تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۱۶ آبان ۱۴۰۱

مراقب این علائم در چشمان‌تان باشید

تغییرات در بینایی شما می‌تواند نشانه مشکلات سلامتی باشند از سکته مغزی گرفته تا دیابت. کلسترول بالا یک عامل خطر برای بیماری قلبی است و علائم این بیماری می‌تواند در اطراف چشم‌ها و روی پلک‌ها به شکل پلاک‌های نارنجی ظاهر شود.

اخبار سلامت

رویداد۲۴ چشمان ما ممکن است دریچه‌ای به روح ما باشند، اما دریچه‌ای به سلامت‌مان نیز هستند و ما اغلب خطر متوجه از جانب آن را نادیده می‌گیریم. پشت چشم ما تنها جایی است که می‌توانیم رگ‌های خونی را بدون ایجاد برش در بدن ببینیم. این بدان معناست که چشم‌ها می‌توانند تعداد زیادی از مشکلات سلامتی از دیابت گرفته تا فشار خون بالا را نشان دهند. با این وجود، نتیجه نظرسنجی تازه صورت گرفته از سوی Specsavers نشان داد که یک پنجم از پاسخ دهندگان به خاطر نمی‌آوردند که آخرین آزمایش چشم‌شان را در چه زمانی انجام داده بودند. در ادامه به آن دسته از مشکلات سلامتی می‌پردازیم که می‌توان علائم و تاثیرگذاری و تاثیرپذیری آن را در چشم مشاهده کرد:

۱-زوال عقل

با افزایش سن احتمال ابتلا به آب مروارید بیش‌تر می‌شود. با این وجود، این تنها بینایی ما نیست که در معرض خطر است چرا که ارتباطی میان آن با ابتلا به زوال عقل وجود دارد. نتیجه مطالعه‌ای در مجله چشم پزشکی بریتانیا در سال گذشته نشان داد که در مقایسه با افراد با چشم‌های سالم خطر زوال عقل در مبتلایان به آب مروارید ۱۱ درصد بیشتر است. مطالعه دیگری نشان داد افرادی که جراحی آب مروارید انجام می‌دهند ۳۰ درصد کم‌تر از افرادی که آب مروارید دارند در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

چند دلیل بالقوه برای این موضوع وجود دارد: مطالعات نشان می‌دهند که اختلال حسی می‌تواند منجر به زوال شناختی شود. ابتلا به آب مروارید ممکن است منجر به انزوای اجتماعی بیش‌تر شود یا افرادی که جراحی آب مروارید انجام می‌دهند ممکن است از سلامتی و هوشیاری بیش‌تری برخوردار باشند.

آب مروارید با افزایش سن ایجاد می‌شود و عدسی شروع به کار کمتری می‌کند. زمانی که افراد به ۶۰ سالگی می‌رسند عدسی ممکن است کدر شود و شفافیت خود را از دست بدهد. در نتیجه، آن فرد نمی‌تواند تمایز میان چیزها تشخیص دهد. جراحی آب مروارید ایجاد یک برش کوچک و جایگزینی عدسی مه‌آلود با عدسی تازه را شامل می‌شود و احتمال موفقیت بالایی دارد. اگرچه آب مروارید را می‌توان در مراحل اولیه تحمل کرد به محض این که علائم را مشاهده کردید جراحی توصیه می‌شود. بهترین زمان برای انجام جراحی آب مروارید زمانی است که علائم آن مشخص شود و زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد. هم چنین، هر چه آب مروارید را به حال خود رها کنید انجام فعالیت‌های روزمره‌تان دشوارتر خواهد شد.

۲-دیابت

آزمایش چشم می‌تواند اولین قدم مهم در تشخیص دیابت باشد. اگرچه دیابت اغلب در مراحل اولیه بدون علامت می‌باشد اما ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در چشم شود. سطوح قند خون بالا بر رگ‌های خونی تأثیر می‌گذارند و نشت از رگ‌ها آغاز می‌شود. گاهی اوقات می‌توانیم خونریزی یا نشت مایع را در پشت چشم مشاهده کنیم. بیمار ممکن است در نتیجه آن دچار تاری دید شود.

پیش از آن که آسیب به اندام‌هایی مانند چشم یا کلیه غیرقابل برگشت شود تشخیص ابتلا به دیابت و درمان آن در مراحل اولیه ضروری است. در رتینوپاتی دیابتی که در آن عروق خونی در شبکیه آسیب دیده در صورت‌عدم درمان بیماران ممکن است در نهایت از دست دادن بینایی را تجربه کنند. افراد دیابتی دو برابر بیش‌تر از سایرین در معرض ابتلا به گلوکوم (آب سیاه) (بیماری‌ای که طی آن عصب بینایی بر اثر عواملی مانند افزایش فشار داخل چشمی (یا به اختصار فشار چشم) آسیب می‌بیند) و در سنین پایین‌تر مستعد ابتلا به آب مروارید هستند.

مطالعه فوق هم چنین ۶۱ درصد افزایش خطر زوال عقل را در افراد مبتلا به بیماری چشمی مرتبط با دیابت نشان داد. اگر تغییرات در چشم‌ها زود تشخیص داده شوند می‌توان آن را برطرف و معکوس ساخت. مبتلایان به دیابت باید سطح قند خون، فشار خون و کلسترول را تحت کنترل داشته باشند و داروهای تجویز شده را مصرف کنند و در آزمایش غربالگری چشم دیابت سالانه شرکت کنند.


بیشتربخوانید: ۹ عادتی که چشم‌ها را پیر می‌کند

۳-فشار خون بالا

آزمایش‌های چشمی می‌توانند در تشخیص فشار خون بالا کمک کننده باشند زیرا فشار خون بالا می‌تواند به رگ‌های خونی کوچک آسیب برساند. اگر فشار خون شما بالا باشد بر رگ‌های خونی در تمام بدن تاثیر می‌گذارد. برای درک این موضوع پشت چشم مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر تغییراتی در رگ‌های خونی مشاهده شود بیماران نزد پزشک عمومی فرستاده می‌شوند. اگر آسیب به چشم‌ها رخ دهد یک علائم هشدار دهنده است و نشان می‌دهد که فشار خون بالا ممکن است بر سایر اندام‌ها مانند قلب یا کلیه‌ها تاثیر بگذارد. اگر این موضوع به موقع تشخیص داده شود می‌توان روند تغییرات را از طریق کنترل فشار خون معکوس کرد.

۴-کلسترول بالا

کلسترول بالا یک عامل خطر برای بیماری قلبی است و علائم این بیماری می‌تواند در اطراف چشم‌ها و روی پلک‌ها به شکل پلاک‌های نارنجی به نام زانتلاسما (چربی پلک) ظاهر شود. پلاک‌های نارنجی نشانه رسوب کلسترول هستند. اگر این علامت در یک بیمار مشاهده شود آزمایش صورت می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که آیا او مبتلا به کلسترول بالای خانوادگی می‌باشد یا خیر. در برخی از افراد مبتلا به کلسترول بالا نیز یک حلقه آبی در اطراف قرنیه دیده می‌شود. تغییرات سبک زندگی مانند کاهش چربی‌های اشباع شده می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. زانتلاسما را می‌توان با جراحی لیزر یا نیتروژن مایع برداشت.

۵-خشکی چشم و نزدیک بینی

خشکی چشم ممکن است نشانه این باشد که ما مدت زمان زیادی به صفحه نمایش رایانه یا گوشی تلفن همراه هوشمند خود نگاه می‌کنم. با افزایش سن، غدد اشکی خشک می‌شوند و باکتری‌ها وارد آن می‌شوند به گونه‌ای که احساس می‌کنید چیزی درچشم شماست و این موضوع می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. صرف مدت زمان طولانی برای تماشای صفحه نمایش مشکل را بدتر می‌کند زیرا در آن هنگام کم‌تر پلک می‌زنیم.

در مورد نزدیک بینی اگرچه این مورد معمولا با افزایش سن آشکار می‌شود گزارش‌هایی از مشاهده آن در کودکان نیز وجود دارد. در مقایسه با دو دهه گذشته به شکل نگران کننده‌ای ابتلای کودکان به نزدیک بینی به میزان دو برابر افزایش یافته است. این موضوع منجر به افزایش گلوکوم، دژراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) و آب مروارید می‌شود. ما تمایل داریم که ژن‌های خود را مقصر اصلی بروز نزدیک بینی فرض کنیم اما واقعیت آن است که سبک زندگی‌مان در این باره نقش دارد از جمله گذراندن مدت زمان زیاد تماشای صفحه نمایش و عدم ورزش در فضای باز و مواجهه با نور خورشید از علل ابتلا به نزدیک بینی هستند.

۶-شرایط تهدید کننده زندگی

گاهی اوقات شرایط جدی تهدیدکننده زندگی را می‌توان از طریق آزمایش چشم تشخیص داد به خصوص اگر علائم به طور ناگهانی ظاهر شوند که سکته مغزی یکی از آن شرایط است. سکته مغزی می‌تواند باعث از دست رفتن بینایی شود. اگر بیمار با علائمی مانند حرکت دردناک چشم، نقاط کور، دوبینی یا حرکات غیرارادی چشم به پزشک عمومی مراجعه کند ممکن است ازمایش برای بررسی احتمال ابتلای فرد به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) انجام شود. آزمایش قوه چرخان زمانی که نوری به چشم شما می‌تابد می‌تواند پاسخ تاخیری مردمک را تشخیص دهد. هم چنین، امکان تجویز استروئیدها در این مورد وجود دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان