تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۱ آبان ۱۴۰۱

دولت با محدودیت اینترنت منتظر خیل عظیم بیکاران باشد

اولین و بدیهی‌ترین نتیجه‌ای که ادامه وضعیت فعلی برای اینترنت به دنبال دارد، بیکاری گسترده بسیاری از جوانان و همچنین زنان سرپرست خانوار است.

دولت با محدودیت اینترنت منتظر خیل عظیم بیکاران باشد

رویداد۲۴ کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران معتقد است، قطعی و کندی اینترنت طی یک ماه اخیر ضرر‌های فراوانی را به دنبال داشته است. بر این اساس، طبق بررسی‌های صورت گرفته، ۳۵ هزار میلیارد تومان به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ۴۵ هزار میلیارد تومان به کسب‌وکار‌های سایر حوزه‌ها خسارت وارد شده است. در کنار این ضرر ۸۰ هزار میلیارد تومانی کسب‌وکارها، نگرانی جدی درباره افزایش تعدیل نیروی متخصص در بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد که به اخلال در اقتصاد دیجیتال منجر خواهد شد.

به گزارش فرارو، نمایندگان بخش خصوصی اعمال محدودیت در اینترنت و فیلترینگ پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی را موجب صدمه وارد شدن به کسب‌وکار‌ها به‌ویژه کسب‌وکار‌های خرد و کوچک دانستند که درآمد خانوار‌های کمتر برخوردار شهری و روستایی را تحت تاثیر قرار داده است.

آن‌ها هم‌چنین نسبت به دلسرد شدن قشر جوان و کارآفرین نیز هشدار دادند و این رویکرد را موجب وارد آمدن صدمات جبران ناپذیر به نیروی انسانی و تحمیل زیان‌های مالی به اقتصاد کشور تفسیر کردند.

در همین زمینه مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران، درباره مشکلاتی که این روز‌ها کسب‌وکار‌های دیجیتال با آن روبه‌رو شده‌اند، می‌گوید: «گفته می‌شود بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار کسب‌وکار دیجیتالی که در پلتفرم‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند در کشور وجود دارد که باتوجه به محدودیت‌هایی که ایجاد شده همگی در معرض خطر قرار گرفته‌اند؛ کسب‌وکار‌هایی که اشتغال‌های بالایی را هم به همراه دارند. در این کسب‌وکار‌ها عمدتاً جوانان و اقشار ضعیف روستایی و شهری فعالیت می‌کنند و هرچقدر که این محدودیت‌ها بیشتر ادامه پیدا کند، حتماً ضربه شدیدتری به اقتصاد و کسب‌وکار جوانان کشور وارد خواهد شد.»

قطعی اینترنت چه ضرر‌های اقتصادی دارد؟

مرتضی افقه، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه قطعی و کندی اینترنت تبعات بسیار زیادی را برای اقتصاد کشورمان به همراه دارد، اظهار داشت: «اولین و بدیهی‌ترین نتیجه‌ای که ادامه وضعیت فعلی برای اینترنت به دنبال دارد، بیکاری گسترده بسیاری از جوانان و همچنین زنان سرپرست خانوار است. طی چند سال گذشته با توجه به اینکه جمعیت قابل توجهی از کشور در فضایی مانند اینستاگرام حضور داشته‌اند، بسیاری از جوانان و زنان با تکیه به توانایی‌های خود یک کسب و کار کوچک راه انداختند.»

وی افزود: «این موضوع باعث شده بود، کسانی که جویای کار هستند، از طریق شبکه‌های اجتماعی شاغل شوند و در این بستر اشتغالزایی بسیار زیادی رقم خورد. این موضوع برای خود دولت نیز بسیار خوب بود، زیرا عملا دولت نه برنامه مدونی برای افزایش اشتغال داشت و نه اینکه از منابع کافی برای ایجاد شغل داشت.


بیشتر بخوانید: ضربه بزرگ فیلترینگ به صنعت گردشگری کشور


چنین فضایی بسیاری از مسئولیت‌های دولت را کم کرد، اما حال که به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد این بستر را از بین ببرد، این خیل بیکارانی که حاصل از این موضوع هستند، به یک باره برای دولت تبدیل مشکل خواهند شد و در کنار سایرینی که بیکار هستند، می‌توانند اعتراضات بعدی را کلید بزنند، به دلیل اینکه دیگر شغل مناسبی برای ادامه زندگی خود ندارند.»

افقه گفت: «علاوه بر بیکاری که محدودیت اینترنت باعث آن خواهد شد، موج ناامیدی و عدم بهبود شرایط نیز باعث می‌شود که این وضعیت دشوار جامعه وخیم‌تر شود و مردم بیشتر احساس کنند که از لحاظ اجتماعی و اقتصادی در بن بست قرار گرفته اند. این موضوع علاوه بر اینکه مردم را نسبت به هرگونه تغییر ناامید خواهد کرد، روند مهاجرت را نیز تسریع خواهد کرد.

اگر قرار باشد، وضعیت اینترنت به همین منوال باشد، علاوه بر کسب و کار‌هایی که می‌توانند به راحتی به کشور‌های منطقه مهاجرت کنند و غیر از افراد نخبه که به صورت طبیعی در این شرایط در کشور باقی نخواهند ماند، حتی افرادی که حرفه‌ای بلد هستند، مانند، نقاش، لوله‌کش، خیاط و... هم به فکر خروج از کشور خواهند بود. همانگونه که روند این مسئله نیز آغاز شده و با ادامه شرایط فعلی تشدید خواهد شد.»

این استاد دانشگاه اضافه کرد: «از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که استراتژی‌ها و رویکرد‌های بسیاری از کسب و کار‌های بخش خصوصی در هر زمینه با توجه به اینترنت بین الملل است و اگر قرار باشد، به عنوان مثال سرویس‌های گوگل در ایران با اختلال همراه باشند، بسیاری از وبسایت‌های اینترنتی در معرض ورشکستگی قرار می‌گیرند.

ادامه این وضعیت، نمی‌تواند، برای بسیاری در کشور خوشایند باشد، زیرا تبعات بسیار جبران ناپذیری را به دنبال خود دارد. حال باید دید که آیا این روند با توجه به تبعات آن ادامه پیدا می‌کند، یا شاهد تغییر رویه در این زمینه خواهیم بود.»

افقه ادامه داد: «به صورت کلی با توجه به تصمیماتی که در رابطه با اینترنت در چند وقت گذشته گرفته شده، می‌توان گفت اهدافی که برای توسعه اقتصاد دیجیتال در نظر گرفته شده، عملا به محاق رفته و به هیچ عنوان نمی‌توان به اهدافی که در این زمینه تعیین شده دست یافت.

در سوی مقابل اگر وضعیت به همین منوال طی شود، اقتصاد دیجیتال در کشور رو به نابودی خواهد رفت و دیگر نمی‌توان اشتغالزایی را از این بخش انتظار داشت؛ بنابراین باید این رویکرد تغییر پیدا کند، در غیر این صورت قطعی و کندی اینترنت عواقب بسیار بدی را به دنبال خود خواهد داشت که ابعاد آن به هیچ عنوان قابل اندازه گیری نخواهد بود.»

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان