تاریخ انتشار: ۰۲:۴۴ - ۰۹ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اعتراضات پس از فوت مهسا امینی در شهرهای ایران چگونه پیش می‌رود؟

اگر بخواهید روایتی از اعتراضات ۱۴۰۱ پس از درگذشت مهسا امینی بشنوید؛ دو روایت بسیار عجیب است؛ یکی در شبکه‌های فارسی زبان خارج کشور، تقریبا همه شهر‌ها تسخیر شده و کار تمام است. دیگری در صداوسیما که گویا هیچ اتفاقی رخ نداده است. اما واقعا در ایران چه خبر است؟

اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی

رویداد۲۴  از روز ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ پس از درگذشت مهسا امینی دختر کرد اهل سقز که توسط گشت ارشاد بازداشت شده بود، اعتراضاتی در ایران شکل گرفت که تا امروز ادامه دارد؛ اعتراضاتی بی‌سابقه که به ایرانیان مقیم کشورهای خارج نیز سرایت کرد و در چند کشور از جمله انگلستان، سوئد، فرانسه، کانادا و ... معترضان مقابل سفارت ایران تجمع کردند.

اعتراضات در روزهای نخست با تجمعات تقریبا گسترده‌ای انجام می‌شد و در مواردی به خشونت هم کشیده شد تا آنجا که به بنا به اعلام رسمی ده‌ها تا کنون جان باخته‌اند و تعداد زیادی نیز مجروح شده‌اند. اگر به شبکه‌های فارسی‌زبان خارج کشور مراجعه کنید، تقریبا تمام شهرها به دست معترضان افتاده و تمام خیابان‌های شهر صحنه درگیری نیروهای امنیتی با معترضان است! در صداوسیمای جمهوری اسلامی هم البته همه چیز آرام است و هیچ خبری از هیچ اعتراضی در هیچ جای کشور نیست. در این شرایط برای بسیاری از مردم این سوال پیش آمده که بدانند وضعیت کنونی چگونه است و در شهرهای مختلف چه خبر است و واقعا چه خبر است.

اعتراضات مردم پس از مرگ مهسا امینی

واقعیت آن است که از دو سه روز گذشته تقریبا در تهران اعتراضات پایان یافته و به جز شعارهای شبانه از پشت‌بام‌ها و پنجره‌ها، خبری از اعتراضات خیابانی نیست. البته در خیابان‌های اصلی نیروهای یگان ویژه حضور بسیار پررنگی دارند. نیروهای امنیتی در مناطقی مانند میدان توحید، میدان ولیعصر، نارمک، میدان انقلاب، پارک وی، چهارراه ولیعصر، خیابان کارگر و مکان‌هایی که امکان تجمع وجود دارد، مستقر هستند. مشاهدات خبرنگار رویداد۲۴ نشان می‌دهد ماموران امنیتی حتی برخی عابرانی که با کیف دستی یا کوله‌پشتی در منطقه تردد می‌کنند را هم بازرسی می‌کنند.

اگرچه تا روز جمعه خبری از اعتراضات نبود اما از روز شنبه، مقابل دانشگاه تهران شلوغ شده است. مشاهدات خبرنگار رویداد۲۴ در آن منطقه نیز نشان می‌داد بیشترین حجم ماموران امنیتی و آمبولانس و نیروهای گارد ویژه در مقابل میدان انقلاب و دانشگاه تهران است.

وزارت اطلاعات ایران معتقد است لیدرهای اعتراضات عضو سازمان مجاهدین خلق و کومله و پژاک هستند. چنانچه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «۴۹ نفر از عوامل و مرتبطین گروهک منافقین و ۷۷ نفر از عوامل کومله، دموکرات، پاک، پژاک بازداشت شده‌اند.»

با اینکه وزارت اطلاعات بر این باور است که لیدرهای اعتراضات ماهیت سازمانی دارند، اما سردار نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه معتقد است که معترضان از خانواده‌های اوباش خیابانی و معتادی هست که گل و مواد مخدر می‌کشند: «سرخوردگان اجتماعی، کسانی که در تحصیل یا کسب و کار یا حفظ کانون خانواده شکست خورده بودند بچه‌های خانواده‌های فروپاشیده اوباش خیابانی و آلوده شدگان به اعتیاد حشیش و ماده مخدر گل را از طریق فضای مجازی شناسایی کرد و در همان فضا آن‌ها را سازمان داد و بد اخلاق‌ترین و بدسابقه‌ترین افراد مشهور هنری و ورزشی را که سابقه بداخلاقی‌ها و کتک کاری‌های مفصل در میدان ورزش داشتند یا ناهنجاری‌های شدید در زندگی فردی هنری با ازدواج‌های مکرر شکست خورده، طلاق و شکایت‌های قضایی داشتند استفاده کند.»

خبرگزاری فارس هم در گزارشی که از اعتراضات منتشر کرده، نوشته معترضان نسبتی با سازمان مجاهدین خلق ندارند: «همین همراهی در یک ساعت اول و شنیدن نوع حرف‌های آنها مشخص می‌کرد اینها نسبتی با گروهکی‌هایی که بارها وصف حالشان را شنیده بودم، ندارند.»

اگرچه فعلا اعتراضات مردم در تهران تقریبا پایان یافته، اما ظاهرا نیروهای خارج از کشور تلاش دارند با حفظ اعتراضات و تجمع مقابل سفارتخانه‌ها، فضایی ایجاد شود که موج اعتراض و حضور خیابانی و اعتصاب در ایران کاهش نیابد. با این حال ظاهرا نه تجمعاتِ خارج از کشور، بلکه اقدامات درونِ کشور، عاملی است که خشم معترضان افزایش یابد؛ چنانچه از روز گذشته شروین حاجی پور خواننده‌ای که در عصر جدید شناخته شد، به خاطر خواندن یک ترانه اعتراضی بازداشت شده است. همچنین خبر رسید که حسین ماهینی بازیکن پیشین فوتبال ایران به خاطر توییت‌هایش در حمایت از اعتراضات بازداشت شده است. خبر بازداشت کاوه رضایی فوتبالیست تیم ملی نیز روز گذشته شنیده شد. به این ترتیب نشان داده شد که حتی متمدنانه‌ترین و مدنی‌ترین شکل اعتراض (خواندن یک ترانه انتقادی یا پست یک توییت انتقادی) هم تحمل نمی‌شود.

البته خبرگزاری تسنیم امروز مدعی شده که بخش عمده دانشجویانی که در چند روز اول اعتراضات در تهران بازداشت شده بودند، با حضور مسئولان و نمایندگان دانشجویی آزاد خواهند شد.

جو همه شهرهای ایران البته همچون تهران نیست و در برخی شهرها اتفاقات بسیار تلخی رقم خورده است؛ از جمله در زاهدان که کار به درگیری مسلحانه کشیده شده است. خبرگزاری ایرنا نوشت که عده‌ای در نزدیکی مسجد مکی زاهدان تجمع و اقدام به تیراندازی کرده‌اند. استاندار سیستان و بلوچستان هم در پی این اتفاق خبر داد که «۱۹ نفر کشته و ۲۰ تن زخمی شدند.» آنگونه که ایرنا نوشته یکی از جان‌باختگان سیدعلی موسوی فرمانده اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان بوده است.

در شهرهای دیگر، قم، سنندج، اردبیل و دزفول جوی سنگین‌تر از سایر شهرها داشتند. همچنین تسنیم گزارش کرده که روز گذشته در شیروان در خراسان شمالی، منزل و دفتر امام جمعه و ساختمان حوزه علمیه به آتش کشیده شد. پیش از این گزارش شده بود که دفتر نمایندگی امر به معروف و نهی از منکر استان نیز به آتش کشیده بود.

در زنجان نیز اعتراضات گسترده شده بود اما امروز جو آرام بود و ابوالفضل رفیعی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان خبر داد که لیدرهای اعتراضات را بازداشت کرده‌اند. در استان لرستان، محمد رزم ‌رئیس‌کل دادگستری لرستان از دستگیری ۱۲۰ نفر به اتهام اخلال در نظم و امنیت خبر داده است. 

علیرضا قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی روز گذشته خبر داده که «شیشه ۳۲۳ بانک دچار شکستگی شیشه شده است. همچنین ۱۶ شعبه تخریب کامل شده و ۲۱ شعبه نیز تخریبی بین ۲۰ تا ۴۰ درصدی داشته‌اند.»

ماهیت اعتراضات در ایران

ماهیت اعتراضات ۱۴۰۱ ایران را در واقع می‌توان به جنبش‌های «اینترسکشنال» نامید که به نوعی همه لایه‌های اجتماعی با طبقات مختلف و اصناف و گروه‌های اجتماعی را در برمی‌گیرد؛ گروه‌هایی که به وضعیت کنونی خود انتقاد دارند و به یکدیگر می‌پیوندند. اگرچه یک وجه اینگونه اعتراضات، گسترده بودن آن است، اما وجه دیگر آن، قابلیت سرکوب شدید این اعتراضات است؛ چنانچه در اینگونه «جنبش‌های بی‌سر» که بدون رهبری انجام می‌شود، هیچ اتحادیه و صنف و سندیکایی برای پیگیری تلفات و خسارت وجود ندارد به همین دلیل سرکوب آنها بسیار راحت‌تر است؛ چنانچه در اعتراضات آبانماه ۹۸ یا حتی اعتراضات سال ۹۶ تعداد بسیار زیادی کشته شدند که هیچگاه حاکمیت لازم ندید حتی رسما این تعداد را اعلام کند!

جنبش‌های «بی‌سر» که به نوعی «قیام کور» محسوب می‌شوند، فاقد تشکیلات سازمان‌یافته هستند و وظیفه معترضان مشخص نیست بنابراین فقدان برنامه‌ریزی تشکیلاتی باعث می‌شود اعتراضات پس از چند روز با تلفات سنگین پایان یابد؛ چنانچه در سال‌های ۹۶ و ۹۸ نیز چنین شد. با این حال حقیقت آن است که چون حاکمیت مشکل را درباره آن «مطالبه خاص» حل نکرده، احتمال بروز اعتراضات بعد از گذشت مدتی دیگر نیز وجود دارد. 

در حقیقت چون حاکمیت توان حل مسئله و برطرف کردن یک مشکل را ندارد، تمایلی به اعتراض ندارد و در رفتاری عجیب، معترضان را به سازمان مجاهدین خلق و اسرائیل و ... منسوب می‌کند. فیاض زاهد کارشناس مسائل سیاسی در تحلیل اعتراضات می‌گوید: «در همه کجای دنیا بر اساس یک سنت دیرینه سیاسی تظاهرات خیابانی یک عاملی است برای نشان دادن اعتراضات مردم و به معنای براندازی نظام نیست، اما متاسفانه عادت داریم یک پدیده عادی که در همه کجای دنیا وجود دارد را به یک مسئله امنیتی تبدیل کنیم.»

اعتراضات ۱۶ مهر ۱۴۰۱

آخرین روز اعتراضات در ایران روز  ۱۶ مهر ۱۴۰۱ برگزار شد که تجمعات از مقابل دانشگاه تهران آغاز شد.باشگاه خبرنگاران وابسته در توضیح اعتراضات نوشت «تجمع از مقابل درب دانشگاه تهران آغاز شد و تا مقابل دانشکده ادبیات هم کشیده شد.»

در توضیح این گزارش آمده که معترضان شعارهای ساختارشکنانه سر داده‌اند. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی به شدت در مراکز اصلی شهر حضور دارند.

شب  ۱۶ مهر نیز تجمعاتی در منطقه نازی آباد برگزار شد که با سایر تجمعات متفاوت بود. در فیلم‌های منتشر شده مشخص است که نیروهای امنیتی معترضان را اسکورت می‌کنند و آنها شعار می‌دهند. این نخستین اعتراضاتی است که در روزهای اخیر به رسمیت شمرده شده است. عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان با انتشار فیلمی که از نازی آباد منتشر شده، نوشته که این اعتراضات باید به عنوان الگو استفاده شود.

پس از ادامه تجمعات، شهرداری تهران اقدام به جمع‌آوری سطل‌های زباله کرده است. ظاهرا دلیل جمع‌آوری سطل‌های زباله این بوده که توسط معترضان به آتش کشیده نشود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۲
121
|
Germany
|
۰۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
1
21
هیچ کانکتی بین حاکمان مردم وجود نداره.هیچ درک درستی از جامعه و واقعیات و نیازهای و خواسته های اجتماعی_سیاسی_ اقتصادی و... جامعه که طیف وسیعی از آن را جوانان و نوجوانان تشکیل میدهند ندارد. همان راهی که شاه طی کرد و به بن بست رسید آنها طی میکنید.با تفاوت اینکه محمد رضا اواخر کار فهمید!
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
3
26
صداوسیما شده مثلﻣﺤﻤﺪ ﺳﻌﯿﺪ ﺍﻟﺼﺤﺎﻑ سخنگوی حزب بعث عراق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
13
11
پریروز 30 دختر دانش آموز به وسیله عوامل آمریکا در کابل شهید شدند ، چرا عکسهای آنها کار نمی کنید؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
کابل به ماچه ما اینجا پول نداریم نون بخریم ...
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
14
11
حوادث امروز زاهدان 100 درصد فقط به خاطر جنایت های تروریست ها مورد حمایت آمریکا و متحدانش بوده است
شهادت مسئول اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان به دست تروریست‌های مسلح مورد حمایت آمریکا و متحدانش بوده است.
گروهک تروریستی «جیش‌الظلم مورد حمایت آمریکا و متحدانش» مسئولیت حادثه در زاهدان را برعهده گرفت

اعتماد دولتمردان و مسئولان و نمایندگان مجلس در این مدت 9 سال در مذاکره به آمریکا جنایتکار و کشورهای اروپایی جنایتکار، حمایت از این جنایتکاران بوده است.
آمریکا جنایتکار و کشورهای اروپایی جنایتکار از سال 1332 تاکنون با ملت ایران دشمن هستند و هم در امور داخلی ایران دخالت و مداخله می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
آمریکا جنایتکار و کشورهای اروپایی جنایتکار از سال 1357 تاکنون با حکومت نظام جمهوری اسلامی ایران دشمن هستند و هم در امور داخلی ایران دخالت و مداخله می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
بیانیه‌های آلمان و آمریکا درباره حمله ایران به مقر گروهک‌های تروریستی نشان داد که آلمان و آمریکا از گروه های تروریستی در اقلیم کردستان عراق همه جانیه کمک، حمایت و پشتیبانی می کنند.
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
10
8
مقاله منصفانه ای بود . ولی باید ذکر کنم که از امروز که در دانشگاه ها تجمع داریم ، تهران دوباره شلوغ می شود . و اصولاً مشکل آن بود که با این وضع اینترنت هر روز نمی شود خبر رسانی کرد که کجا جمع شوید ، ولی فراخوان ها برای چند روز بعد ( مثل این دفعه که از ۲ روز قبل فراخوان شنبه دادند ) بسیار تاثیر گذار خواهد بود . بخصوص که نزدیک هر کسی در تهران یک دانشگاه وجود دارد
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
3
11
ممنون از رویداد 24.تنها سایت خبری باوجود این روزها
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
17
7
۱۴۰۱/۰۷/۰۹ - ۱۰:۴۴
گروه های تروریستی با دستور مستقیم آمریکا دست به اقدامات تروریستی می زنند.
گروهک تروریستی جیش الظلم و با کمک مالی عربستان سعودی و متحدانش در مرزهای پاکستان و ایران فعایت می کنند و هم دست به اقدامات تروریستی می زنند.
در حادثه تروریستی روز جمعه در زاهدان 19 تن جان خود را از دست دادند.
اشرار و تروریست های مسلح وابسته به استکبار جهانی و مزدوران جیش الظلم و با کمک مالی عربستان سعودی در زاهدان فعالیت می کنند
کسانی که قصد تصرف پاسگاه را داشتند تروریست بودند و این افراد در ادامه اقدام به آتش زدن اموال عمومی کردند؛ این افراد چند فروشگاه زنجیره ای متعلق به مردم را غارت کردند و آتش زدند و به بانک ها و مراکز دولتی نیز آسیب رساندند.
اشرار و تروریست های مسلح وابسته به استکبار جهانی و مزدوران جیش الظلم و با کمک مالی عربستان سعودی در زاهدان فعالیت می کنند.
آمریکا و متحدانش هنوز هم به طور مستقیم از تروریست های داعش و سایر گروه های تروریستی در افغانستان و منطقه خاورمیانه حمایت می کنند.
oops
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
1
13
دلیل اصلی این نوع نفهمیدن و اصرار به نفهمیدن اینه که مسولین جایگاه خودشونو نمی دونن ، براشون جا افتاده که صاحبان مملکت و مردم هستند در صورتی که باید بدانند که نوکران و خادمان مردمند، مردم اینها رو روی کار اوردند که رفاه و اسایش براشون فراهم کنند. این مردم هستند که تصمیم می گیرند چه بپوشند چه بخورند کی شاد باشند و کی ناراحت ، مسولین حق ندارند برای ولی نعمتان خودشون تعیین تکلیف کنند.
این کج فهمی خاصیت حکومتهای مستبد است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
9
2
رویداد24 یا نفوذی یا فرصت طلب لذا باید بداند هرکه با آل علی در افتاد ورافتاد
اما یک نکته چرا نمی ترسد؟
ترس ؟به نظر من امام خامنه ای خوب گفت تسلیم نشدن باعث ترس رویداد24 است شهادت باعث ترس آنهاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
برادر من به آل علی چه ربطی داره بحث اعتراضه به یکسری مسایل
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
11
3
از سال 1918 تاکنون برای همه مردم دنیا ثابت شده که در هر جای دنیا جنایتی رخ می دهد دست آمریکا جنایتکار در کار است.
از سال 1918 تاکنون برای همه مردم دنیا ثابت شده که در هر جای دنیا جنایتی رخ می دهد دست اروپا جنایتکار در کار است.
از سال 1918 تاکنون برای همه مردم دنیا ثابت شده که در هر جای دنیا جنایتی رخ می دهد دست اسرائیل جنایتکار در کار است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
3
1
كشته های زیاد سال 96 و 98؟؟؟؟ تو از شبكه های سعودی هم دروغگوتری
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
0
9
اگه حاکمان درک درستی از خواسته های مردم نداشته باشند و با انگ زدن و نمک به زخم مردم پاشیدن بکار خود ادامه دهند باید بزودگی شاهد پایان کار خود و خداحافظی با منصب خود باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
دقیقا
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
5
1
آتش زدن پرچم و قرآن مساجد کار اغتشاشگران و منافقین مورد حمایت آمریکا و متحدانش بوده است.
آمریکا و متحدانش دشمنان آشکار حکومت نظام جمهوری اسلامی و هم ملت ایران هستند.
در هر جای منطقه خاورمیانه و جهان جنایتی رخ می دهد دست عربستان سعودی جنایتکار در کار است.

چرا دولت ناتوان با استناد به کتاب خاطرات خانم کلینتون و اظهارات ترامپ در دوره تبلیغات انتخابات مبنی بر ایجاد و حمایت از گروهکهای تکفیری داعش به مجامع بینالمللی شکایت نمیکند؟ هرچند شاید ترتیب اثر ندهند ولی باید ملتهای دنیا بدانند که این ادعای مبارزه با تروریسم توسط غربیها به سخره گرفتن جهان است چرا که سردمداران تروریسم دولتی شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی و همقطاران آنهایند نه جمهوری اسلامی. چطور آنها با توسل به مسائل دروغ توسط دادگاههای خود، جمهوری اسلامی را متهم و تقاضای خسارت میکنند!
ملت عراق چگونه می تواند با عربستانی دوستی کند که 5 هزار تروریست انتحاری به عراق فرستاده استعراقی ها چگونه می توانند ایستادگی ایران در کنار آن ها و بازکردن درب انبارهای سلاح خود برای مبارزه با داعش را فراموش کنند.
یک مسئول آمریکایی آشکارا اعلام کرد که هدف جنگ و تجاوز به سوریه و منطقه سرقت نفت و منابع آن است.
دولت های مختلف آمریکا درک کرده اند که ایران قدرتمند است به همین خاطر نتواستند به آن حمله کنند و براین اساس آمریکایی ها بر حوادث داخلی ایران امید بسته اند.
وقتی که برخی افراد بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت با دریافت پول از بیگانگان به حکومت نظام جمهوری اسلامی و هم ملت ایران اهانت و خیانت می کنند پس از دشمنان چه انتظار داریم
بیانیه‌ غربی‌ها جنایتکار درباره حمله به مقر تروریست‌ها در کردستان عراق نشان داد و ثابت کرد که غربی ها جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر از تروریست ها در عراق همه جانبه حمایت می کنند.
به مزدوران وابسته به آمریکا و متحدانش پاسخ قاطع خواهیم داد
که پاسخ قاطع به مزدوران وابسته به آمریکا و متحدانش خواهیم داد.
آمریکا و متحدانش هنوز هم به طور مستقیم از داعش و سایر گروه های تروریستی در عراق و منطقه خاورمیانه حمایت می کنند.
دولتمردان ایرانی متاسفانه در مذاکره، توافق هسته ای، برجام، مذاکرات وین وغیره به حکومت نظام جمهوری اسلامی و هم ملت ایران خیانت کردند.
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
0
5
کسی دیگه صدا و سیمای میلی رو تماشا نمیکه
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
3
0
چرا دولت ناتوان با استناد به کتاب خاطرات خانم کلینتون و اظهارات ترامپ در دوره تبلیغات انتخابات مبنی بر ایجاد و حمایت از گروهکهای تکفیری داعش به مجامع بینالمللی شکایت نمیکند؟ هرچند شاید ترتیب اثر ندهند ولی باید ملتهای دنیا بدانند که این ادعای مبارزه با تروریسم توسط غربیها به سخره گرفتن جهان است چرا که سردمداران تروریسم دولتی شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی و همقطاران آنهایند نه جمهوری اسلامی. چطور آنها با توسل به مسائل دروغ توسط دادگاههای خود، جمهوری اسلامی را متهم و تقاضای خسارت میکنند!
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
3
0
شرم آور و تاسف بار است که برخی جوانان بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت داخل کشور در شبکه‌های مجازی و غیره با دشمنان درجه یک ملت ایران و دشمنان درجه یک حکومت نظام جمهوری اسلامی همه جانبه همکاری می کنند.
اغتشاشگران جنایتکار و با کمک، هدایت، مدیریت، نظارت، حمایت و پشتیبانی آمریکا و متحدانش جنایت کردند، آدم کشند و هم دست به اقدامات تروریستی زنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
2
0
ارتش آمریکا با کمبود شدید نیرو مواجه است
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
3
1
یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ۲۲:۵۳:۳۳
دیگر هیچ کس نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیر انسانی آمریکا و متحدانش در افغانستان، عراق، لیبی، سوریه، یمن و منطقه خاورمیانه و جهان سرپوش بگذارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
0
5
چگونه پیش می رود ؟! رویداد از همه بهتر خبر داره
نظرات شما
پیشخوان