تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۰۲ آذر ۱۴۰۱

علائم و نشانه‌های خانواده پرالتهاب

دنیای امروز و زندگی در آن کار آسانی نیست و نسبت به گذشته حتی نسبت به همین یک یا دو سال پیش هم تفاوت‌های زیادی کرده است. مردم دنیا امروز در استرس و آشفتگی زندگی می‌کنند و همه‌گیری کرونا هم بر آن تاثیر زیادی گذاشت.

روانشناسی

رویداد۲۴ وجود این همه ناملایمات و مشکلات و استرس‌ها بر روی همه تاثیر منفی می‌گذارد و روابط افراد را به جای این‌که سرشار از آرامش و عشق کند مملو از خشم و ناآرامی می‌کند.

به گزارش جامعه ۲۴، این موضوع بر روی خانواده‌ها هم تاثیر زیادی دارد. پیش از این خانه و خانواده جایی بود که افراد در آن از هر ناملایماتی به آرامش پناه می‌بردند و در آن‌جا و در سنگر آن و با هم‌دلی روزگار می‌گذراندند و انرژی می‌گرفتند، اما امروز این موضوع هم تحت‌الشعاع قرار گرفته و خانه امروز تبدیل به جایی برای وجود و تخلیه ترس و ناراحتی شده است.

روان‌شناسان و مشاوران درباره خانواده‌هایی که در آن‌ها التهاب زیادی وجود دارد صحبت کرده‌اند و برای چنین خانواده‌هایی نشانه‌هایی را برشمرده‌اند.

در این مطلب به این موضوع و بررسی این نشانه‌ها می‌پردازیم. دقت کنید شاید در خانواده شما هم چنین نشانه‌هایی وجود داشته باشد بنابراین باید برای آن، راه‌حلی درنظر گرفت.

اعضای خانواده مدام فریاد می‌زنند

شاید کسی نداند آیا خانواده‌اش استرس زیادی را تحمل می‌کند یا خیر. شاید بتوان یکی از آثار استرس زیاد در خانواده را فریاد کشیدن زیاد اعضای خانواده دانست. باید بدانید هر اندازه افراد استرس بیش‌تری را متحمل شوند تمایل بیش‌تری برای بالا بردن صدای خود و انجام بگومگو‌های غیرضروری دارد، بنابراین تلاش کنید اگر خودتان یا دیگران و فرزندانتان فریاد می‌زنند خود را کنترل کنید و به دیگران اطمینان و آرامش دهید و خود هم با آرامش سخن بگویید تا سبب آرام‌شدن دیگران شوید.

اگر این کار نتیجه نداد سخنان خود را قطع کنید و به خود و دیگران فرصت دهید و گفتگو را به پس از آرام‌شدنتان موکول کنید. هر دو سو بهتر است با آرامش بنشینند و نفس عمیق بکشند و آرامش خود را بازیابند. این کار برای هر دو طرف ضروریست.

خواب خانواده کم یا بی‌کیفیت شده است

هنگامی‌که در خانواده استرس بالا می‌رود، خواب تمامی اعضای خانواده تاثیر قرار می‌گیرد و کیفیت آن افت می‌کند. برخی در این میان دچار کم‌خوابی می‌شوند و برخی پرخوابی را تجربه می‌کنند. نداشتن خواب کافی و با کیفیت سبب می‌شود اضطراب در شما و دیگر اعضای خانواده بیش‌تر شود.

دکتر «تینا آلتمن»، متخصص کودکان از کالیفرنیا و سخنگوی آکادمی پزشکی کودکان می‌گوید: «اگر احساس می‌کنید کودکان تان خشن‌تر از گذشته شده اند، سعی کنید آن‌ها را نیم ساعت زودتر به رختخواب بفرستید. این کار را درباره خودتان هم انجام دهید تا شاهد یک تغییر واقعی در فضا و اتمسفر خانواده باشید.»

به گزارش جامعه ۲۴، شما می‌توانید برای خواب برنامه ویژه داشته باشید اگر فرزندانتان کوچکند می‌توانید برایشان داستان و کتاب بخوانید و با این کار در آرامش پیش از خواب آن‌ها نقش مهمی بازی کنید.


بیشتربخوانید: چرا ایرانیان به اختلالات روانی خود بی‌توجهند؟


دور هم غذا خوردن را فراموش کرده‌اید

اگر به اندازه‌ای شما و همسرتان خشمگین و ناراحتید و استرس دارید که فرزندتان نمی‌خواهد سر یک میز با شما غذا بخورد باید فکری به حال رفتار خود کنید.

دکتر «ماری الفورد»، روان شناس و عضو انجمن روان شناسی می‌گوید: «برای اینکه خانواده را سر میز غذا گردهم بیاورید، جملات مثبتی درباره خانواده تان روی کاغذ بنویسید و هنگام صرف غذا، آن را بلند بخوانید. این کار کمک می‌کند بچه‌ها انتظار صرف غذا را در جوی آرام و مثبت داشته باشند. می‌توانید این کار را از هریک از بچه‌ها هم بخواهید و به این شکل، یک سنت تازه و مثبت در خانواده ایجاد کنید.»

تلاش کنید سر میز با لبخند باشید و از روز خود و خاطرات جالبی که در آن تجربه کرده‌اید و برایتان رخ داده است سخن بگویید این‌گونه می‌توانید فرزندانتان را هم به گفتن این‌که در درازای روز چه رویداد‌هایی برایشان پیش آمده است تشویق کنید.

گوشه‌گیر شدن اعضای خانواده

همه انسان‌ها به یک شکل نیستند و هر یک در وضعیت گوناگون واکنش‌های متفاوتی دارند. این موضوع درباره بچه‌ها هم صدق می‌کند. برخی از آن‌ها هنگامی‌که استرس زیادی دارند تلاش می‌کنند از جمع خود را جدا کنند و منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند.

بچه‌های بزرگ‌تر ممکن است خود را در اتاق حبس کنند، اما واکنش بچه‌های کوچک‌تر احتمالا خودداری از بازی با دیگر بچه‌ها خواهد بود.

دکتر «الفورد» توصیه می‌کند: «در چنین حالتی با فرزندتان صحبت و او را از این موضوع مطمئن کنید که ارتباط میان شما و او برقرار است و او می‌تواند درباره هر موضوعی با شما صحبت کند. اگر خودتان استرس دارید و بچه‌ها متوجه این موضوع شده اند، به آن‌ها بگویید با کار‌هایی مانند دوش گرفتن یا تنفس عمیق آرام‌تر می‌شوید. این کار‌ها به طور قطع شما را آرام‌تر خواهد کرد و به فرزندان تان نشان خواهد داد شما می‌توانید استرس تان را کنترل و مدیریت کنید.»

شما حتی می‌توانید درباره احساسات گوناگونی که انسان‌ها در زندگی تجربه می‌کنند گفتگو کنید و از فرزندتان بخواهید بیندیشید و برای واکنش و رهایی از حسی که سبب ناراحتی انسان می‌شود راه‌کار ارائه دهد. او با این شیوه خود نیز برای احساساتی که در آینده تجربه خواهد کرد آماده می‌شود و به هنگام قرارگیری در موقعیت‌های ناراحت‌کننده دچار استرس و دودلی نمی‌شود و می‌تواند تصمیمات بهتری بگیرد.

مشکل در محل کار

آیا در محل کار خود با مشکل تازه‌ای روبه‌رو شده‌اید و یا آن‌گونه‌که باید در موقعیتی خوب ظاهر نشده‌اید و از این موضوع ناراحتید؟ اگر نسبت گذشته راندمان کاریتان پایین آمده است شاید یکی از دلایل آن استرس باشد. استرس سبب می‌شود آن‌‍‌گونه‌که باید نتوانید روی کار‌ها و فعالیت‌های خود تمرکز کنید بنابراین نمی‌توانید مانند گذشته کارهایتان را انجام دهید.

به گزارش جامعه ۲۴، دکتر «الفورد» توصیه می‌کند: «در این مواقع، منبع استرس را شناسایی و با همسرتان برای از بین بردن آن هم فکری کنید. برای نمونه اگر آماده شدن همزمان شما و بچه‌ها هنگام صبح سبب می‌شود، روزتان را با خشم و استرس آغاز کنید، راهکاری برای آن پیدا کنید. شما می‌توانید کار‌ها را قسمت کنید و یا صبح‌ها کمی زودتر از خواب بیدار شوید و یا می‌توانید برخی از کار‌های صبح را از شب تدارک ببینید این‌گونه از استرستان کم می‌شود.»

در این کار می‌توانید با دیگر اعضای خانواده هم گفتگو کنید چراکه هر یک از آن‌ها می‌توانند مسئولیتی را برعهده بگیرند تا اندکی از استرس و باری که بر روی دوش شماست کم شود.

آیا همه افراد خانواده احساس بیماری دارند؟

اگر دقت و توجه کرده باشید می‌بینید کسانی‌که استرس زیادی دارند معمولا زیاد هم بیمار می‌شوند و درگیر انواع و اقسام بیماری‌ها می‌شوند. استرس سبب ضعیف‌ شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود بنابراین احتمال ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

در چنین وضعیتی بچه‌های کوچک‌تر معمولا از دل درد، سردرد یا کابوس‌های شبانه شکایت می‌کنند و بزرگتر‌ها دچار درد گردن، شانه، پشت و گاهی هم بی خوابی می‌شوند. در چنین شرایطی، علاوه بر  افزایش ساعت‌های خواب، از تمیز نگه داشتن دست‌ها و تحرک کافی خود و اعضای خانواده تان مطمئن شوید. برای این که ضمن جلوگیری از بیماری‌ها با عامل استرس زا هم مقابله کنید، دکتر «الفورد» توصیه می‌کند به فعالیت‌های لذت بخش مانند بازی‌های خانوادگی شبانه یا دیدن فیلم بپردازید. تلاش کنید همگی با هم وقت بگذرانید و از کنار هم بودن لذت ببرید.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روانشناسی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان