تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۳ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
غلامعلی رجایی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

بلندگوهای خراسان را خاموش کنید، آنها حساسیت‌زا هستند/ روحانیون نچشیدن طعم قدرت را تحمل کنند

غلامعلی رجایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به سخنان علم‌الهدی در مشهد می‌گوید: بلندگو‌هایی در برخی از مناطق مانند خراسان وجود دارد که باید خاموش شود زیرا حساسیت‌زا هستند؛ مخصوصا اینکه هر هفته رسانه‌های بیگانه منتظرند تا این سخنان را بولد کنند.

غلامعلی رجایی

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: غلامعلی رجایی فعال و کارشناس مسائل سیاسی در تحلیل شرایط کنونی کشور و جایگاه روحانیت در این شرایط به رویداد۲۴ می‌گوید: در جریان اعتراضات، رگه‌ای از اغتشاشات و تندروی وجود دارد، مثلا غالب روحانیونی که عمامه را از سر آن‌ها می‌اندازند، افراد غیرحکومتی هستند و همانند همه شهروندان، باید احترام آن‌ها حفظ شود و ناکارآمدی حکومتی را نباید به پای آن‌ها نوشت و این تحلیل درستی نیست، چرا که یک طیف متنوع روحانیت را داریم و در همه زمینه‌ها، روحانیونی داریم که دارای مراتب علمی بالایی هستند. البته همه معترضین با جامعه روحانیت مشکل ندارند و بخشی از آن فضاسازی است.

رجایی می‌گوید: ما روحانیون زیادی داریم که همراه با مردم هستند و در طول این چهار دهه خدمات زیادی ارائه کرده‌اند و خودشان را اثبات کرده‌اند، به همین دلیل روحانیت باید پیش از هر چیزی، مراقب دامنه حضورش در جامعه باشد و به نظرم کمتر متوجه این موضوع است. به عنوان مثال این سوال مطرح است که اکنون مساجد غیرفعال زیادی در کشور داریم اما چرا روحانیون با این کثرت عددی که دارند، نتوانسته‌اند مساجد را پر و فعال کنند؟ یا چرا نتوانسته‌اند سطح معارف و تربیت دینی مردم را افزایش دهند؟ خب نشان می‌دهد که در طول این چهار دهه روحانیون از جایگاه خود دور شدند و جذبه اجرا و مدیریت برایشان بیشتر شد و وارد این عرصه شدند.

این فعال سیاسی ادامه داد: این ریسک خطرناکی برای روحانیت بود، چرا که اگر روحانیون نتوانند در کار خود موثر باشند، ایراداتی که ایجاد می‌شود، متوجه نهاد دین می‌شود نه نهاد مذهبی! همین موضوع حتی باعث ایجاد تنفر شده و باعث می‌شود برخی از مردم وقتی ناکارآمدی حکومت دینی را می‌بینند، به اصل دین هم شک کنند. روحانیت قبل از همه باید فکری برای این موضوع می‌کرد که متاسفانه کاری انجام نداد و دیر شد.

رجایی می‌گوید: روحانیت باید در عرصه‌هایی دیده می‌شد و صحبت می‌کرد که انجام نداد؛ به طور مثال در موضوع گشت ارشاد، از جامعه روحانیت باید صدای به درد بخوری درمی‌آمد که در نیامد. روحانیت باید در زمان درست مواضع درستی نسبت به مسائلی که در جامعه رخ می‌دهد، بگیرند تا مردم هم متوجه شوند که آنها هر اتفاقی در جامعه را تایید نمی‌کنند.

او ادامه داد: بلندگو‌هایی که در برخی از مناطق مانند خراسان وجود دارد که باید خاموش شود زیرا حساسیت‌زا هستند و برای جایگاه روحانیت مناسب نیستند؛ مخصوصا اینکه هر هفته هم رسانه‌های بیگانه منتظرند تا این سخنان را بولد کنند، که این به ضرر جامعه است. تصمیم‌گیران باید به این افراد اخطار دهند و آن‌ها را ساکت کنند.

رجایی می‌گوید: اکنون به جای یک نورافکن، ده‌ها نورافکن بر زندگی و روابط و سخنان این افراد، تابیده می‌شود و این افراد باید بدانند که در شرایط فعلی، اعمال و رفتارهایشان برای مردم بسیار برجسته‌تر از شرایط عادی است. چرا که اگر قبلا اعتراض‌ها صرفا میان چند نفر بود، اکنون به بخش زیادی از جامعه رسیده و شاهد رفتارهایی مانند عمامه‌پرانی، آتش زدن حوزه علمیه و ... نیز هستیم. روحانیون باید نچشیدن طعم کارهای اجرایی و قدرت را تحمل کنند.

او ادامه داد: روحانیت باید فاصله خود با مردم را کم کند و از مطرح کردن سخنانی که حساسیت‌زا است و به سبک زندگی مردم برمی‌گردد و غیرکارشناسی است، پرهیز کنند؛ خصوصا حرف‌هایی که خودشان در زندگی شخصی‌شان اصلا آنها را اجرا نمی‌کنند. اگر روحانیت در مسیر خودشان باشند و حریم‌شان را هم حفظ کنند و بدانند که دور شدن از یکسری از مسائل، عقب‌نشینی و شکست تلقی نمی‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۹
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
1
30
حرفاتون درسته ولی کو گوش شنوا.....
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
0
34
یکی پیدا شد بالاخره تا حدودی صحبت منطقی کرد.
پاسخ ها
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
موسوی نصف نفر اول رای آورد اینها چه هزینه ای بر امنیت کشور ایجاد کردند و این هزینه از جیب فقیر مردم توسط اینها دزدیده شد و می شود اینها نه به قانون و نه چراغ راهنما احترام می گذارند و با تبلیغ بی قانونی چه هزینه ای از مردم توسط اینها دزدیده می شود و همواره دم از مردم می زنند
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
1
30
حالا فکر می‌کنی بلندگوهای تهران خیلی خوبند؟
پاسخ ها
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
تشویق و تبلیغ زایش افراد نامشروع خوبه؟؟ فرد نامشروع تولید شده اموال جامد و انسانی تو را بدزدد نظرت چی؟
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
1
18
حرفهای شما واقعیت جامعه را بیان می کند ولی در حاکمیت اراده ای برای اصلاحات اساسی وجود ندارد هنوز که هنوز تندروها اتش بیار معرکه هستند و خاوهان خشونت با این حرفها جامعه با دست خود حاکمیت به طرف خشونت سوق داده می شود چون الان تمام قدرت در دست تندرو هاست و حاکمیت هم از انها پیروی می کند جلسه گذاشتن با اصلاح طلبان مشکلی را حل نخواهد کرد چون الان مردم به این نتیجه رسیده اند که اینها نوعی فریب مردم است تا زمانیکه نیرو های نظامی و روحانیت از سیاست کناره گیری نکنند و قدرت را به مردم واگذار نکنند امیدی به حل مشکلات نمی باشد مشکل کشور خیلی کم بود حاکمیت سرنوشت کشور را با روسیه گره زد و در جنگ اوکراین سیاست بی طرف را انتخاب نکرد تمام دنیا اعتراف کرده اند که روسیه متجاوز است ولی ما و چند کشور انگشت شمار از مواضع روسها دفاع کردیم و با این کار کشور را دچار بحران ساختیم و همیشه هم از تحریم می نالیم در صورتیکه مشکل اساسی ما تحریم نیست بلکه مشکل در ساختار قدرت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
تحلیل کپی کردن از آلبانی کار سختی نیست وقتی رو در رو تو امثال تو دروغ می گویند همواره در این مملکت دروغگویان افرادیند که هزینه امنیت را بالا می برند اگر همه به قانون سوق داده می شدند و فصل الخطاب قانون بود یک فرد دروغگو را از مرکز ثقلش آویزان می کردند دیگر در کشوری که اکثر مسئولین چه خوب و چه بد توسط مردم انتخاب می شوند و جالب اینکه کاندیدها حدود نود درصد خواسته های مردم پوشش می دهند بعد افرادی فقط قدقد می کنند و بعد تخم هاشان را برای دشمنان ایران می گذارند. روسیه یا اکراین باید منافع ایران مد نظر قرار گیرد نه منافع غربزده فاسد دشمن ایران
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
خطاب به ناشناس 17:06فصل الخطاب بودن قانون اساسی آرزوی همه مردم است ولی قانونی که شما و همفکرانتون ازش دم میزنید فقط آویزون کردن و زندان بردن کسانیکه خلاف سلیقه اتون هستند رو ازش فهمیدین خداوند متعال این کشور را از شر دروغ و دروغگو نجات دهد
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
0
20
تذکراتی که آقای رجایی خطاب به این جماعت دادند کاملآ درست و منطقی بود ولی افسوس که گوش شنوایی وجود ندارد تا به امروز اینگونه حقایق صدها بار گفته شده ولی نرود میخ آهنین در سنگ ضمنأ خاموش کردن بلندگو جمعه های تهران هم فراموش نشود انشاالله
پاسخ ها
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
شما با تشویق تبلیغ و ترویج زایش افراد نامشروع و تولید بچه های طلاق. چند چندی؟؟ با امنیت چند چندی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
علی لال بشی و ببندی هیچ اتفاقی نمیفته بلکه عالی میشه ساندیس سر بکش و ببند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
اگر لال بشه که ساندیس گیرش نمیاد.به این یارو الدنگ که خودش رو پاک می دونه چه خدمتی به جامه بشریت کرده چه رفاهی ایجاد کرده همان ساندیسش، دستگاه و تشکیلاتش رو همان انسانهای به قول این الدنگ انسانهای ناپاک، درست کردن.
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
0
11
خراسانی که دست علم الهدی و رئیس جمهور کشور داماد شش کلاسه اش باشه، الفاتحه....
756
|
Netherlands
|
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
1
2
خودت میفهمی چی میگه؟ اشاره به روحانیتی میکنه که با مردم هست و از لحاظ تحصیلات در سطح بالای حوزوی قرار دارد.و قاعدتا نفوذ سیاسیو مقام حکومتی هم ندارد.چون این شخص میتونه تاثیر بزاره و فشار به حلقه قدرت وارد کنه؟؟؟
اون روحانیتی که صاحب قدرته به دلایل متفاوت نمیخواد صدای معترضان رو بفهمه.دلایل زیادی هم داره
این اقایون صاحب کرسی و پژوهشگرند مثلا.رسانه ها هم به عنوان کارشناس و جامعه شناس میکنن اینها رو تو پاچه ملت میکنن
تایید کنید
ایرانی اصیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
1
4
یه زمانی امام میگفتن اخوندا نباید تو هیچ گونه سیاست وخارجی کار دولت ورود کنند و کارهای دینی بکنندیعنی دین از سیاست جدا...اما حالا جدا نیست که هیچ،بالای 60درصد مشاغل دولتی و غیردولتی دست این جماعته،حتی میخوان جای معلما رو هم بگیرن و همون نظام مکتبخونه ای رو زنده کنن یا در کارخانه های خودروسازی حرف اول و اخر رو میزنن...!!!واقعا تحصیلات حوزه چه ربطی به سیاست و دولت داری،داره...؟؟؟!!!ایا واقعا مریدان و طرفداران امام هستن این جماعت بشدت تندرو...؟؟؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
5
0
عجب،مدعیان ازادی بیان دیروز رو ببین،باید بلندگو قطع بشه؟؟؟پس کو که میگفتید بزارید همه حرفشون رو بزنن.تادیروز میگفتن ‌کارهای بچه های هاشمی چه ربطی به پدرشون داره ولی اینجا پدر زن با داماد کنار هم میزارند.عجیب نیست که دیگر پایگاهی در میان مردم ندارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
بلندگو را امثال شما قطع میکنید که با اینکه در مجلس فرمایشی اکثریت دارید طاقت سخنرانی چهار تا نماینده مخالف رو ندارید و میکروفن شان را قطع میکنید و همچنین بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران را به خاطر انتقاد از حکومت به زندان انداخته اید...!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
0
2
تمامی افکار پوسیده رو باید کنار زد تا افکار نو وشجاعانه ایران رو نجات بدهد
Amin
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
0
حرفشون درسته . به نظرم دین هم باید از سیاست جدا بشه . وظیفه ی روحانیون فقط تبلیغ و آموزش دین هست و نباید تو عرصه ی سیاست یا سایر عرصه ها حضور داشته باشن . اصلا دلیلی نداره روحانی جماعت قدرت داشته باشن .
روحانی اگه به کار اصلیش (تبلیغ و آموزش دین) برسه ، اگه خطایی از حکومت سر بزنه ، میتونه بخاطر مقامی که بین مردم داره راه درست رو به حکومت یادآوری کنه . مردم هم ازش حمایت میکنن . ولی اینکه روحانی جماعت قدرت داشته باشن ، میشه وضع امروز مملکت . امکان پیشرفت رو هم از کشور سلب میکنن .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان