تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

ترفندهای کاربردی برای کنترل خشم

تحریک‌پذیری و احساس خشم و عصبانیت از سخت‌ترین و بدترین احساساتی است که انسان با آن روبه‌رو می‌شودو تجربه اش می‌کند. افراد معمولا پس از خشم و عصبانیت دچار ندامت و پشیمانی می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم ضمن آشنایی با مفهوم خشم به راهکار‌هایی بپردازیم تا بتوانیم روی خود کنترل داشته باشیم و به سرعت از کوره درنرویم.

ترفندهای کنترل خشم

رویداد۲۴ خشم و عصبانیت هم جزو  احساسات  عادی انسانیست با این تفاوت که افراد دوست ندارند آن را تجربه کنند، به قول سعدی: " به خشم رفتم و باز آمدم به مسکینی" اما به‌هر روی این حس هم مانند دیگر احساسات آدمی اجتناب‌ناپذیر است.

کنترل خشم چیست؟

با کنترل کردن خشم می‌توان با احساس بهتری داشت و به حل مشکلات و ناملایمات پرداخت و روابط بهتری با دیگران داشت تا آن‌ها نیز پاسخگوی بهتر نیاز‌های ما باشند.

خشم، فقط در صورت عدم کنترل می‌تواند به حسی مخرب و ویرانگر تبدیل شده و پیامد‌های ناگواری در زندگی فرد داشته باشد. برای سنجش شدت احساس خشم و میزان مستعد بودن به آن و بررسی چگونگی نشان دادن واکنش هنگام خشم می‌توان از آزمون‌های فیزیولوژیکی یا پرسشنامه‌های ارزیابی کنترل خشم استفاده کرد.

مدیریت خشم یا مهار خشم در واقع مهارتی است که فرد برایش آموزش می بیند و در خود تقویت می‌کند تا در مواقع مواجه شدن با خشم و عصبانیت بتواند آرامش و خونسردی خود را حفظ کند و رفتار و واکنش مناسبی از خود بروز بدهد.

در واقع مدیریت خشم عکس العملی است که فرد در حالت عصبانیت در کنترل خود دارد. اجتناب از خشمگین شدن و خشم امکان پذیر نیست بنابراین فرد باید سعی کند روش‌های مدیریت و کنترل خشم را آموخته و با تمرین، آن‌ها را بهبود بخشد و در نتیجه از آسیب‌هایی که در هنگام خشم ممکن است رخ دهد بکاهد.

نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که مدیریت خشم نباید با سرکوب و مهار خشم اشتباه گرفته شود. تعریف مهارت کنترل خشم در واقع شناسایی علت دقیق خشم و برطرف کردن آن علت است به نحوی که باعث آرام شدن شخص می‌شود.

کنترل خشم در زنان

کنترل خشم در زنان

در راستای آشنایی بیشتر با روش‌های کنترل خشم در زنان بهتر است از سلامت فیزیکی خود به عنوان یک خانم مطمئن شوید، مشکلات خود را بدانید، و از مشاوران و متخصصان حرفه‌ای این حوزه کمک بگیرید.

پزشک متخصص با بررسی ویژگی‌های فیزیکی، روحی یا حتی رفتاری شما می‌تواند به شما بگوید که براساس چه راهکار‌هایی در جهت مدیریت خشم خود به عنوان یک زن دست به کار شوید.این مسئله در خانم‌ها هم خود را به خوبی نشان می‌دهد. چرا که آن‌ها نیز تغییرات جسمانی زیادی را تجربه می‌کنند، که مهم‌ترین آن قاعدگی است.

از این رو، اگر راه‌های کنترل خشم در زنان مورد توجه قرار نگیرد، منجر به استرس و اضطراب زیاد در آن‌ها خواهد شد. در نتیجه این اتفاق، احتمال بروز بیماری جسمی زیر در آینده دور از انتظار نخواهد بود.

به دلیل اجتماعی بودن انسان‌ها، خیلی زنان خشم شان را به طور غیر مستقیم و به صورت ترش رویی و طعنه آمیز نشان می‌دهند، واگر بخواهند خشم شان را پنهان کنند علائم خشم به صورت سفت عضلات شانه شان، درد در ناحیه گردن، تپش قلب، حملات اضطرابی، پر خوری عصبی و بروز تمایلات و عادت‌های وسواس گونه خودشان را نشان میدهند.

زنان میتوانند یاد بگیرند که آگاهانه و به صورت سازنده خشم شان را بیان کنند.

بعضی از زنان احساس خشم خود را درون خود نگه می‌دارند، بعضی دیگر به طور عملی خشم را بروز می‌دهند و به شدت بروز میدهد که ممکن است به صورت حمله به طرف مقابل روی آورند.

زنانی که اغلب خشم خود را مستقیم نشان نمیدهند بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند.

کنترل خشم در برابر کودکان

کنترل خشم در برابر کودکان

گاه کنترل خشم در برابر کودک مخصوصا زمان‌هایی که پدر و مادر خسته هستند، سخت‌ترین کار دنیا می‌شود. شاید شما هم برخی روز‌ها نتوانید در مقابل کار‌ها و اشتباهاتی که کودکتان انجام می‌دهد با آرامش با او رفتار کنید.

اما اگر به رفتار کودک تان فکر کنید، متوجه می‌شوید که این لجبازی و فریاد زدن‌ها را از خود شما یاد گرفته است. قبل از تنبیه ابتدا کار‌های او را مرور کنید. هرچه قدر که کودک عصبانیت شما را در مقابل خودش ببیند، در آینده او نیز همین رفتار را خواهد داشت؛

به قول سعدی بزرگ: "تو گر خشم بر وی نگیری رواست/ که خود خوی بد دشمنش در قفاست ..."

نابراین پیش از آن که الگویی غلط برای فرزندتان باشید، مهارت‌های والدگری و کنترل خشم را در خود پرورش دهید. همان‌گونه‌که اشاره کردیم تلاش کنید موقعیت‌ها و یا حتی کسانی‌که سبب خشمگین شدن شما شده‌اند شناسایی کنید نسبت به آن‌ها فکر کنید و در مورد آن‌ها و چیز‌هایی که در بروز و ایجاد خشم در شما تاثیرگذار بودند فهرستی تهیه کنید.

ممکن است به این نکته پی ببرید هنگامی بیش‌تر خشمگین شده‌اید که خسته و بی‌خواب و یا حتی گرسنه بوده‌اید بنابراین این نتیجه‌گیری می‌تواند به شما این موضوع را گوشزد کند که نباید خود را در این موقعیت‌ها قرار دهید.

برنامه کنترل خشم

برنامه کنترل خشم

ممکن است به این نتیجه برسید که گفتگو در مورد موضوعات مورد بحث و چالش‌برانگیز در محیط و بافت خانه شما را ناراحت می‌کند پس می‌توانید این کار را در مکان‌های عمومی و به هنگام قدم‌زدن انجام دهید.

باید بدانید خشم یک احساس ابتدایی نیست درواقع پس از احساس دیگری مانند اضطراب، اندوه، افسردگی، پشیمانی، درد یا ناامیدی به‌وجود می‌آید و اگر این احساس درمان نشوند و مورد توجه قرار نگیرند خشم بروز پیدا می‌کند. پس دقت داشته باشید در ابتدا باید احساس اولیه را پیدا و درمان کنید.


یشتر بخوانید: پنج ماده غذایی اثرگذار بر کنترل خشم


افراد هنگامی‌که خشمگین می‌شوند رفتار‌ها و کار‌هایی انجام می‌دهند. باید بتوانید برای آن‌ها جایگزین پیدا کنید و آن رفتار‌ها را ترک کنید.

اگر به هنگام خشم فریاد می‌زنید و یا ناسزا می‌گویید و هرچه دم دستتان است پرت می‌کنید و یا می‌شکنید باید از این پس تلاش کنید رفتار‌هایی را جایگزین این کار‌ها کنید. یکی از این رفتار‌ها می‌تواند ترک‌کردن محیط باشد.

کوشش کنید از این پس هنگامی‌که خشمگین می‌شوید پیش از هر کاری محیط را ترک کنید. این کار را باید در نخستین لحظه‌ای که حسِ خشم بر شما ظاهر می‌شود انجام دهید و هیچ‌گونه بهانه‌ای برای آن نیاورید.

می‌توانید به تراس یا دستشویی بروید و اگر موقعیت خارج‌شدن را دارید بلافاصله بیرون روید این‌گونه می‌توانید روی فضای بیرون مانند مردم و عابران و مغازه و و مانند آن تمرکز کنید و از بحث و جدل فاصله بگیرید.

می‌توانید بازی کنید. به هنگام خشم برای خود بازی داشته باشید تا با بروز علائم آن به‌سرعت آن را انجام دهید.

ورزش‌ کردن از دیگر کار‌های جایگزین است که می‌توانید برای این‌گونه مواقع از آن بهره ببرید. دویدن می‌تواند در این حالت ورزش بسیار مناسبی باشد.

دقت داشته باشید تمامی این کار‌ها شاید در ابتدا شدنی به نظر نرسد، اما شما می‌توانید با کمی تمرین به آن‌ها به مرور دست پیدا کنید و کم‌کم به هنگام خشم به شکل درست‌تری عمل کنید.

توجه داشته باشید هیچ‌کس یک شبه تغییر نمی‌کند پس از خود چشم‌داشت این را نداشته باشید که با کمی تمرین و از بار بعد که خشمگین می‌شوید به درست‌ترین شکل ممکن عمل کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روانشناسی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
0
0
اولا که مردها هم قاعده می شوند و باید حال روحی مردان رو هم در نظر گرفت. دوما به نظرم بد نیست موضوع رو پیگیری کنید و مطالب در مورد کنترل خشم بنویسید که در برخی کشورها یه شماره تلفن هایی هست که افراد لحظه خشم می تونن شماره گیری کنن و هرچی دلشون خواست ناسزا بگن. البته شنونده ای وجود نداره مثل اینکه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان