تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۱۳ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۷ نظر

توضیحات اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان درباره حوادث زاهدان

قائم مقام اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان گفته بین معترض و آشوبگر مسلح وابسته به سرویس‌های معاند تفکیک قائلیم و نمی‌گوییم که همه آشوبگر و تروریست هستند.

حوادث زاهدان

رویداد۲۴ قائم مقام اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرگزاری فارس در زاهدان اظهار کرد: دقیقا از شهریور ماه، این خط آغاز شد در رسانه‌های معاند و سرویس‌های جاسوسی و این هیجان‌سازی این‌چنینی پیش بینی شده بود. اسناد اطلاعاتی ما میگوید میز تشکیل شده مشترک موساد در کشور‌های همسایه و عربی برای استان سیستان و بلوچستان هم یک نسخه ویژه طراحی کرده دارد، نسخه سیستان و بلوچستان نسخه‌ای است که هم نسخه قومیت و هم مذهب در آن به عنوان یک پیشران و متغیر باید پرداخته شود.


بیشتر بخوانید: سازمان اطلاعات سپاه: انتقام شهدای زاهدان را می‌گیریم


وی ادامه داد: دشمنان در طول ۳۰ سال گذشته در برهه‌های مختلف با دامن زدن به مسائل قومی و مذهبی تلاش کردند موج ایجاد کرده و مردم را با دسیسه‌های خود همراه کنند، اما موفق نشدند. هوشیاری و بصیرت علما، روحانیون، ائمه جمعه و جماعت شیعه وسنی آنان را در رسیدن به اهدافشان ناکام گذاشته است.

این مسئول تاکید کرد: حالا یک متغیر دیگر را به مسائل قومیت و مذهب اضافه کردند و آن مسائل ناموسی و حیثیتی است، مسئله‌ای ایرانیان روی آن حساس و مردم سیستان و بلوچستان نیز به حساسیت ویژه‌ای دارند. دیدید که ادعایی در چابهار مطرح شد و برخلاف اینکه در دست پیگیری قوه قضاییه قرار داشت و روند قانونی آن در حال طی شدن بود، تلاش کردند با سوءاستفاده از آن شروع به تولید محتوا و تحریک احساسات جوانان کنند و عده‌ای از افراد داخل استان هم متاسفانه فریب بازی آن‌ها خورده و خواسته و ناخواسته در مسیرشان حرکت کردند.

قائم مقام اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان بیان کرد: با استناد به جمع‌آوری‌های خارجی و هم مستند به دستگیر شدگان در طول چند ماه گذشته می‌گوییم که بنا بود برای استان ما نسخه این‌چنینی شروع بشود و از آنجائی که با هوشیاری و پیگیری دستگاه قضا همراه بود تا حدودی در ابتدای این پرونده ادعای تجاوز ناامید شدند، چون متوجه شدند ابعاد مختلف پرونده در حال رسیدگی است و شخصا با علما هم صحبت کرده و جا دارد از علمای دلسوز و خیر خواه استان مولوی عبدالحمید، مولوی عبدالرحمن، مولوی کریم‌زایی ساداتی و سایر علما تشکر ویژه داشته باشم.

این مسئول بیان کرد: ما در پرونده اغتشاشات بین معترض و آشوبگر مسلح وابسته به سرویس‌های معاند تفکیک قائلیم و نمی‌گوییم که همه آشوبگر و تروریست هستند، در حال بررسی هستیم و به زودی نتایج اطلاع رسانی میشود.  اما با توجه به اینک هیجان‌سازی‌ها همچنان ادامه دارد و محدود به این برهه زمانی نیست، باید مراقبت کنیم که هر کدام از بیانیه‌های هیجانی که بعضا تحت تاثیر افکار عمومی است جامعه را ملتهب نکند.

قائم مقام اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان افزود: اینکه در اغتشاشات خیابان دانشگاه و بزرگمهر، اغلب از نسل جدید بوده و اکثرا نمی‌دانستند دارند چکار می‌کنند و تحت تاثیر فضای مجازی به خیابان آمدند، مسؤولیت بزرگان، علما، خانواده‌ها و صدا و سیما و رسانه‌ها را سنگین‌تر می‌کند، ارگان‌های فرهنگی و همه متولیان باید برای توجیه و آگاه‌سازی فرزندان نظام پای کار باشند و اجازه ندهند از نا آگاهی و احساسات آنان سوءاستفاده شود.

وی بیان کرد: دو قطبی سازی در استان فقط به ضرر مردم است و علما، معتمدان و سران طوایف که گذشته را بهتر درک کرده‌اند، می‌دانند همانطور که در این آشوب‌ها اموال عمومی که برای رفاه مردم ایجاد شده بود خسارت دید و فقط مردم شیعه و سنی متضرر شدند و حداقل ۵ سال استان ما از آبادی و توسعه عقب افتاد.

این مسئول ادامه داد: به هیچ گروه، فرد و جریانی اجازه نمی‌دهیم نیروی انتظامی را تخریب کند؛ یک ادعایی مطرح شده و در مسیر قانون به آن رسیدگی می‌شود، حمله به خانه‌های مردم، اماکن عمومی، خودرو‌های امدادی، مدارس و مغازه‌ها قابل اغماض نیست.

وی ادامه داد: در این اغتشاشات بزرگترین ضربه که به ما خورد ضربه حیثیتی است، در شأن قوم بلوچ و سیستانی نیست که تبدیل به تیتر یک bbc و اینترنشنال شده و آن‌ها احساس کنند اینجا خبری هست.

قائم مقام اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان گفت: نوع نگاه مقام معظم رهبری به اقوام به ویژه قوم بلوچ و نوع نگاه به کارکرد‌های دستگاه‌های امنیتی که هشدار‌های لازم را داده بودیم و مسؤولان در جریان هستند، ارزشمند است.

این مسئول اضافه کرد: هشدار داده بودیم و اطلاع موثق داشتیم که دارند تحریک می‌کنند و ما تایید میکنیم که مراقبت هم شد، اما از کنترل خارج شد، تیراندازی‌هایی شد، اینکه از چه سمتی، در چه سطح و با چه کیفیتی تیراندازی شد، هم از سوی نیرو‌های انتظامی برای دفاع از کلانتری و هم مسلحینی که مردم عادی را سپر قرار دادند. این موضوع در حال بررسی است و فیلم‌ها و مستندات لازم موجود است.

وی تاکید کرد: با افرادی که در اغتشاشات اخیر خانه‌های مردم را سرقت و غارت کردند برخورد می‌شود و در شان مردم سیستان و بلوچستان و زاهدان این شرایط نیست.

وی گفت: حضور اعضای کمیسیون امنیتی ملی مجلس در استان و پرداختن قوه قضاییه به موضوع جمعه زاهدان نشان می‌دهد که ما ساده عبور نمی‌کنیم و با حساسیت هر دو پرونده چابهار و زاهدان را پیگیر هستیم، اما بررسی موضوع نیاز به صبر دارد چرا که باید بررسی‌ها حکیمانه باشد.

قائم مقام اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان تاکید کرد: علما، بزرگان و سران طوایف سیستان و بلوچستان دلباخته نظام اسلامی و پای کار انقلاب هستند و این اقدامات و مسائل اخیر در ارادتشان به نظام و رهبری کوچکترین خدشه‌ای وارد نمی‌کند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
3
9
و اجازه دادید گلوله های تفنگ های تان انتخاب کنند چه کسی معاند باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
2
1
مراكز مسئول فرهنگي چشمشان را بر روي نقض هاي فراوانشان باز كنند، گيرم كه جواب بودجه و اعتبارات اخذ شده را نداديد، جواب خداراچه ميدهيد؟
هفته وحدت كجا بايد خودش را نشان بدهد؟ حوزه علميه قم الان بجاي برقراري كلاس بايد حداقل هزار طلبه براي كمك به روحانيت اهل تسنن به اين استان اعزام كند، و ستادي را تشكيل دهد تا با حضور موثر، در رفع فقر مادي و فرهنگي، به مسئوليت خود عمل كنند.
Mig mig
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
0
0
چرا سیستان ۵ سال عقب بیفته؟ به لبنان نفت مجانی ندین بفروشین پولش رو بدین سیستان
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
0
0
رویداد۲۴!؟.........!
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
0
1
واقعادرباره موضوع اتفاق ناموسی تجاوز به دخترک چاه بهاری ازسوی سردارنظامی فرمانده نیروی انتظامی چاه بهار۴۰روز قبل منجربه
احوادث خونین نمازجمعه اهل سنت اتفاقات بعدی.علمای بزرگ دینی مذهبی وبزرگان طوایف اهل سنت بلوچ استان باتوجه به تماس ومکاتبات وپیگیرموضوع بامقامات مسئول امر امنیتی اطلاعاتی وانتظامی مبنی بربررسی.پیگیری رسیدگی وحل وفصل موضوع؟ جهت حفظ امنیت ملی و مرزی کشوردعوت مردم به صبر وحوصله وحفظ وحدت ملی و اسلامی وحفظ امنیت ‌وارامش مردم استان ومنطقه تا پاسخ نتیجه نهایی موضوع واقع مواضع سیاسی بسیار منطقی و صبورانه ای داشتند
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
0
1
سردارنظامی فرمانده انتظامی چاه بهار تجاوزبه دخترچاه بهاری ازقوم بلوچ منطقه نبوده در سخنان فوق معاون اطلاعات استان بعنوان فرمانده انتظامی چاه بهارازافرادمحلی بلوچ بوده قطعا این مورداشتباه ست!!
الف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
0
1
واقعا متاسفیم برای عملکردمقامامات و مسئولین امرامنیتی انتظامی اطلاعاتی وقضایی استان سیستان و بلوچستان مبنی برتمردقانونی بی توجه ای وعدم پیگیری ورسیدگی حل فصل رسوایی ناموسی تجاوزبه دختر۱۵ساله چاه بهاری توسط سردارنظامی شخص فرمانده نیروی انتظامی چاه بهار!؟و عواقب بعدی منجربه حوادث خونین جمعه سیاه مصلاح اهل سنت زاهدان.وتیراندازی و رگبار گلوله صفوف نمازگزاران بیگناه درحال عبادت نمازجمعه داخل مصلاح اهل سنت زاهدان!؟واقعا کشتارنمازگزاران مرد.زن و کودکان بیگناه حوادث اخیر!؟باتوجهیات بیهوده و حاشیه ساز مقام ومسئولی قانع کننده.قابل پذیرش وجبران اینهمه غم ودرد سهمگین ‌وسوزناک همراه تا قیامت پرپر شدن جوانان نوجوانان مومن ومتعدایمانی ونمازگزار نیست!!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان