تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۱

کشف اسلحه عجیب وایکینگ‌ها بر اثر گرمایش زمین +تصاویر

باستان شناسان با ذوب شدن یخچال های طبیعی در نروژ در جریان موج گرما، سلاح های وایکینگ های ماقبل تاریخ را کشف کردند.

کشف اسلحه عجیب وایکینگ‌ها بر اثر گرمایش زمین +تصاویر

رویداد۲۴ در ۱۷ آگوست، یک تیم تحقیقاتی باستان شناسی به سمت یک تکه یخ جدید در کوه های Jotunheimen در شهرستان Innlandet، نروژ، عازم شدند. این نقطه در حدود ۳۸۰ کیلومتری شمال غربی اسلو واقع شده و زمانی محل شکار گوزن شمالی بوده است.

اکتشاف آنها برای بررسی محل سابقی که در معرض ذوب شدن یخ قرار گرفته بود منجر به اکتشافات متعددی شد. محققان یک تیر ۱۵۰۰ ساله زیر انبوهی از سنگ‌های لغزنده پیدا کردند که روی لبه یخ فرو رفته بود.

محققان اندکی پس از آن، پیکان دیگری که نوک آهنی و میله کامل داشت و در اوایل عصر وایکینگ ها گم شده بود، پیدا کردند. عکس ها نشان داد آنها در ادامه جست‌وجوهای خود چیز نادرتری را کشف کردند: یک تیر سه پره.

این تیم گفت: «ما قبلا هرگز چنین نوک پیکانی پیدا نکرده بودیم. آخرین فردی که آن را لمس کرده یک وایکینگ بوده است. این نوع نوک پیکان قبلا شناخته شده اما نادر است. زمانی که شکارچیان گوزن شمالی را از دست دادند و تیرها در برف ناپدید شدند، هر سه تیر احتمالاً گم شده است.»

چرا سلاح ها سالم مانده اند؟

یخ مانند یک فریزر عمیق عمل می‌کند و می‌تواند مصنوعات را در شرایطی بکر حفظ کند؛ به شکلی که انگار همین دیروز از آن استفاده شده است. با این حال، هنگامی که یخ ذوب می شود، باید سریع تر وارد عمل شد. کارشناسان می گویند باید قبل از اینکه خیلی دیر شود، این آثار را جسته و نجات دهند.

این تکه یخ که مخصوص شکار گوزن شمالی بوده است، در سال های اخیر “به طرز چشمگیری” ذوب شده و اندازه فعلی آن کمتر از ۳۰ درصد اندازه ۲۰ سال پیش است.

در شمال مجمع الجزایر جزیره قطبی نروژ، سوالبارد، یخچال های طبیعی به دلیل تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان و گرم شدن کره زمین با سرعت بی سابقه ای ذوب شده اند.

وقوع خشکسالی بی سابقه

به گزارش واشنگتن پست، سرعت ذوب یخچال های طبیعی در جنوب کوه های آلپ در تابستان امسال به حدی رسیده است که قبلا هرگز دیده نشده بود. این رشته کوه پوشیده از برف از هشت کشور اروپایی عبور می کند.

به اعتقاد کارشناسان، یخچال های طبیعی در سراسر آلپ پس از زمستان معتدل و دمای بیش از حد متوسط موج گرمای تابستانی منطقه به طور چشمگیری کاهش یافته است.

در کوه‌های آلپ، ذوب شدن یخچال‌های طبیعی بقایای انسان، که احتمالاً از کوهنوردان گمشده هستند، و بقایای یک سقوط هواپیما در سال ۱۹۶۸ را آشکار کرده است.

در سرتاسر اروپا، ماه‌های بارندگی کمتر از حد متوسط و دمای بالاتر از حد متوسط باعث موج گرما و خشکسالی شده است. تقریباً دو سوم قاره را تحت شرایط هشدار خشکسالی یا هشدار قرار داده است. به همین علت، تکه‌هایی از تاریخ گمشده، مانند «هانگر استونز» رودخانه البه یا ویرانه‌های رومی رودخانه لیما، که در آبراه‌های خشک شده ظاهر شده‌اند.

بر اساس گزارش اخیر اتحادیه اروپا، متأسفانه، خشکسالی منطقه هنوز به پایان نرسیده است. کارشناسان پیش بینی می کنند که شرایط خشکسالی تا نوامبر ادامه خواهد داشت و احتمالاً در برخی مناطق بدتر می شود.

نظرات شما
پیشخوان