرد.

حرف آخر

مصرف مواد غذایی با کالری پایین و ارزش غذایی بالا از گزینه‌های مناسب برای مصرف روزانه هستند. در مطالب گفته شده تعدادی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های کالری صفر معرفی شد، علاوه بر موارد ذکرشده خوراکی‌هایی مثل شلغم، ترب، گریپ فروت، سبزی شاهی، رازیانه، کاهو، گریپ فروت، پیاز، سیر و توت فرنگی نیز کالری صفر دارند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان