تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۱

چه کسانی باید مراقب مصرف گوشت قرمز باشند؟

گوشت قرمز جزو آن دسته از مواد غذایی است که باید در برنامه روزانه افراد به دلیل وجود پروتئین و مواد معدنی بالا قرار گیرد. همانطور که نخوردن گوشت قرمز ممکن است آسیب‌هایی را به بدن بزند و سطح ایمنی بدن را پایین بیاورد خوردن بیش از حد آن نیز باعث به وجود آمدن عوارضی در بدن می‌شود.

مصرف گوشت قرمز

رویداد۲۴ گوشت قرمز جزو آن دسته از مواد غذایی است که باید در برنامه روزانه افراد به دلیل وجود پروتئین و مواد معدنی بالا قرار گیرد. همانطور که نخوردن گوشت قرمز ممکن است آسیب‌هایی را به بدن بزند و سطح ایمنی بدن را پایین بیاورد خوردن بیش از حد آن نیز باعث به وجود آمدن عوارضی در بدن می‌شود.

در این مقاله سعی داریم به این نکته که چه کسانی باید مراقب مصرف گوشت قرمز باشند بپردازیم، پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

میزان مصرف گوشت قرمز چقدر باید باشد؟

میزان مصرف گوشت قرمز برای هر شخص سالم باید روزانه ۴۵ گرم باشد و این میزان مصرف با توجه به سن افراد متفاوت است، به طوری که سالمندان لازم است یک سهم معادل ۳۰ الی ۳۵ گرم، کودکان چیزی حدود ۱۰۰ گرم یعنی ۳ سهم و بزرگسالان بین ۶۰ تا ۷۰ گرم یعنی ۲ سهم گوشت قرمز مصرف کنند.

طبق تحقیقات صورت گرفته اگر افراد حدود ۵۰۰ گرم گوشت قرمز پخته را در طول هفته مصرف کنند برای آن‌ها کافی است. همچنین گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس باید کمتر از این مقدار مورد مصرف قرار گیرد. هر ۵۰۰ گرم گوشت قرمز پخته شده معادل ۷۰۰ تا ۷۵۰ گرم گوشت قرمز خام است.

چه کسانی باید مراقب مصرف گوشت قرمز باشند؟

مصرف گوشت قرمز با توجه به محدودیت‌هایی که برای مصرف آن وجود دارد برای برخی از افراد کاملا مضر است و باید از مصرف آن پرهیز کنند.

کسانی که مبتلا به بیماری نقرس هستند

نقرس بیماری‌ای است که اسید اوریک در بدن به اندازه نرمال دفع نمی‌شود و به صورت تجمعی و کریستالی در بدن قرار می‌گیرد و در نهایت باعث تورم و التهاب مفاصل شده و درد‌های شدیدی را به خصوص در انگشت‌های پا ایجاد می‌کند.

مقدار مصرف غذا‌هایی که اسید اوریک بدن را افزایش می‌دهند در این دسته افراد باید کمتر از حد نرمال باشد. گوشت قرمز از جمله مواد غذایی است که مصرف آن باعث بالا رفتن اسید اوریک شده و عوارض نقرس را افزایش می‌دهد و لازم است که مصرف آن تا حد ممکن کاهش یابد.

بیماران قلبی و عروقی

گوشت قرمز به دلیل داشتن چربی و کلسترول در آن باعث گرفتگی رگ‌ها شده و ممکن است سکته‌های ناگهانی را افزایش دهد. به همین دلیل افرادی که با بیماری‌های قلبی و اختلال در شریان‌ها مواجه هستند باید از خوردن بیش از حد گوشت دوری کنند. افرادی که کلسترول بالایی در خون آن‌ها مشاهده می‌شود، ممکن است چربی نوع بد آن‌ها نیز بالا باشد. مصرف گوشت قرمز باعث افزایش این نوع چربی و سطح کلسترول در خون می‌شود و مشکلات جدی را برای این افراد به وجود می‌آورد. این افراد نباید بیشتر از یک یا دو بار در ماه گوشت قرمز را در برنامه غذایی خود قرار دهند و در هنگام مصرف حتماً باید توجه کنند که کاملاً بدون چربی باشد.

افراد دارای سابقه خانوادگی در انواع سرطان‌ها

مصرف گوشت قرمز و فرآورده‌های آن خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد. سرطان‌هایی مثل روده بزرگ که بیشتر ارثی هستند با مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به آن افزایش می‌یابد. باید دقت داشت کسانی که در اقوام درجه یک خود سابقه ابتلا به سرطان روده داشته باشند لازم است که میزان مصرف گوشت قرمز را به یک یا دو بار در ماه تغییر دهند و به جای آن به خوردن میوه و سبزیجات روی بیاورند.

چه کسانی باید مراقب مصرف گوشت قرمز باشند؟

افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی پیشرفته

مصرف گوشت قرمز برای کسانی که بیماری‌های کلیوی پیشرفته در سطح سه تا پنجاه دارند و هنوز به مرحله دیالیز شدن نرسیده اند باید در محدودیت قرار گیرد و به حداقل مقدار ممکن برسد. پروتئین و چربی‌های اشباع شده موجود در گوشت قرمز وضعیت بیماران و مبتلایان به بیماری‌های کلیوی پیشرفته را وخیم‌تر می‌کند. این افراد مجاز هستند که روزانه ۰.۶ الی ۰.۸ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن خود مصرف کنند و لازم است به جای آن پروتئین گیاهی و یا حیوانی که چربی آن‌ها بسیار کم است مثل سینه مرغ و سینه بوقلمون مورد مصرف آن‌ها قرار گیرد.

افراد چاق

کسانی که دارای اضافه وزن هستند و به اصطلاح چاق محسوب می‌شوند باید از مصرف گوشت قرمز و چربی‌های مختلط با آن پرهیز کنند. چرا که به مرور توانایی حرکت و فعالیت را ممکن است از آن‌ها بگیرد.

مصرف بیش از حد گوشت قرمز چه عوارضی دارد؟

اگر گوشت قرمز بیشتر از حد معمول استفاده شود احتمال بروز بیماری‌هایی مثل سرطان روده، نقرس، سرطان پروستات، انواع بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز در کودکانی با جنسیت دختر باعث بروز قاعدگی زودرس می‌شود. مصرف بیش از حد گوشت قرمز عمر مفید را کاهش می‌دهد و زمان مرگ را به جلو می‌اندازد.

نحوه مصرف گوشت قرمز

علاوه بر دقت در مقدار مصرف گوشت قرمز لازم است که در نوع و نحوه استفاده از آن دقت شود. بهتر است گوشتی مصرف شود که چربی‌های چسبیده به آن کمتر بوده و تقریبا گوشت لخت باشد. همچنین مصرف گوشت‌هایی که فراوری شده اند مثل سوسیس، کالباس و... باید به حداقل برسد. گوشت سایر اندام حیوانات مثل دل، جگر و قلوه نیز نباید زیاد مورد مصرف قرار گیرد.

برای نحوه پخت گوشت بهتر است از گوشت سرخ کرده و تفت داده شده کمتر استفاده و به جای آن گوشت آب پز مصرف شود. مصرف گوشت قرمز بصورت طبخ در فر نیز یکی دیگر از راه‌های مصرف آن است. اگر قرار باشد گوشت در آرام پز پخته شود لازم است چربی‌های آن جدا شود. در ضمن جهت جلوگیری از انتقال عفونت گوشت لازم است که تا حداقل ۷۴ درجه سانتی گراد حرارت ببیند.

چه کسانی باید مراقب مصرف گوشت قرمز باشند؟

کلام آخر

مصرف گوشت قرمز با توجه به تامین بسیاری از مواد مورد نیاز بدن و سلامت اعصاب و روان جزو ارکان اصلی رژیم‌های غذایی است، اما در کنار فوایدی که دارد می‌تواند در برخی موارد مضر نیز محسوب شود و مصرف آن بروز بعضی از بیماری‌ها را افزایش دهد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان