تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۱۵ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

موج اعتراضات ایجاد نشده، فقط اعتراض نقطه‌ای داریم/ مشکل اصلی پایین بودن سواد رسانه‌ای است!

احمد راستینه می‌گوید: در حال حاضر، موجی در کشور ایجاد نشده است. ما اعتراضات نقطه‌ای داریم که این موضوع هم بر مبنای فاصله شناختی افراد شکل می‌گیرد. دلیل آن هم این است که دشمنان ما ابزار‌های قدرتمندی برای انتقال خواسته‌های خودشان که فکر و اندیشه و ایجاد گسل‌های اجتماعی است، دارند.

احمد راستینه نماینده مجلس

رویداد۲۴ محمد آیتی: اعتراضات ۱۴۰۱ در پی درگذشت مهسا امینی نشان می‌دهد که فاصله اعتراضات، دائماً در حال کم‌شدن است. اما دلیل آن چیست؟ رویداد۲۴ این پرسش را از سرهنگ احمد راستینه عضو و سخنگوی کمیسیون فرهنگی پرسیده است. او در پاسخ به رویداد۲۴ می‌گوید: برای ریشه‌یابی موضوع نیاز است که از چند زاویه به آن نگاه شود؛ در وهله اول، جنگ ترکیبیِ دشمنی است که بر مبنای مولفه‌های شناختی سوار شده است. یعنی امروز، دشمنان انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند بر محور شناختی که در حوزه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد، نگاه و فکر خودشان را بسط و گسترش دهند.

نماینده شهرکرد می‌گوید: در حال حاضر هم، موج اعتراضات ایجاد نشده است. ما «اعتراضات نقطه‌ای» داریم که این موضوع هم بر مبنای فاصله شناختی افراد شکل می‌گیرد. دلیل آن هم این است که دشمنان ما ابزار‌های قدرتمندی برای انتقال خواسته‌های خودشان که فکر و اندیشه و ایجاد گسل‌های اجتماعی است، دارند که این امکانات، مخصوصاً تا این اندازه در سال‌های گذشته وجود نداشت.

راستینه می‌گوید: افزایش ابزار‌های رسانه‌ای توسط دشمن که بخشی از آن فضای مجازی است با هر فکری در این بستر به نقد و گفتگو گذاشته می‌شود. موضوع دیگر، تلاشی است که ما باید در ارتقای شاخص‌های سواد رسانه‌ای در جامعه انجام دهیم که متاسفانه در این بخش کم‌کاری شده است. امروز شناخت مردم از عرصه فضای مجازی و مولفه‌های آن باید ارتقاء پیدا کند. امروز هر تصویر و پیامی، دال بر صحت آن نیست و شناخت دقیق از اینکه فضای مجازی چه جنسی است، ضرورت دارد و اساساً نگاه تحلیلی به فضای رسانه‌ای در جامعه بسیار ضعیف است و نگاه پذیرشی در فضای مجازی و رسانه‌ای بر فضای حقیقی و تحلیلی غلبه دارد.


بیشتر بخوانید: به خاطر یک تار مو بازداشت می‌کنید اما برای توجیه خودتان تصویر زن برهنه پخش می‌کنید!


او می‌گوید: شناخت رسانه‌ای از دوران ابتدایی فرد تا ورود او به سیستم دانشگاهی باید ادامه داشته باشد. با ارتقای سواد رسانه‌ای، طبیعتاً بسیاری از دروغ و کذب‌های فضای مجازی که بر احساسات مردم و جریحه‌دار کردن افکار عمومی دامن می‌زند، از بین می‌رود یا بیشتر کنترل خواهد شد.

راستینه می‌گوید: امروز فرزندان باید برای این زمانه تربیت شوند. متاسفانه بستر‌های آموزشی کشور هیچ نگاه تحولی ندارند و متون آموزشی ما از ابتدایی تا دانشگاه باید متناسب با تحولات زمانه و روز ارتقاء پیدا کنند که یکی از آن‌ها، سواد رسانه‌ای است که به آن اشاره کردم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: در این فضای کشور که می‌بینیم گاهی اعتراضاتی شکل می‌گیرد باید تلاش شود بستر‌های اعتراضات مسالمت‌آمیز برای بیان نقد و گفت‌وگو آماده‌تر از گذشته شود. توجه به کرسی‌های آزاداندیشی که در طول سال‌های متمادی که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند، مورد غفلت واقع شد. این بستر باید در فضا‌های آموزشی، نخبگانی و حتی اجتماعی فراهم شود که مجموع مطالبی که اشاره کردم می‌تواند ما را در یک فضای گفت‌وگومحور قرار دهد که به تبع آن، پرهیز از فضا‌های هیجانی و احساسی را به دنبال خواهد داشت.

وی در پاسخ به اینکه «آیا برای مشکلات اقتصادی کشور و معیشتی مردم که گفته می‌شود یکی از عوامل موثر در افزایش نارضایتی مردم است، درصدی قائل نیستید؟» گفت: چیزی که امروز اغتشاشات به ما نشان داد، نقش و تاثیر بالای جریان‌های تجزیه‌طلب و سازمان منافقین بود. در حوزه اقتصادی، همه کشور‌ها دچار مشکل هستند از جمله ایران. از این‌رو، هیچ‌کس منکر مشکلات اقتصادی نیست. طبیعتاً وقتی شما در حوزه‌های اقتصادی مشکلاتی دارید، امکان دارد این موضوع در کاهش نقطه صبر مردم، تاثیرگذار باشد و مردم را در بزنگاه‌های مختلف، دچار بی‌تابی کند. واقعیت این است که آشوب‌های امروز، جنسش با نارضایتی‌های معیشتی و اقتصادی مردم فرق دارد.

راستینه می‌گوید: درآمد سرانه مردم در این هفت، هشت سال به شدت کاهش پیدا کرده است و آن‌ها به لحاظ اقتصادی روز‌های سختی را سپری می‌کنند، اما این موضوع باید در محل خودش مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد. آشوب‌های امروز، جنسش از نوع ورود شبکه‌های تجزیه‌طلب و منافقین و تعارض‌های شناختی است که باید حل شود. دولت اراده جدی برای حل مشکلات اقتصادی مردم دارد و باید به آن‌ها فرصت کار داد.

این چهره اصولگرای مجلس می‌گوید: از آن‌جایی که در ایران، ابزار‌های رسانه‌ای پرقدرت نیست و دشمنان ما روی این موضوعات کار جدی کرده‌اند، شاهد آشوب‌های فعلی هستیم و شاید مشکلات اقتصادی هم نقشی داشته باشند، اما موضوع اصلی در این ماجرا‌ها نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
2
17
حزب دموکرات امریکا حامی جمهوری اسلامی هست و اجازه سرنگونی نظام ایران را با ترفندهای سیاسی نمی دهد
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
1
21
چقدر وقیح....فعلا شما به دولت انقلابی فرصت بدین تا به خاک سیاه نشاندن مردم زیاد فاصله نمونده فرصت بدین باز بهش
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
0
4
گرگ زخمی
ساختمان خود
زندانی بوده است
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
1
21
قیافه اش را ببینید . این بشر ادعای سواد رسانه ای بالا ، و خود را همه چیز دان می داند. توهین به مردم ایران است که این شخص خود را نماینده آنها اعلام می کند.
سامره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
0
13
با مغلطه گری همه چیزو زیر سوال میبرند،از ناآگاهی عده ای سو استفاده میکنند.
اریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
1
23
برای اعتراضات نقطه ای سه هفته است اینترنت کشور را قطع کردید؟جناب وقاحت؟؟؟
شهروند
|
Germany
|
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
0
20
جناب سرهنگ !
هیچ حکومت میلیتاریستی‌‌‌‌ نتونسته در برابر خواست و اراده ی مردم ش پیروز بشه
اینو تو گوش ت فرو کن جناب سرهنگ !
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
0
9
مشکل معیشتی واقتصادی مردم رو حل کنید.دست ازدزدی واختلاس وچپاول منابع ملت بردارید.والا به خواست واراده ملت بزرگ ایران وخدای ایران زمین به قعرجهنم میروید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
0
8
دورهم نشستید به خودتون دلداری میدید ، موج های اعتراضی نمبینی ! آخه !!!!!!!!
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
0
2
از همین ( نقطه) ها بترس . که یکدفعه مثل موشک نقطه زن نشن
افشین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
0
1
پس منتظر موج اعتراضات
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان