تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۳ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

چه راهی وجود دارد که دختر بدون اذن پدر ازدواج کند؟

یکی از مهم‌ترین مسائل که نقش بسیار چشمگیری در تمامی جوامع دارد و در شرع مقدس اسلام نیز بدان تاکید فراوان شده است، مساله ازدواج و تشکیل خانواده است. جهت ازدواج دختر و پسر مطابق با قانون، فقه و هم چنین عرف، کسب اذن و اجازه پدر و مادر لازم است.

چه راهی وجود دارد که دختر بدون اذن پدر ازدواج کند؟
رویداد۲۴ قانون‌گذار در قانون مدنی صراحتا به این موضوع تاکید نموده است که دختر باکره می‌بایست با اذن پدر یا جد پدری خود ازدواج نماید. با استنباط از ماده فوق و هم چنین شرع مقدس اسلام، مشخص می‌گردد که هم فق‌ها و هم قانونگذار، اذن پدر را در ازدواج ضروری دانسته اند البته ناگفته نماند که در شرایطی خاص، اذن پدر در ازدواج ضرورتی ندارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ازدواج کردن دختر بدون اذن پدر می‌پردازیم.

ازدواج کردن دختر بدون اذن پدر

در موارد ذیل به بیان شرایطی می‌پردازیم که دختر بدون اجازه پدر می‌تواند ازدواج نماید. این شرایط عبارتند از:
اگر دختر باکره نباشد

اذن پدر فقط در مورد دختر باکره لازم است، دختری که باکره نباشد، بدون اجازه پدرش می‌تواند ازدواج نماید.
ازدواج مجدد دختری که طلاق گرفته یا همسرش فوت نموده باشد

اگر دختری ازدواج نماید، اما بعد از مدتی همسرش فوت کند یا اینکه از همسر خود جدا شود، جهت ازدواج مجدد نیازمند کسب اجازه از پدر خود نیست.

اخذ اذن جد پدری

زمانی‌که پدر دختر به وی اذن در ازدواج ندهد، دختر می‌تواند با اخذ اذن از جد پدری خود ازدواج کند. اگر به مطالب پیرامون مهریه علاقه دارید به مطلب آیا می‌توان از پدر شوهر مهریه را مطالبه کرد؟ مراجعه کنید.

کسب اجازه ازدواج از دادگاه

همچنین اگر پدری بدون علت موجه و منطقی، از دادن اجازه ازدواج به دختر، مضایقه نماید، اجازه او ساقط می‌شود و دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آن‌ها قرار داده شده، پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه کرده و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
0
0
اگر مرد معتاد نیست، کار و زندگی داره و آدم درستی هست. و هیچ مشکلی وجود نداره.
قطعا قانون نباید جوری نوشته بشه که مانع چنین ازدواجی بشه.
نظرات شما
پیشخوان