تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۰۷ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

بهترین فیلم‌های سینمای ایران با موضوع جاسوسی و ترور

یکی از جذاب‌ترین سبک‌هایی سینمایی، که در ژانر فیلم‌های معمایی و پلیسی قرار می‌گیرد، فیلم‌های جاسوسی و ترور شخصیت‌ها است. در سینما و تلویزیون ایران نیز فیلم‌های سینمایی اطلاعاتی ایرانی متعددی ساخته شده است، که در ادامه این مقاله قصد داریم بهترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

فیلم‌های سینمایی ایران موضوع ترور

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: ترور یا حذف فیزیکی یکی از روش‌های پاکسازی است که توسط دولت‌ها برای پیشبرد مقاصد سیاسی مدنظرشان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما موضوع ترور، جذابیت‌های دراماتیک بسیاری هم دارد که سبب شده است، در سینمایی ایران و جهان فیلم‌هایی با موضوع ترور تهیه و ساخته شود. تاریخ سینمای ایران و جهان پر است از فیلم‌های جذاب و هیجان‌انگیزی که یک ترور خیالی یا واقعی را دست‌مایه‌ی اصلی فیلمنامه برای ساخت فیلم قرار ژانر بادادند.

فیلم سینمایی به رنگ ارغوان

بهترین فیلم‌های سینمایی ایران با موضوع جاسوسی و ترور

  • سال تولید: ۱۳۸۳
  • کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا
  • بازیگران: حمید فرخ نژاد، خزر معصومی، کوروش تهامی، رضا بابک و فرهاد قائمیان

فیلم سینمایی به رنگ ارغوان از آثار موفق ابراهیم حاتمی کیا است، که چندین سال توقیف بود، این فیلم سینمایی امنیتی ایرانی بسیار متفاوت است. به رنگ ارغوان پس از رفع توقیف موفق شد، جایزه برترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کند.

داستان فیلم درباره یک مامور زبده اطلاعات است که برای دستگیری فردی به نام «میثم شفق»، «ارغوان» دختر دانشجوی او وارد روستایی می‌شود. این مامور اطلاعات که هوشنگ نام دارد، در تکاپو زیر نظر گرفتن ارغوان و هم صحبتی با او، به ارغوان علاقمند می‌شود و از اینجا به بعد است که عملیات با اختلال مواجه می‌شود. از طرفی هوشنگ می‌خواهد پدر ارغوان را دستگیر کند و از سوی دیگر علاقه اش به ارغوان روز به روز دو چندان می‌شود.

فیلم سینمایی روباه

بهترین فیلم‌های سینمایی ایران با موضوع جاسوسی و ترور

  • سال تولید: ۱۳۹۳
  • کارگردان: بهروز افخمی
  • بازیگران: حمید گودرزی، مرجان شیرمحمدی، جلال فاطمی، آرش مجیدی و بابک حمیدیان

به گزارش رویداد۲۴ فیلم سینمایی روباه از آثار بهروز افخمی است، یک فیلم جاسوسی ایرانی و از بهترین فیلم‌های امنیتی ایرانی درباره ترور دانشمندان هسته‌ای است. برادرِ نتانیاهو (با بازی جلال فاطمی) برای ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران، وارد کشور می‌شود. این مامور زبده در پوشش یک توریست و با سوءاستفاده از یک راننده تاکسی (با بازی حمید گودرزی) تلاش می‌کند تا به سوژه ترور خود نزدیک شود و هدف خود را اجرایی کند. «روباه» ماجرای جذابی دارد، اما به دلیل عدم استفاده از بازیگران توانمند و مشهور‌تر چندان دیده نشد، فیلم سینمایی روباه از جمله کار‌های متوسط بهروز افخمی است.

فیلم سینمایی بادیگارد

بهترین فیلم‌های سینمایی ایران با موضوع جاسوسی و ترور

  • سال تولید: ۱۳۹۴
  • کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا
  • بازیگران: پرویز پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، امیر آقایی و شیلا خداداد

«بادیگارد» دومین اثر ابراهیم حاتمی کیا در ژانر جاسوسی و ترور است. در این فیلم ضد جاسوسی وزارت اطلاعات، بعد از چندین سال حاتمی کیا دوباره از پرویز پرستویی به عنوان نقش اصلی استفاده کرد و نقش شخصی به نام «حیدر» که یک بادیگارد برای اشخاص مهم سیاسی و علمی کشور بود را برعهده او گذاشت.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین فیلم‌های گنگستری سینمایی جهان


حیدر پس از آن که در تامین امنیت یکی از اشخاص مهم دولتی ناموفق است، مامور حفاظت از جان یک دانشمند هسته‌ای می‌شود. نیرو‌های امنیتی از درگاه‌هایی متوجه خطر جانی برای دکتر میثم زرین شده اند. حیدر با اینکه دانشمند مورد نظر علاقه‌ای به بادیگارد ندارد، سعی می‌کند که از جان او محافظت کند و در این راه جان خود را از دست می‌دهد، اما موفق می‌شود از دکتر زرین حافظت کند.

فیلم سینمایی سیانور

بهترین فیلم‌های سینمایی ایران با موضوع جاسوسی و ترور

  • سال تولید: ۱۳۹۴
  • کارگردان: بهروز شعیبی
  • بازیگران: مهدی هاشمی، هانیه توسلی، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، حامد کمیلی، بهنوش طباطبایی و…

فیلم سینمایی سیانور یکی از موفق‌ترین آثار سینمای ایران در ژانر جاسوسی و ترور و از آثار مؤسسه سینمایی سیمای مهر است. فیلمنامه این فیلم سینمایی در ژانر پلیسی و امنیتی است که ماجرایی مربوط به سازمان مجاهدین خلق است، که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران روایت می‌شود. داستان این اثر در دهه ۱۳۵۰ می‌گذرد و در دل داستان، ماجرایی عاشقانه هم وجود دارد. فیلم امنیتی اطلاعاتی ایرانی سیانور در زمان پیش از انقلاب اتفاق افتاده و به نحوه احسن فضای امنیتی پیش از انقلاب و اعتراضات مردم را به خوبی به تصویر کشیده است.

فیلم سینمایی ماجرای نیمروز

بهترین فیلم‌های سینمایی ایران با موضوع جاسوسی و ترور

  • سال تولید: ۱۳۹۵
  • کارگردان: محمدحسین مهدویان
  • بازیگران: احمد مهرانفر، هادی حجازی‌فر، مهرداد صدیقیان، حسین مهری و جواد عزتی

فیلم سینمایی ماجرای نیمروز، از آثار سینمای ایران است که توسط محمدحسین مهدویان ساخته شده، داستان فیلم درباره چند مامور حاذق اطلاعاتی است، که دور هم جمع می‌شوند تا از ترور‌های اوایل انقلاب جلوگیری کنند و سردسته اصلی اتفاقات یعنی مسعود رجوی را دستگیر کنند. با اینکه در مسیر هدفشان چندین بار با چالش‌های عجیب روبه رو می‌شوند و رجوی فرار می‌کند، اما نیرو‌های اطلاعاتی موفق می‌شوند تا موسی خیابانی، نفر دوم سازمان مجاهدین خلق در ایران را بکشند. ماجرای نیمروز تا به امروز از موفق‌ترین فیلم‌های سینمایی اطلاعاتی ایرانی است.

فیلم سینمایی روز صفر

بهترین فیلم‌های سینمایی ایران با موضوع جاسوسی و ترور

  • سال تولید: ۱۳۹۸
  • کارگردان: سعید ملکان
  • بازیگران: امیر جدیدی، ساعد سهیلی، مهدی قربانی و تینو صالحی

فیلم سینمایی روز صفر یک اثر در ژانر جاسوسی و ترور است که توانست در جشنواره فیلم فجر بسیاری از جوایز را کسب کند. روز صفر یکی دیگر از فیلم‌های امنیتی ایرانی است که اتفاقا همچون «شبی که ماه کامل شد» درباره عبدالمالک ریگی است. اما این فیلم باتوجه به صحنه‌های اکشن خود و روایت هیجان انگیز ترش، بیشتر به سبک فیلم‌های جاسوسی و ترور می‌خورد.

«روز صفر» ماجرای تعقیب و گریز ریگی توسط یک مامور امنیتی زبده با بازی امیر جدیدی است. نقش عبدالمالک ریگی را در این فیلم، ساعد سهیلی ایفا کرده است. این فیلم سینمایی پلیسی امنیتی ایرانی که اولین اثر سعید ملکان در مقام کارگردان است به تازگی اکران آنلاین شده است و امکان بازدید آن برای عموم وجود دارد.

فیلم سینمایی مصلحت

بهترین فیلم‌های سینمایی ایران با موضوع جاسوسی و ترور

  • سال تولید: ۱۳۹۹
  • کارگردان: حسین دارابی
  • بازیگران: فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینی نیا، نازنین فراهانی، مجید نوروزی، سهی بانو ذوالقدر، امیر نوروزی، محسن دهگلی و‌….

به گزارش رویداد۲۴ فیلم سینمایی ایرانی مصلحت که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اکران شد از جمله آثار امنیتی کشور ایران است، داستان فیلم سینمایی مصلحت از آن‌جا آغاز می‌شود که در دهه ۶۰ طی یک اختلاف سیاسی بین یک پدر و پسر که از قضا در دستگاه نظام آن زمان فعالیت می‌کردند می‌افتد. فرزند در یک اتفاق فردی را می‌کشد و اطرافیان پدر تلاش می‌کنند تا با کارشنکنی ها، جرم پسر را لاپوشانی کنند تا اینکه پدر متوجه ماجرا می‌شود و اقدام به اجرای عدالت می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینمای ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
0
0
فیلم یار دبستانی
از فریاد تا ترور
سکوت و آرام
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
0
0
شبی که ماه کامل شد
دیدن این فیلم جرم است
ماجرای نیمروز رد خون
سیانور
قلاده های طلا
خوب بد جلف 2: ارتش سری
نظرات شما
پیشخوان