تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۱

روش‌های تقویت حافظه کودکان

تقویت حافظه و بالا بردن راندمان مغز هم برای کودکان و هم بزرگ‌سالان ضرورت دارد. کودکان هم در سنین قبل از مدرسه وهم در دوران تحصیل برای یادگیری مهارت‌های زندگی و درس به حافظه‌ی پرورش یافته نیاز دارند.

روش‌های تقویت حافظه کودکان

رویداد۲۴تقویت حافظه کودکان می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در طول روند تحصیل آن‌ها داشته باشد. اگرچه در کنار این مورد تقویت هوش هیجانی نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.

حافظه کودک باید از بدو تولد تقویت شود. اولین قدم برای تقویت حافظه کودکان رفتار ما والدین است که باید کاملا آگاهانه باشد. شاید برای شما جالب است که رفتار ما والدین می‌تواند روی حافظه فرزندمان تاثیر‌گذار باشد و من می‌خواهم برای شما شرح دهم که رفتار ما چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد.

چرا تقویت حافظه  کودکان اهمیت دارد؟

چرا تقویت حافظه  کودکان اهمیت دارد؟

تقویت حافظه و بالا بردن راندمان مغز هم برای کودکان و هم بزرگ‌سالان ضرورت دارد. کودکان هم در سنین قبل از مدرسه وهم در دوران تحصیل برای یادگیری مهارت‌های زندگی و درس به حافظه‌ی پرورش یافته نیاز دارند. بزرگ‌سالان نیز برای فراگرفتن مهارت‌های جدید در زندگی شخصی و حرفه‌ای‌شان، به خصوص در عصر دیجیتال و پیشرفت‌های سریع فناوری، نیاز به پرورش مغز و تقویت حافظه دارند تا بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند.


بیشتر بخوانید: اختلال یادگیری نوشتن در کودکان از تشخیص تا درمان


بسیاری از دانش آموزان در خصوص حافظه بلند مدت یا کوتاه مدت دچار مشکل هستند. دانش‌آموزانی که در ثبت اطلاعات در حافظه کوتاه مدت دچار نقص هستند، معمولاً در به خاطر سپردن اطلاعات یا دستورالعمل‌هایی که به تازگی به آن‌ها داده شده است، آنچه که در خلال مکالمات و بحث‌های کلاس گفته می‌شود و آنچه که به تازگی خودشان به منظور حفظ کردن خوانده‌اند، مشکل دارند. همچنین دانش‌آموزانی که در خصوص حافظه عملیاتی دچار مشکل هستند، اغلب در حین انجام کار‌های مختلف آن کار را فراموش می‌کنند.

به عنوان مثال کودک ممکن است مسیر سه مرحله‌ای را که برای انجام کاری به او داده شده است درک کند، اما در حین اولین قدم، گام دوم و سوم را فراموش کند. موقع حل یک مسئله ریاضی ممکن است مراحل حل مسئله را فراموش کند. در حین خواندن یک متن، هنگامی که به پایان پاراگراف می‌رسد ممکن است شروع پاراگراف را فراموش کند. در واقع کودک برای حل مسئله تلاش می‌کند، اما به دلیل نقص در سیستم حافظه مطلب، در درک مطلب دچار مشکل می‌شود.

دانش‌آموزانی که در ذخیره و بازیابی اطلاعات از حافظه بلندمدت مشکل دارند، ممکن است برای آزمون‌ها مطالعه کنند، اما نتوانند اطلاعاتی که برای آزمون مطالعه کرده‌اند را به خاطر بیاورند. آن‌ها اغلب در به خاطر آوردن اطلاعات خاص مانند تاریخ‌های مهم یا قوانین مشکل دارند. این کودکان در اوایل سال تحصیلی یا در حین آن دچار مشکلات حاد می‌شونند؛ زیرا حتی زمانی که والدین و یا معلمان فکر می‌کنند که آن‌ها واقعاً اطلاعات را دریافت کرده‌اند، نمی‌توانند به سؤالاتی که در کلاس از آن‌ها پرسیده می‌شود پاسخ دهند.

مشکلاتی از این قبیل اغلب برای دانشجویان نیز رخ می‌دهد. آن‌ها نیز به دلیل فشار‌های درسی و کاری ممکن است بسیاری از مطالب درسی را به راحتی فراموش کنند.

تقویت حافظه کودکان

توصیه‌هایی در ارتباط با تقویت حافظه کودکان

با کودکتان به طور مستقیم و چشم در چشم صحبت کنید.

اجازه آزادی حرکت به کودکان بدهید، بگذارید که آن‌ها کنجکاوی غریزی‌شان را همواره به کار بگیرند.

کودکان از آموزش اجباری خوششان نمی‌آید، از آن بپرهیزید.

برای او اسباب بازی‌های کمک آموزشی تهیه کنید.

مطمئن شوید کودکتان خوب استراحت کرده است، خوابیدن دست‌کم ده ساعت در شبانه روز برای او لازم است.

در تربیت کودک انضباط همراه با محبت فراوان داشته باشید.

به کودکان میان وعده‌های سالم و مغذی بدهید و از دادن میان وعده‌های بی‌فایده مانند پفک و چیپس به کودک خودداری نمایید.

با هدیه‌های مخصوص کودکان، او را تشویق کنید.

تشخیص و فرق‌گذاری بین اشیا را به کودکتان با پرسش و گفتن جواب درست بیاموزید.

هرگز به کودکتان نگویید “تو چیزی نمی‌فهمی”، زیرا اگر کودک آن را باور کند، حرف شما تحقق خواهد یافت.

بازی های فکری برای پرورش هوش

عملکرد و مزایای بازی‌های فکری برای کودکان

کودکان به دلیل خاصیت سنی که دارند، نیازمند سرگرمی‌ها و آموزش‌هایی هستند که فعالیت ذهنی آنان را ارتقا دهد. بازی فکری از برنامه‌های آموزشی به شمار می‌رود که علاوه بر سرگرم کردن کودک، مغز او را به چالش می‌کشاند و سبب افزایش توجه و تمرکز کودکان می‌شود.

این بازی‌ها قدرت تخیل بچه‌ها را به کار می‌گیرند و انجام آن‌ها این توانایی را به کودک می‌دهد تا خیال‌پردازی کند. بهبود حافظه، افزایش اعتمادبه‌نفس، کاهش استرس، ارتقای ادراک و توجه کودکان و برانگیختن حس مسئولیت‌پذیری از دیگر مزایای بازی‌های فکری محسوب می‌شوند. از همه مهم‌تر، نقش بازی‌های تقویت حافظه کودکان در تقویت حافظه دیداری است.

این سرگرمی‌ها چالش‌برانگیز و مهیج هستند و کودک در انجام آن‌ها دقت دارد. این سبب می‌شود بچه‌ها نحوه انجام بازی، کارت‌ها، اشکال و هر آنچه را می‌بینند، به خاطر بسپارند؛ بنابراین بازی فکری باعث بهبود عملکرد ذهن در بخش مهارت‌های تصویری خواهد شد. حافظه دیداری مهم‌ترین حافظه به شمار می‌رود و با بهبود عملکرد آن در سنین پایین، میزان یادگیری و گیرایی کودک افزایش می‌یابد.

عوامل موثر بر حافظه کودک

چه عواملی روی حافظه کودکان تاثیر می‌گذارند؟

رژیم غذایی نامناسب، کمبود خواب، عدم تمرکز، تماشای زیاد تلویزیون و محیط استرس‌زا همگی از عواملی هستند که می‌توانند تاثیر منفی روی حافظه کودکان داشته باشند.

ابتلا به بیماری هم عامل دیگری است که باعث می‌شود کودکان در به خاطر سپردن مطالب دچار مشکل شوند. از این بیماری‌ها می‌توان به اختلالات ژنتیکی و آسیب‌های سر که قبل یا بعد از تولد رخ داده‌اند، اشاره کرد.

تقویت حافظه کودکان با تغذیه

برای تقویت حافظه کودکان چه بخورند

این را به خاطر داشته باشید. هر بار که از توسعه توانایی‌ها و مهارت‌های فردی کودکان با شما حرف می‌زنیم، به‌صورت پیش‌فرض نقش تغذیه را جدی بگیرید و بدانید که از آن هم صحبت خواهیم کرد.

تغذیه در تکامل ذهن و مغز کودک نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند. واقعیت این است که کودک شما درحال طی کردن فرآیند رشد است و سلول‌های بدن او برای با موفقیت پشت سر گذاشتن فرآیند تکامل و رشد به سوخت نیاز دارند.

مغز از این قاعده مستثنا نیست. سلول‌های مغزی بیشترین نیاز به سوخت را در بدن به خودشان اختصاص می‌دهند. پس یادتان باشد که برای رشد و تکامل سلول‌های مغزی از نقش مهم تغذیه غافل نشوید.

نقش عسل در تقویت حافظه کودکان

عسل پادشاه نسخه‌های تقویت حافظه کودکان

والدینی که مایل اند کودکانشان حافظه و رشد و نمو بهتری داشته باشند می‌توانند عسل طبیعی را بعد از یک سالگی در وعده غذایی کودکان خود قرار دهند.

با اشاره به اینکه افرادی که از ابتدای دوره جوانی مصرف عسل را در وعده غذایی خود جای داده اند کمتر دچار پیری زودرس می‌شوند و عمر طولانی‌تر دارند باید بدانید که عسل برای جلوگیری از فشار خون بالا، ورم مفاصل، بی خوابی و افزایش مقاومت بدن بسیار مفید است.

سوالی که با عنوان کردن نام عسل پیش می‌آید این است که چطور عسل طبیعی و مرغوب را تشخیص دهیم؟ برای تشخیص عسل مرغوب باید بگوییم معمولا بهترین نوع عسل سرخ رنگ، شفاف، خوشبو و غلیظ است و بستگی با نوع آن نباید گلو را بسوزاند؛ همچنین زمانی که عسل را از ظرف واژگون می‌کنیم باید کش بیاید و شکرک هم نزند.

تقویت حافظه کودکان در طب سنتی

تقویت حافظه کودکان در طب سنتی

مویز
جعفری
آویشن
گیاه نعناع فلفلی
گیاه بابونه
کندر
شربت زعفران
زنجبیل
هلیله
رزماری
خرما

نقش خواب در تقویت حافظه کودکان

نقش خواب در تقویت حافظه کودکان

خواب کافی یکی از بهترین راهکار‌ها برای تقویت حافظه کودکان محسوب می‌شود. هیچ کس نمی‌تواند بدون خواب مناسب روی چیزی تمرکز کند. همه کودکان برای داشتن یک حافظه قوی به حدود ۸ تا ۱۰ ساعت خواب عمیق در شب نیاز دارند.

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روانشناسی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان