تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
رییس فراکسیون زنان مجلس دهم در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

ابعاد ماجرای مهسا امینی مشخص نیست/ مقررات حجاب بازنگری اصولی می‌خواهد

رییس فراکسیون زنان مجلس دهم با اشاره به فوت مهسا امینی می‌گوید: باید یک بازنگری اصولی روی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها و قوانین موجود درباره حجاب و عفاف انجام بگیرد.

فریده اولاد قباد

رویداد۲۴ زهرا ظهروند: چند روزی است که از درگذشت مهسا امینی دختر جوان کُرد که در تهران توسط پلیس امنیت اخلاقی دستیر شده بود، می‌گذرد و همچنان این موضوع اجتماعی در صدر اخبار کشور قرار دارد. فریده اولادقباد رییس فراکسیون زنان در مجلس دهم در این باره می‌گوید: به نظر بنده اتفاقی که برای مرحومه مهسا امینی افتاد، باید کاملاً مورد بررسی قرار گیرد و اینکه اصلاً چرا این اتفاق افتاده است و از همه مهم‌تر باید در این خصوص شفاف‌سازی انجام شود.

او به رویداد۲۴ می‌گوید: خبر‌های متعددی در این خصوص خوانده‌ام و در فضای مجازی هم نظرات و دیدگاه طیف‌های مختلف را دیدم؛ بنابراین بایستی درباره اتفاق رخ داده، شفاف‌سازی شود با توجه به اینکه ابعاد این پرونده کاملاً مشخص نیست. بحث دیگر این است که بر اساس آئین و شریعت دین اسلام و همچنین قانون اساسی کشورمان، حفظ کرامت زنان واجب است و خلاف برخورد‌های نامناسبی است که صورت می‌گیرد و منجر به فوت یک فرد می‌شود.


پدر مهسا امینی: دروغ می‌گویند که لباس مهسا با لباس فیلم متفاوت بود/ همه بدنش را پوشانده بودند تا کبودی‌ها را نبینیم/ با صدای بلند می‌گویم دخترم هیچ بیماری نداشت


نماینده سابق مجلس می‌گوید: یکی از رسالت‌های مبعوث شدن پیامبر (ص)، حفظ کرامت زنان بوده است، با توجه به همه اتفاق‌هایی که برای دختران در عصر جاهلیت عرب و عدم‌کرامت انسانی زنان اتفاق می‌افتاده است. از این‌رو دین اسلام و پیامبر عظیم شان اسلام، احترام و نگاه ویژه‌ای برای دختران و زنان داشتند.

اولادقباد می‌گوید: اصول قانون اساسی کشورمان تاکید بر حفظ کرامت انسانی زنان دارد. با توجه به اینکه سابقه تمدنی کشور و همچنین نگاه دین اسلام به جایگاه زن والا است، موافق چنین برخورد‌هایی نیستیم، از این‌رو، هم وزارت کشور و هم دولت و مجلس باید نسبت به این قضیه ورود کنند که چرا چنین اتفاق‌هایی در گشت ارشاد برای دختران سرزمین‌مان می‌افتد؟

نماینده پیشین تهران می‌گوید: به نظر بنده باید یک بازنگری اصولی روی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها و قوانین موجود درباره حجاب و عفاف انجام بگیرد. شاید کارِ کارشناسی در مورد آن‌ها انجام نمی‌شود یا شاید حتی بدون برنامه‌ریزی و پشتوانه و سند قانونی این کار‌ها را انجام می‌دهند که منجر به چنین اتفاقاتی می‌شود؛ بنابراین بایستی تدابیری در این خصوص اندیشیده شود، به عبارتی باید به قانون استناد کنند که در قانون احترام به زن و جایگاه زن و حفظ کرامت تاکید شده است.

او می‌گوید: شرایط کشور ما در حال حاضر از نظر اقتصادی و اجتماعی در شرایطی خاص قرار دارد. وقتی فرزندان‌مان را با ارزش‌های داخلی و باور‌های دینی تربیت می‌کنیم، این سوال مطرح می‌شود چه عواملی باعث شده دختران ما از این ارزش‌ها فاصله بگیرند؟ بنابراین نیاز به ریشه‌یابی دارد که چه رفتار‌هایی باعث این مسئله شده که باید آموزش‌ها از آموزش‌های عمومی گرفته تا آموزش‌های آموزشِ عالی مورد بررسی قرار بگیرد.

اولادقباد می‌گوید: این سوال مطرح است آیا رفتار و کردار و خروجی عملکرد دولتمردان و افرادی که در عرصه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری قرار دارند، باعث شده فرزندان ما از ارزش‌ها و باور‌هایی که اعتقاد داشته‌ایم، فاصله بگیرند؟ در مجموع در دین و شریعت اسلام و همچنین در قانون اساسی کشورمان، زنان و دختران جایگاه ویژه‌ای دارند و چنین برخورد‌هایی را برای دختران سرزمین‌مان جایز نمی‌دانیم و باید با کسانی که چنین رفتار‌هایی دارند، برخورد قاطع و قانونی شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
رز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
0
5
خدا نصیب نکنه، باید هم تحمل زیبایی مهسا امینی رو نداشته باشین خانم نماینده...ای داد بیداد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
ووی ترسیدم!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
0
4
این شهر و این آدمهاش چشم دیدن قشنگی تو را نداشتند پروانه زیبا.
ژینا گیان،
تو نمردی،
نام تو نماد خواهد شد.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
0
3
این عجوزه نماینده ماست. توخوابمون بیاد سکته میکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
0
3
عجوزه بد ترکیب
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان