تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱

۱۰ باید‌ و نباید‌ مهم دوران بارداری

اگر باردار هستید یا به بارداری فکر می‌کنید، باید به یکسری از توصیه‌ها توجه کنید تا بارداری سالمی را تجربه کرده و ۹ ماه بدون مشکل را سپری کنید.

بایدها و نبایدهای دوران بارداری

رویداد۲۴ نادیا زکالوند: بارداری دوره حساسی از زندگی زنان است که با پیروی از توصیه‌های سلامتی می‌تواند به‌خوبی سپری شود و در پایان این دوره، نه‌تنها سلامتی مادر حفظ شود، بلکه کودکی سالم قدم به این دنیا بگذارد.

اگر باردار هستید، هرگز سیگار نکشید یا در معرض دود سیگار قرار نگیرید. به سراغ نوشیدنی‌های خطرناک مانند نوشیدنی‌های الکلی نروید و اینکه به اندازه کافی استراحت کنید.

به گزارش جامعه ۲۴، برای داشتن بارداری سالم، به توصیه‌های زیر عمل کنید:

۱. مصرف ویتامین‌های دوران بارداری

به محض اینکه متوجه بارداری خود شدید یا تصمیم به بارداری دارید، ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف کنید، زیرا لوله عصبی جنین که بعد تبدیل به مغز و نخاع می‌شود، در اولین ماه بارداری تشکیل می‌شود؛ بنابراین باید مواد مغذی ضروری مانند اسید فولیک، کلسیم و آهن، خیلی زود به جنین برسد.

با مشورت پزشک متخصص‌تان این ویتامین‌ها را مصرف کنید. اسید فولیک برای تشکیل گلبول‌های جدید قرمز خون بسیار ضروری است. از مواد خوراکی سرشار از فولات، مانند غلات کامل، مارچوبه، عدس، جوانه گندم و پرتقال مصرف کنید.

از یکی دیگر از مواد غذایی مهم می‌توان به اسید‌های چرب امگا۳ اشاره کرد. این اسید‌ها برای رشد مغز جنین بسیار ضروری‌اند. با مصرف ماهی می‌توانید این ماده مغذی را به نوزادتان برسانید.

ورزش در دوران بارداری

۲. ورزش در دوران بارداری

تحرک بدنی برای سلامت کلی بدن‌تان ضروری است و از اضطراب کاسته و جریان خون‌تان و در نتیجه حال روحی‌تان را بهبود می‌بخشد. در ضمن ورزش خواب‌تان را هم بهتر می‌کند. البته برای این کار بهتر است در کلاس‌های ورزشی مخصوص زنان باردار شرکت کرده یا روزانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با گام‌های ملایم پیاده‌روی کنید. البته در فضای نسبتا خنک ورزش کنید تا دمای بدن‌تان بیش از حد بالا نرود.

پیلاتس، یوگا، شنا و پیاده‌روی عالی هستند، اما یادتان باشد هر ورزشی را که می‌خواهید انجام دهید، قبل از آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

همچنین تمرین‌های مربوط به کگل انجام دهید. با این تمرین‌ها، عضلات کف لگن‌تان تقویت شده و زایمان‌تان را آسان‌تر می‌کند و از بروز بی‌اختیاری ادرار پیشگیری می‌کند. یکی از این تمرین‌ها گرفتن مثانه است به‌طوری که جلوی خروج ادرار را بگیرید. چند ثانیه عضلات مثانه‌تان را سفت بگیرید و سپس آن را در حالت استراحت قرار دهید. این کار را ۱۰ بار در روز انجام دهید.

۳. حذف مواد مضر در دوران بارداری

از مصرف موادی که شما را با خطر‌هایی مانند تولد نوزاد ناقص‌الخلقه، سقط جنین و دیگر مشکلات قرار می‌دهد پرهیز کنید. هرگز تنباکو، الکل و مواد مخدر مصرف نکنید. مصرف سیگار از مقدار اکسیژنی که باید به نوزاد برسد، می‌کاهد. حتی استفاده از مواد آرایشی مانند لاک پاک‌کن‌ها برای زنان باردار مضر است. اگر به مصرف یکی از مواد مضر اعتیاد دارید، حتما به پزشک‌تان بگویید و زیر نظر او بارداری‌تان را سپری کنید.

۴. انجام کار‌های روزمره در خانه در دوران بارداری

به گزارش جامعه ۲۴، انجام دادن برخی کار‌ها در منزل برای زنان باردار خطرناک است. مثلا، هرگز سرویس بهداشتی را خودتان تمیز نکنید، قرار گرفتن در معرض شوینده‌های شیمیایی سمی یا باکتری‌های موجود در محیط به شما و جنین‌تان صدمه می‌زند.

کار‌های روزمره زیر هنگام بارداری خطرناک و ممنوع است:
* بالا رفتن از نردبان یا پله
* استفاده از مواد شوینده خشن
* ایستادن طولانی کنار اجاق گاز

اگر هم می‌خواهید گوشت‌های خام را تمیز کنید، حتما دستکش به دست داشته باشید و پس از اتمام کار دست‌هایتان را کاملا بشویید.

۵. بررسی دارو‌ها در دوران بارداری

پیش از مصرف هر دارویی، چه دارویی که با نسخه تجویز می‌شود، چه دارویی که بدون نسخه می‌توان از داروخانه تهیه کرد، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. حتی از مصرف دارو‌های غیراستروئیدی ضدالتهاب مانند ایبوپروفن هم باید پرهیز کرد. مصرف هر نوع دارویی بدون توصیه پزشک خطر ابتلا به سقط جنین یا صدمه به رگ‌های خونی نوزاد را بالا می‌برد.

نوشیدن آب در دوران بارداری

۶. نوشیدن آب بیشتر در دوران بارداری

هنگام بارداری، خون‌تان از طریق جفت، اکسیژن و مواد مغذی ضروری را به جنین می‌رساند و مواد زاید و دی‌اکسید کربن را از بدن جنین دفع می‌کند. به همین دلیل حجم خون تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد که بتواند تمام این فعالیت‌های اضافی را انجام دهد؛ بنابراین با نوشیدن آب بیشتر، به این عملکرد کمک بیشتری می‌کنید.

در ضمن نوشیدن آب کافی از ابتلا به یبوست و هموروئید، عفونت مجرای ادرار، خستگی، سردرد، تورم و دیگر مشکلات دوران بارداری پیشگیری می‌کند.

۷. پرهیز از نور مستقیم خورشید در دوران بارداری

بارداری، پوست‌تان را در برابر نور خورشید بسیار حساس می‌کند و احتمال ابتلا به کلوآسما (افزایش رنگدانه‌ها در نقطه‌ای از پوست که به صورت لکه‌های تیره دیده می‌شود) و آفتاب‌سوختگی را افزایش می‌دهد. از ضدآفتاب‌های حاوی SPF۳۰ یا بالاتر استفاده کنید. در ضمن موقعی که در فضای باز هستید، علاوه‌بر استفاده از ضدآفتاب از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.

بایدها و نبایدهای دوران بارداری

۸. اهمیت به پاکیزگی در دوران بارداری

به گزارش جامعه ۲۴، شستشوی مرتب دست‌ها و بدن، شما را از ابتلا به باکتری‌های استرپتوکوک گروه B، بیماری پوست سرخی عفونی، ویروس سیتومگالوویروس و آبله مرغان دور نگه می‌دارد. این بیماری‌ها ممکن است موجب ناقص‌الخلقه شدن نوزاد یا مشکلات دیگر او شود.

۹. توجه به ویار بارداری

هنوز محققان علت واقعی ویار بارداری را نمی‌دانند و برخی بر این باورند وقتی بدن نوعی ماده مغذی را کم دارد، آن را طلب می‌کند؛ بنابراین تا جایی‌که ممکن است به ویار‌های گاه و بیگاه‌تان اهمیت بدهید.

۱۰. استراحت کافی

خواب شبانه ۸ ساعته را به هیچ عنوان از دست ندهید. اگر هم شب‌ها خواب راحتی ندارید، در روز بیشتر استراحت کنید. درضمن با مشورت پزشک می‌توانید خواب‌تان را تنظیم کنید.

با توجه به مسائل فوق و آگاهی‌های لازم درباره بارداری، مانند افسردگی پس از زایمان و بیماری‌های مربوط به دوران بارداری می‌توانید خود را در برابر آن‌ها آماده کرده و دوران بارداری و پس از آن را به سلامت بگذرانید.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان