تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۱۱ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

علائم و نشانه های افراد بسیار حساس

واژه حساس به معنی احساساتی، دل نازک، رقیق القلب، زودرنج، سریع التاثر، نازک دل، خطیر، مهم، حیاتی، درخور توجه و آلرژیک است. در این مقاله به بررسی ویژگی‌های افراد حساس می‌پردازیم و سرانجام راهکار‌هایی برای کاهش حساسیت ارائه می‌کنیم؛ هر چند بر این باوریم حساس بودن مزایایی هم دارد.

مشخصات افراد حساس

رویداد۲۴ تحقیقات نشان می‌دهد ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد بسیار حساس، ژن حساس بودن را به ارث برده‌اند.الاین آرون (Elain Aron) روان‌شناسی است که مطالعات گسترده‌ای روی این پدیده انجام داده و در تحقیقات خود از MRI مغز افراد بسیار حساس استفاده کرده است. او به این نتیجه رسید که این افراد نسبت به افراد معمولی، دریافت عمیق‌تری از صداها، احساسات و حتی حضور اشخاص دیگر دارند.

حساس بودن اگرچه ممکن است منجر به شنیدن عباراتی شود که مدام گوشزد می‌کند زیاد سخت نگیر، بیش از حد حساس هستید، اما یک ویژگی سالم و طبیعی بوده و مزیت‌های تکاملی متمایزی دارد.

اگرچه حساسیت بالا ژنتیکی است، اما تنها یک ژن منفرد ایجاد کننده آن نیست. در حقیقت دانشمندان به طور فزاینده‌ای دریافته اند که ویژگی مبتنی بر مجموعه‌ای کامل از ژن‌ها است نه فقط یکی دوتا از ژن ها.

مشخصات شخصیت حساس

شخصیت حساس نسبت به محرک‌های محیطی به شدت واکنش نشان میدهند؛ و به جزئیات بیشتری نسبت به افراد دیگر توجه میکنند. اگر شما یک HSP یا فرد بسیار حساس هستید، ممکن است احساس کنید که در حال رشد هستید؛ و در این گمان که چرا این قدر تحت تاثیر دنیای اطراف خود قرار گرفته‌اید؟! در حالی که دوستانتان می‌توانند بسیار آسانتر با آن کنار بیایند.

از آنجا که شخصیت شناسی افراد حساس HSP به شدت واکنش گرا است؛ اغلب احساس منزوی بودن را می‌پسندند. انگار که در مورد آن‌ها برای حساس بودن نکته‌ی اشتباهی وجود دارد. در حالیکه وقتی مردم متوجه می‌شوند که شما خیلی حساس هستید، غالبا و به طور ناخودآگاه به شما توجه کرده و از احساسات و واکنش‌های خود آگاهتان می‌کنند.

در حالی که یک HSP بودن ممکن است با سهم عادلانه خود از چالش‌ها همراه شود، اما سعی می‌کند از هر چیز به ظاهر بد فاصله بگیرد.

با استفاده از روش خاص خود برای پیدا کردن جایگاه تان در دنیا، و برای رساندن ویژگی‌های شخصیتی رشک آوری که به شما در برتری، و شکوفایی در هر رابطه‌ای کمک می‌کنند، می‌توانید زندگی بهتری داشته باشید.

خصوصیات مثبت افراد حساس

افراد خیلی حساس، طبیعتی بسیار عاطفی دارند.این فرد، مانند کسی است که هرکسی او را در شرایط سخت زندگیش می‌خواهد.

هیچ کس به اندازه یک شخص خیلی حساس، متوجه تغییرات حال و روحیه افراد نمی‌شود. آن‌ها نوعی ادراک درونی نسبت به پیرامون شان دارند که دیگران معمولا این دریافت را ندارند.

افراد خیلی حساس اولین کسانی هستند که ظریف‌ترین تغییرات را متوجه می‌شوند، مثلا اگر کسی مدل مویش را عوض کرده باشد یا دکور اتاق نشیمنش را تغییر داده باشد.


بیشتر بخوانید:ترفندهای کاربردی برای کنترل خشم


حساسیت زیاد، از شما یک نکته سنج کامل می‌سازد.اشخاص حساس، بسیار آگاه هستند و رفتار و عادات خوبی از خود بروز می دهند. چه در واگذار کردن یک صندلی در مترو باشد چه باز نگه داشتن در برای کس دیگر. همچنین اگر کسی مبادی آداب نباشد، زود متوجه می شوند.

خصوصیات منفی افراد حساس

افراد حساس، وقتی که کار‌های زیادی را باید در مدت زمان کوتاهی انجام دهند حتی اگر از نظر فنی زمان کافی برای انجام همه کار‌ها را هم داشته باشند، باز هم احساس غرق شدن و تشنج روحی می‌کنند.

یادگیری نه گفتن برای اچ اس پی‌ ها یک چالش و در عین حال یک ضرورت است، زیرا آن‌ها از خواسته‌های دیگران احساس ناراحتی نمی‌کنند، به ویژه به این دلیل که در صورت نیاز به نه گفتن، اچ اس پی‌ها بهتر از دیگران می‌توانند ناامیدی دوستان خود را احساس کنند.

افراد بسیار حساس مستعد استرس ناشی از مقایسه اجتماعی هستند.از آنجا که اچ اس پی‌ها بی رحم‌ترین منتقدان خود هستند، بیشتر مستعد نشخوار فکری و شک به خود هستند. اگر مرتکب اشتباه شرم آور شوند، مدت‌ها با به خاطر آوردن آن نسبت به افراد عادی احساس خجالت بیشتری می‌کنند.

علت حساس بودن زنان

کافی است تغییری هرچند کوچک در اطرافیان یا محیط اطراف رخ دهد، زنان زود متوجه می‌شوند. در عین حال اگر کسی کوچک‌ترین حرفی بزند که حتی هیچ منظوری نداشته باشید آن‌ها با دقت و نکته سنجی خود متوجه آن خواهند شد و حتی ممکن است از تغییر لحن دیگران بر علیه خودشان سناریو بسازند.

سندرم پیش از قاعدگی نیز می تواند علت  فزونی زودرنجی در زنان باشد.سندرم پیش از قاعدگی (PMS) نمونه‌ای از عدم تعادل هورمونی شایع است که می‌تواند منجر به تغییرات خلقی و تحریک پذیری شود.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) بسیار شایع است و بیش از ۹۰ درصد از افراد علائم PMS را در یک یا دو هفته قبل از قاعدگی گزارش می‌کنند.

راه‌های کاهش زودرنجی و حساس بودن

‌می‌دانید که بسیاری از افراد با خنده و بی‌خیالی می‌توانند حال خود را خوب کنند و از شر احساسات منفی خلاص شوند، اما افسوس که این کافی نیست. موارد زیر می تواند به کاهش احساس زودرنجی کمک کند:

ورزش منظم
تنظیم رژیم متعادل، غنی از غذا‌های کامل مانند میوه و سبزیجات و غذا‌های فرآوری شده کم
حفظ برنامه خواب منظم
تمرین تکنیک تنفس دیافراگمی
تمرین مدیتیشن
صحبت با دوستان و اعضای خانواده مورد اعتماد
مراجعه به کلینیک‌های خدمات درمانی روانشناسی و مشورت با روانشناس
یادداشت احساسات روزانه برای پیگیری تغییرات خلقی و محرک‌ها

و یادتان باشد در کنار این فهرست، مهربانی با خودتان راه قدرتمندی برای آرام کردن احساسات شدید شماست. با خودتان صادق باشید، قبول کنید زودرنجید و بپذیرید زودرنجی ویژگی ناخوشایندی است.

حالا تصور کنید شخصی که واقعا برایش مهم هستید شما را در آغوش گرفته است. این شخص می‌تواند خود شما باشد. حالا حتما آرام‌تر هستید.

وقتی حس کردید دیگر از آن احساس ناخوشایند زودرنجی و ناراحتی شدید خبری نیست، با مهربانی و شفقت همه چیز را بازبینی و بررسی کنید که چه چیزی شما را ناراحت کرده و آیا واقعا این موضوع ارزش رنجش و به‌هم‌ریختگی شما را دارد؟!

همین‌طور که دارید روی نکات بالا کار می‌کنید، به یاد داشته باشید کلید رشد به عنوان یک آدم بسیار حساس، بیش از هر چیز این است که بدانید حساس بودن با تمام چالش‌ها و قوت‌هایش کاملا طبیعی‌ست.

از ذهن ژرف‌نگرتان استفاده کنید تا به ادراک عمیق دست یابید و با خودآگاهی بر اتفاقات مثبت و ممکن‌ها تمرکز کنید.

از جسم بسیار حساستان استفاده کنید تا متوجه عواطف و حس‌هایتان بشوید و تا جای ممکن در محدوده بهینه برانگیختگی‌تان بمانید.

از آگاهی ژرف خود استفاده کنید و با هرچه شما را در هم می‌شکند رقصان باشید، حتی اگر برای خیلی‌ها عجیب و غریب باشد. به یاد داشته باشید جایی کسان دیگری در حال رقصیدن با شما هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روانشناسی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
هما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
0
0
بسیار عالی بود و از تلاش و زحمات بی دریغ و روشنگری های شما سپاسگزاریم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان