تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۱۸ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

بیانیه نمایندگان برای اعدام معترضان هدفی جز تشدید خشونت ندارد/ فرصت از دست رفته، در وقت اضافه هستیم

محمدجواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به صدور بیانیه درخواست اعدام معترضان توسط نمایندگان مجلس می‌گوید: پشت بیانیه نمایندگان هدفی جز تشدید دور خشونت نیست و دست به دست هم دادند تا بر طبل خشونت بکوبند.

محمدجواد حق شناس

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: در هفته جاری ۲۲۷ نماینده در بیانیه‌ای خواهان برخورد و اعدام معترضینی که در دوماه گذشته در اعتراضات مردمی بازداشت شدند. این بیانیه آنقدر عجیب بود و صدای مردم و مسئولان را درآورد که نماینده‌ها در اصلاحیه و توضیحات مکرر، عنوان داشتند که ما خواهان قصاص آن‌ها هستیم نه اعدام. در فضای مجازی نیز مردم نسبت به این بیانیه واکنش‌های مختلفی نشان دادند و نوشتند که عجیب است که نماینده ملت، خواهان اعدام ملت است. محمدجواد حق‌شناس فعال سیاسی درباره این اقدام مجلس به رویداد ۲۴ می‌گوید: این بیانیه به شدت خارج از انتظار و مبتنی بر نگاه آسیب‌شناسانه و دلسوزانه و پیدا کردن یک برون‌رفت از این بن‌بست نبود. به نظر می‌رسید که اجرای یک دستوری بود، از حوزه‌ای که نمایندگان از آن مجرا و با خوانشی که از انتخابات وجود دارد و به عنوان نظارت استصوابی از آن یاد می‌شود، به هر حال آمدند و در غیاب یک انتخابات رقابتی، بر این صندلی‌ها نشستند.

او می‌گوید: به نوعی شاید با یک رویکرد آمر و مامور در یک نظام سلسله مراتبی، این بیانیه آماده شده و این ۲۲۷ نفر بدون اینکه حاضر باشند نامشان مشخص باشد، آن را امضا کردند. این مجلس امروز نه تنها در راس امور نیست بلکه با فاصله بسیار زیادی از مردم قرار گرفته و حتی با شأن و جایگاه نمایندگی هم آشنا نیستند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه پشت امضای بیانیه نمایندگان هدفی جز تشدید دور خشونت نیست، گفت: اینها دست به دست هم دادند تا بر طبل خشونت بزنند و نهایتا در یک سوی ماجرا ایستاده‌اند تا جامعه معترض و خشمگین که از فساد، تبعیض، تحقیر، دخالت‌ها خسته شده‌اند، را به شدت عصبانی‌تر کنند.



حق‌شناس می‌گوید: این افراد با بحث تفیکیک قوا که در قانون اساسی آمده است هم آشنا نیستند. طبق قاعده وظیفه رسیدگی به جرایم و موارد مربوطه، مربوط به قوه قضاییه است و قوه مقننه اجازه ورود و دخالت به تصمیمات قوه قضاییه را ندار و این این رفتار‌ها با استقلال قضات و اصل تفکیک قوا منافات دارد. ضمن اینکه برای هر شخصی اگر پرونده‌ای شکل گرفته، طبیعتا وقوع بزه و جرم برای قاضی باید ثابت شود و بعد نسبت به جرم و جریمه، از مختصات یک دادرسی عادلانه است. اینکه یک دفعه بنشینید و خودتان را در جایگاه قاضی بگذارید و برای تمامی معترضان بازداشت شده، حکم مجرمیت صادر کنید و به اشد مجازات دعوت کنید، واقعا بسیار اقدام عجیبی است. این یک سند تاسف‌بار است و اگر قوه عاقله‌ای در مجلس وجود دارد این رویه را اصلاح کند تا پیش از این شاهد فاصله مردم و مجلس و نمایندگان نباشیم.

این فعال سیاسی ادامه داد: مردم معترض هستند و باید صدایشان را به گوش مسئولان برسانند. این نمایندگان اگر فهم درستی از جامعه و مشکلات مردم داشتند، خودشان جلودار می‌شدند و فریادها را پشت تریبون مجلس می‌زدند. وقتی مردم می‌بینند نمایندگان به مشکلاتشان بی‌توجه هستند، ناچار خودشان به خیابان‌ها می‌آیند. زمانی که رسانه‌ها، احزاب، ngoها به حاشیه می‌روند و حذف می‌شوند، مردم می‌بینند که نه نمایندگانشان و نه سازمان‌هایی که باید در این شرایط حضور داشته باشند و منعکس‌کننده شرایط  و دردهایشان باشند، وقتی که به استیصال می‌رسند، مسیر پرهزینه ای مانند حضور در خیابان را انتخاب می‌کنند و حاضرند این مسیر پر هزینه را تحمل کنند؛ شاید فریادرسی پیدا کنند.

حق‌شناس می‌گوید: این روند نشان می‌دهد طراحانی که این مسیر را طراحی و اجرا کردند، امروز مشاهده می‌کنند که هشدارهایی که در تمام این سال‌ها توسط دلسوزان دادند، نادیده گرفته شد و به جای اینکه پاسخ مناسبی بگیرند، یا محکوم شدند یا برچسب فتنه‌گر، ضد انقلاب، عامل بیگانه و فریب‌خورده به آنها زدند. این وضعیت نشان می‌دهد که گوش‌هایشان را گرفته‌اند و نمی‌خواهند صداها و خشم مردم را درک کنند و ببینند. فکر می‌کنند پاسخ این اعتراضات، خشم و سرکوب است و معتقدم اگر این رویه بخواهد ادامه داشته باشد، مردم را خشمگین‌تر می‌کنند و منابع اقتصادی و سرمایه اجتماعی را اتلاف می‌کنند و ممکن است کیان و تمامیت کشور آسیب ببیند. امیدوارم تا دیر نشده زمینه را برای ایجاد یک گفتگوی تمام‌عیار و شنیدن صدای معترضان و مخالفان را در دستور کار قرار دهند. اگر خودشان شرایط ایجاد چنین فضایی ندارند، سریعا جایشان را به افراد متخصص و دلسوز بدهند تا این شرایط فراهم شود. فرصت‌ها از دست رفته و زمان زیادی نداریم و امروزه در وقت اضافه هستیم و اگر این وقت را هم از دست بدهیم، دیگر خیلی دیر می‌شود. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
0
18
سه قوا یکدست در جهت افزایش سیه روزی های ملت گام برمیدارن در این برهه ملت به چیزی بیشتر از اعتراض خیابانی نیازمندند ... شعور شعور شعور !!!!
داشتن شعور سیاسی و اقتصادی و فرهنگی تنها وسیله نجات است و هزاربار موثرتر از اعتراض خیابانیست ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
ای بیشعور یک دست اشتباه مثبت زدم
ف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
22
1
باید قصاص بشوند وجریمه سنگین بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
اگر ببندی و لال بشی طوریه؟ ایشالا سقط بشی، اجرت جهنم.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
1
18
هر جای دنیا بود باید این مجلس منحل میشد ...اصلا معلوم نیست اینا نماینده مردم هستن یا نظام و حکومت...هرچند از شورای نگهبان که خودش انتخاب میکنه معلومه همه میشن نماینده حکومت دقیقن مثل دوره شاه
ناشناس
|
Romania
|
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
0
19
از مجلس فرمایشی و بله قربان گو ، چه انتظاری دارید
علیحد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
0
17
واقعا اینها نماینده ملت ایرانند یاسعودی ووهابیون
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
0
16
وقتی به اصطلاح نمایندگان ملت طاقت شنیدن سخنان یک نماینده مخالف را ندارند و میکروفنش را قطع میکنند،وقتی بیانیه می‌دهند و با دخالت در کار قضات خواهان اعدام معترضین می‌شوند،وقتی نظامیان سپاه و ارتش در امور سیاسی و اجتماعی که ربطی به ایشان ندارد مداخله و اعمال نفوذ می‌کنند باید از حکومت چه انتظاری داشته باشیم،اینکه نظرات معترضین شنیده و به آن توجه شود آیا انتظار به جایی است!؟
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
0
5
همین که این نمایندگان مجلس اسامی خود را منتشر نکرده اند یعنی بزدل هستند و از آینده خود می ترسند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
0
5
اعدام معترضان زر مفته، فقط برای ایجاد رعب و وحشت، کور خواندند.......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
0
5
نماینده چه کسانیند این ها
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان